#الفصل_الرابع
الوقت عدا بسرعه وجه الليل وجه وقت المقابلة.
والده ميار: يلا يا بنتي الناس قعده مع باباكي برا يلا أطلعيلهم يلا.ميار: حاضر.
الام: استني خدي معاكي العصير.
ميار: يا ماما أنا إيدي بتترعش لوحدها العصير هيقع لوحده.
الام: مينفعش خودي العصير يلا
وفعلا ميار خدت العصير ودخلت عليهم وهيا لابسه درس واسع وخمار وعنيها فى الارض وبعد ما ادت لكل واحد منهم العصير بتاعه قعدت جنب باباها.
والد العريس: أحنا مش هنسيبهم لوحدهم شويه والا ايه؟
والد ميار: أيوه طبعا، يلا بينا.
ميار والعريس قعدين لوحدهم فى الصاله وباباه قعد قريب منهم عشان ميبقوش لوحدهم
(عشان تبقي خلوه شرعيه)
نرجع لميار والعريس
العريس اسمه محمد.محمد: عامله ايه يا انسه ميار.
ميار: الحمد لله بخير.
محمد: معندكيش اسأله.
ميار: هو حضرتك بتصلي.
محمد: أيوه الحمد لله
ميار: طب احكيلي عنك.
محمد: انا اسمي محمد عمر، مهندس عندي 25سنه،
عاوز أفتح بيت مسلم يقوم على دعائم الإسلام.
وحضرتك احكيلي عن نفسك.ميار: انا ميار محمود على، انا فى رابعه علوم قسم فيزياء، عندي واحد وعشرين سنه، حلمي برضو اني أفتح بيت مسلم.
محمد: حضرتك عندك فكرة عن تربية الاطفال؟
ميار: هو أنا لسه مقرأتش كتب عن الاطفال، بس أنا فكرتي عن الأطفال أن هما مش شوية جماد يكلوا ويشربوا ويلبسوا بس، لازم يتربوا على الدين من وهما صغيرين لازم أول ما يبدأو يتكلموا يبدأو يحفظوا قرآن، لازم نعلمهم الثقه فى النفس بأنهم يشاركوا فى القرارات حتي لو هيشركوا بقرارات غلط لازم نخليهم يعتمدو على نفسهم.
محمد: تمام.
الاهل دخلوا عليهم
والد ميار: الرد هيوصل بعد أسبوع.
والد محمد: تمام واحنا فى انتظار الرد.بعد ما محمد ووالده مشيوا
والد ميار: ها إيه رأيك؟ميار: هصلي استخارة واقول لحضرتك.
والد ميار: ماشي يا بنتى.
ميار صلت استخارة وحاست ان هيا مرتاحه وبعد 5 أيام قالت لباباها انها موافقه.
باباها فرح واتفقوا انا الخطوبه هتبقي مدتها سنه (ميار فضلها سنتين وتخلص الجامعه) والخطوبه تمت بعدها باسبوعين
يوم الخطوبه.
ميار كانت لبسه فستان بنفسجي وخمار بنفسجي ومكنتش حطه اي مستحضرات تجميل
والشبكه كانت فى البيت وميار اصرت أنها تتعمل على الضيق وتعزم الأشخاص المقربين بس.الستات فى الغرفه والرجاله فى الصاله ومشغلين أناشيد اسلامية أهلها كانوا رافضين فى الاول وكانوا عاوزيين يعملوا حاجه كبيرة عشان هيا بنتهم الوحيده وكانوا عاوزيين يشغلوا مهرجانات، بس طالما بنتهم مبسوطه استغنوا عن الحاجات دى، اي حاجه فيها قرب من ربنا وبعد عن المعصيه بيبقي ليها لذه خاصه ومحدش بيحس باللذه دي اللى القريب من ربنا واللى بيحاول يقرب منه.
فى غرفه النساء
مها: مبارك يا ميار وعقبال الفرح يا قلبي.
ميار: الله يبارك فيكي، وعقبالك.
وبعد كلام ومباركات.
والدة محمد جت عشان تلبس ميار الشبكه.
والده ميار لوالده محمد: هو محمد مس هيلبس ميار الشبكه والا ايه؟
والده محمد:لا طبعا مينفعش.
والده ميار:ليه مينفعش؟
والد محمد:لانه لسه مش من محرمها.
ميار: ايوه يا ماما مينفعش يمسك أيدي ويلبسني الذهب
والده ميار:اعملى الللى انتى عاوزاه يا بنتى.
ميار قامت حضنت والدتها وقالتلها: ربنا يباركلك يا نبع الحنان.
والده ميار: ويباركلي فيكي يا حببتي،
يلا عشان الشبكه.ميار: يلا
والده محمد لبست ميار الشبكه فى جوء من السعادة والبهجه (أم محمد شكلها هتبقي حمى لطيفه 😅 ).الستات وهما قعدين فى الغرفه سمعوا صوت الغناء بتاع محمد
*محمد كان بيغني هيا دى اللى أخترتها اللى دينا مهرها (وباقي الاغنيه انتوا عرفينه😅)وحفله الخطوبه خلصت ومها ودعت ميار ومشيت
وبعدين كله مشي ما عدا عائله محمد
ومحمد وميار قعدوا مع بعض يتكلموا وطبعا مع وجود شخص معاهم (عشان تبقي خلوه شرعيه).محمد وميار اتكلموا واتفقوا على أنهم مش هيبقوا أصدقاء على اي مواقع تواصل اجتماعيّ ومش هيكلموا بعض على التلفون اللى لو حاجه مهما حصلت ولازم ساعتها يكون حد معاها وهما بيتكلموا على التلفون وتفتح مكبر الصوت ولما يعاوزوا يكلموا بعض يجي يكلمها عند اهلها فى البيت.
(والده العريس هيا اللى لبست ميار الشبكه لان طبعا مينفعش هو اللى يلبسهالها لانه لسه مش جوزها والخطوبه ما هيَ اللى وعد بالزواج والخاطب زيه زي عم احمد البقال مينفعش تكلمي معاه من غير محرم مينفعش تكلموا مع بعض على التلفون ليل ونهار مينفعش تبقوا اصدقاء على الفيس او الانستا أو أي مواقع تواصل اجتماعيّ، مينفعش تخرجوا مع بعض لوحدكم مينفعش تسلموا على بعض،الخاطب دا زيه زي أي حد، وممكن لقدر الله ميحصلش نصيب، وسعتها هتبقي التجاوزات اللى حصلت فى الخطوبه غير انها معصيه لله فى حاله حصل جواز أو لقدر الله محصلش، فدا خيانه لالزوج المستقبلي كل شخص مكتوبله قدرة ومكتوبله أنه هيتجوز شخص معين، ليه منحفظش على نفسنا وعلي قلوبنا لحين ما يأتي الشخص دا)
أنت تقرأ
الالتزام غير حياتي
Ficción Generalالالتزام ليس الابتعادُ عن الحياة، بل الابعتاد عُن كُلِ شيءٍ يُغضب الله، الالتزام أن يكونَ قلبُك مُتعلقًا بِالله سبحانه وتعالى؛ فالقلبُ المتعلق بِالله لا يشقى ولو كثرت الابتلاءت التي يمرُّ بِها. ماذا؟ ابتعدت كثيرًا عن الله...؟ أرجع إليهِ مرةُ أُخر...