KEHIDUPAN normal aku kembali seperti biasa. Setiap hari, pasti ada gangguan dari Farhan. Mengusik, mengenakan aku, dan sering membuatkan aku marah. Itu pasti! Dia seperti suka melihat wajah kelat aku daripada wajah manis aku. Entah mana hilang sikapnya yang tersangatlah caring dengan aku selama empat hari itu.
Hari ini, Farhan ada kelas. Agaknya belum balik lagi. Sunyi saja rumah ini. Ayah juga belum pulang dari kerja. Ibu sudah mula memasak. Entah apa yang dimasaknya. Aku pula terperap di dalam bilik. Maaf ya ibu, anak daramu hari ini agak pemalas. Tak dapat menolongmu. Hehe...
Aku meraup wajah. Penat menghadap laptop. Tugasan sudah siap! Aku melangkah ke ruang tamu. Berniat untuk menonton tv. Membuka satu persatu siaran tv. Semuanya tidak menarik minat aku! Tiba-tiba teringat drama Korea yang baru dibeli oleh Farhan dua hari yang lepas. Haa, kembarku ini peminat Korea. Sebab itulah rambutnya terikut-ikut artis Korea. Aku mula mencari-cari. Kalau tidak silap aku tajuknya The Heirs. Tak jumpa pun. Agaknya dalam bilik dia kut.
Aku mula memasuki ruang bilik Farhan. Biliknya memang sentiasa kemas. Bilik aku je selalu semak sikit. Farhan selalu kutuk aku kalau dia masuk dalam bilikku. Ada saja yang tak kena pada matanya. Buku berterabur lah. Baju bersepah la. Geram je aku!
Aku berdiri di hadapan meja belajarnya. Mencari-cari di sudut itu. Tiada! Mana pulak dia letak CD tu! Tapi... aku terpandanglah pula satu buku yang cantik berbalut. Apa ni? Ohh...diari? Farhan ada diari? Tak kan...
Tanganku mula mengambil dan membukanya. Ohh...bukan diari tapi buku jadualnya. Di situ, ditulisnya tugasan-tugasan yang diberikan oleh lecturer, jadual belajarnya....macam buku nota la. Sangatlah rajin rupanya budak ini. Sebelum aku menutup buku itu, terpandang muka surat yang ditulis dengan nama aku. Cepat-cepat aku menahan dan mulut mula membaca ayat-ayat yang ditulis.
"Tak sangka kakak nak cakap macam tue. Macam tak percaya jer kata-kata tu keluar dari kakak. Nampak sangat matang dan dewasa. Sebelum ni, selalu sangat careless. Jiwa tak matang, macam budak-budak. Manja je lebih. Nasiblah dapat kakak macam tue. Bukan kakak yang kena jaga adik, tapi adik pula kena sentiasa jaga kakak. Kakak, adik pun sayang kat kakak dan adik pun takkan benarkan mana-mana manusia pun sakitkan hati & jatuhkan maruah kakak!"
Aku menahan sebak. Terharu dengan apa yang ditulis oleh Farhan. Rupanya dia juga begitu menyayangiku. Teringat kembali sikapnya yang begitu ambil berat padaku. Selama 4 hari, dia begitu menjagaku...mengawasi aku dengan baik. Baru aku perasan, sikap mengusiknya hanya di rumah. Kalau di luar, waktu kami melancong bersama atau makan angin bersama ibu dan ayah, Farhanlah yang sentiasa ada untukku. Dia akan bersikap ambil berat, tenang, dan...matang...
Betul kata Farhan...bukan kakak yang kena jaga adik, tapi adik yang kena jaga kakak!
Kenapalah aku tak perasan dengan sikap Farhan selama ini. Aku sering terasa dengan Farhan. Entah-entah dia juga terasa dengan sikapku yang endah tak endah melayannya. Mungkin dia memang suka mengusikku. Bergurau denganku. Kami hanya dua beradik. Siapa lagi yang kami ada. Hanya kami teman sepermainan dari kecil hingga besar.
Aku sedikit tersentak apabila mendengar suara Farhan di ruang tamu. Mungkin menegur ibu. Tanganku pantas meletakkan buku yang dipegang tadi.
YOU ARE READING
DIA KEMBAR AKU (2013) (COMPLETED)
القصة القصيرةKisah sepasang kembar Farah & Farhan!