#الفصل_الخامس
الشبكه خلصت والايام بتعدي وميار ومها راجعوا الدراسه تاني
ومحمد وميار مش بيتكلموا فى التلفون خالص(لان دا طبعا مينفعش) ولما محمد يعوز يكلم ميار بيرحلها البيت وحد بيكون معاهم. والايام تعدي واحترمهم لبعض بيزيد،
بعد ما ميار خلصت السنه دى وأمتحنت جه يوم كتب الكتاب، كتب الكتاب اتكتب فى المسجد القريب من بيت ميار الرجاله فى مسجد الرجاله والنساء فى مسجد النساء، وتم عقد القران، واتفقوا ان الفرح هيبقي بعد شهر،ميار ومحمد بقو بيتكلموا عادي فى الموبايل ولما محمد يروح ليها البيت بيقعدوا لوحدهم (عشان هو بقي جوزها عادي😅).
وتعدي الايام ويجي يوم الفرح
فى البيوتي سنترميار: أنا حلوه؟
مها: قمر
ميار بتوتر وبعض الخوف: بجد حلو؟
مها: ايوه طبعا يا بنتى دانتي جميلة بيه جدا لما يشوفك هيفرح اوي
ميار: يارب، أنا خايفه اوي
مها: متخافيش، ربنا معاكي.
محمد وصل البيوتي سنتر ودخل عشان يجيب ميار، محمد دخل الغرفة اللى فيها ميار ومها.
محمد: هيا ميار فين
ميار: انا اهوا يا محمد أنتَ معرفتنيش؟
محمد بدموع الفرحه: أنتى لبستي نقاب؟
ميار بمرح: لا دي ستارة المطبخ، انتَ شايف ايه؟.
محمد: أنا فرحان جداً دا أجمل يوم فى حياتي كلها.
ميار بخدود مثل الفراولة: طب يلا الناس مستنيه.(ميار حطت ميكب بس معملتش حواجبها لان الله لعن النامصه والمتنامصه اللى بتعمل حواجبها واللى بتعملها حواجبها، مفيش حاجه إسمها دي بتبقي حرام لو أنا عملتها لحد غير خطيبي أو جوزي والا تقول دي ليله العمر مش هيحصل حاجه لو عملتها مره ربنا مقلش كدا ربنا لعن النامصه و المتنمصه عموما مقلش اللى متجوزه تعملها عادي)
(ملحوظة: ميار حطت ميكب عشان هيا لبسه النقاب فمحدش هيشوفها لكن لو واحده مش منتقبه مينفعش حد يشوفها بالميكب الا محارمها مينفعش تتزين الا لجوزها.)محمد وميار طلعوا على القاعه
والقاعه طبعا متقسمه قسم للرجاله وقسم للنساء وطبعا الاغاني اللى شغاله أغاني اسلامية.
(الموسيقي حرام وكله عارف كدا بس مش عارفه ليه كله بيشغلها، ليه نبدأ حياتنا الجديدة بمعصيه، حتي فى ناس مش بتسمع أغاني وتيجي يوم فرحها وتخربها معاصي موسيقي ورقص وتبرج بحجه أن دى ليلة العمر ومش هتتكرر تاني وربنا عارف أن دى ليله واحده والكلام اللى كلنا عرفينه هل اللى بتقول الكلام دا ضامنه أنها لقدر الله متمتش فى فرحها؟ مش ممكن ربنا كاتب ليكي عمرك ينتهي فى اليوم دا، هتوجهيه إزاي بالميكب والنص حجاب والرقص والبدي الشفاف اللى بيوصل لبعد الكوع بشويه دا، هنقابل ربنا ازاي، عاوزه اقول لكل واحده تتقي ربنا فى كل حاجه بتعملها، ولكل واحد اتقي ربنا فى كل حاجه بتعملها )
وبعد إنتهاء الفرح كل واحد راح على بيته وميار ومحمد راحوا على بيتهم الجديد.وبعد مرور خمس سنوات فى بيت محمد وميار
ميار فى الصاله بتسمع لاولادها التؤام شهد وشادي سوره الإنسان
(*شهد وشادي عندهم أربع سنين)محمد يدخل من الباب: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
ميار: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
شهد وشادي جريوا على باباهم.
شهد وشادي: أبي عاوزين الشكولاته بتاعتنا.
محمد: خُدي اهي يا حبايبي.
ميار وهيا تمثل الزعل: وأنا مليش شكولاته.
محمد: هو أنا أقدر انساكي برضو الشكولاته بتاعتك اهي.
تمت بفضل الله........
أنت تقرأ
الالتزام غير حياتي
Narrativa generaleالالتزام ليس الابتعادُ عن الحياة، بل الابعتاد عُن كُلِ شيءٍ يُغضب الله، الالتزام أن يكونَ قلبُك مُتعلقًا بِالله سبحانه وتعالى؛ فالقلبُ المتعلق بِالله لا يشقى ولو كثرت الابتلاءت التي يمرُّ بِها. ماذا؟ ابتعدت كثيرًا عن الله...؟ أرجع إليهِ مرةُ أُخر...