hoşgörülü olmak ne demektir? Herhalde başkalarının düşüncelerini doğrudan kabullenmek üzere düşüncelerimizden vazgeçmemiz demek değildir. Başkalarının düşüncelerine'' Boşver.'' diye aldırış etmemek dedeğildir. Hoşgörülü olmak , bize seslenen kimsenin söylediklerini birtakım ön yargılara dayanarak tartışmadan geri çevirmek değildir. Söylenenleri dikkatle dinleyip tarafsız bir görüşle inceledikten sonra yargıya varmaktır.
Başkasının düşüncelerini incelemeden neden reddedelim? Neden bu düşünceleri küçümsemeyle karşılayalım? Onları savunmak olanak dışı mıdır? Biraz olsun gerçek payı yok mudur bu sözlerde? bize bunları söylenen hiç mi kafa yormadı acaba?
İnsanların beğenileri birbirine uyma. O belki kırmızıdan hoşlanıyor, siz yeşili seviyorsunuz.O belki wagner( Vagnır)2ın müziğini beğeniyor, siz Mozart'ı yeğliyorsunuz. Beğenileri sizinkine uymuyor diye,onu beğenisizlikle, kabalıkla mı suçlayacaksınız? Ona kızacak mısınız? Kuşkusuz ki hayır. Onun beğendiği şeylere de kendi beğendikleriniz gibi değer vermelisiniz
İşte düşünce alanında da böyledir.Bütün düşünceleri ve varsayımları bazı yönleriyle savunma olanağı vardır.Bunun için size seslenen kimsenin düşüncelerini öyle anlayıp dinlemeden geri çevirmeye kalkışmayınız.Onları inceleyiniz.Bakalım ne yenilikler bulacaksınız .Doğal olarak bütün insanların düşüncelerinde olduğu gibi,iyi ve kötü yönler görecek, doğru ve yanlış noktalar bulacaksınız.
öyle ise doğru bulduklarınızı açıkça belirtiniz, geri kalanları da güler yüzle tartışınız.Kanıtlarınızı ortaya koyunuz fakat karşı tarafın kanıtlarını da dinleyiniz. Mantık kurallarına uyarak yargılayınız, duygularınıza kapılarak değil. konuşma, tartışma alanında bundan başka her türlü kural dürüstlüğe aykırıdır.