PROLOG

3.4K 167 11
                                    

Badan disandarkan di kepala katil. Akhirnya dapat juga dia berehat setelah hampir empat jam menghadap laptop untuk menyiapkan kerjanya. Lega hati apabila kerjanya sudah dihantar ke pihak atasan. Mudah-mudahan diterimalah.

Mata dikerling ke telefon yang berbunyi. Melihat nama yang tertera itu mampu menghilangkan rasa penatnya.

"Hai biy." Sapa gadis itu ceria.

"Hai sayang, tak tidur lagi?" Soalnya. Bantak dibetulkan laku dia rebahkan kepala diatasnya.

"Tak lagi biy. I baru je balik dari kel.. Err i baru balik jumpa client." Jawabnya.

Hazril kerutkan dahi. Jumpa client lewat malam begini.

"Are you sure sayang? Client you tu tak boleh bezakan mana siang atau malam ke? Lelaki ke perempuan?"

"Lelaki biy..."

"Kan I..."

"Biy dengarlah I nak cakap dulu ni. Lagipun Khayra pun ada teman I. You janganlah marah. I mana berani nak jumpa client kalau tak ada teman malam-malam ni."

"Hmm..." Hazril menggumam.

"You marah I biy..."

"You rasa?"

"You marah I kan. Sorry biy I janji I cuba elakkan jumpa client tengah malam. Lagipun siang tadi dia busy so kami terpaksa jumpa malam." Jelas gadis itu lagi menyakinkan Hazril.

"Hmm i maafkan. I nak jumpa you esok sayang. I ambil you dekat rumah."

"Err esok biy? I... Baby..."

"Baby? Siapa tu?" Soal Hazril apabila mendengar suara seseorang.

"Ya biy... Siapa apa?

"Baby? I dengar ada orang panggil you baby." Ujar Hazril. Dia dengar jelas suara itu. Seperti suara seorang lelaki. Tetapi Hazril tidak yakin. Jauh difikirannya sudah memikir yang bukan-bukan.

"Biy you dah ngantuk ke ni. Mesti you dah mamai ni. You tidurlah. Esok kita jumpa dekat tempat biasa. I drive sendiri. Bye biy. I love you." Terus talian ditamatkan tanpa sempat dia bercakap apa-apa.

Hazril letakkan telefon ditepi. Kepala memandang ke siling bilik.  Suara yang dia dengar tadi masih menjadi tanda tanya. Baby? Suara lelaki? Kenapa dia rasakan Jasmine seperti sedang menyembunyikan sesuatu darinya.

✨✨✨

Dari luar restoren Hazril sudah nampak kelibat Jasmine. Langkahnya terus menghampiri gadis itu dari belakang.

Seketika dia berhenti apabila sudah sampai dibelakang gadis itu. Baru dia perasan Jasmine sedang berbual dengan seseorang di talian.

"I puas sangat..." Gadis itu tergelak dihujung ayatnya.

Bahu Jasmine dipegangnya. Gadis itu seakan terkejut dengan kedatangannya dari arah belakang. Kelam kabut dia menamatkan panggilan.

"Lama you dah sampai?"

"You call siapa? Puas sangat tu i dengar." Soalan berbalas soalan. Tenang matanya membalas renungan Jasmine.

"I.. I call Melly. Ingat tak i cerita haritu yang dia pergi bercuti London tu?"

Hazril menganggukkan kepalanya. Dia masih ingat lagi Jasmine ada memberitahunya tentang adiknya itu bercuti di negara orang.

"Tu dia cakap yang dia puas sangat dapat bercuti." Jawab Jasmine.

"Tapi kalau I tak silap dengar you kata you yang puas sangat."

Muka Jasmine terus berubah.

"Err you apa kata kita order makanan. I lapar ni." Cepat-cepat Jasmine mengubah topiknya.

CINTA SEJATI [COMPLETED]Where stories live. Discover now