Chapter7

18 4 0
                                    


Jungkook merenung ke langit yang sedang hujan lebat dari dalam biliknya.Dia masih teragak-agak untuk pergi berjumpa dengan adiknya.Jika difikirkan semula,dia tertanya-tanya...kenapa dia tidak boleh berjumpa dengan ayahnya dan kenapa Diana tidak boleh berjumpa dengan ibunya. "Shitttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt!!"
Jungkook melepaskan geram.Hampir 9 tahun dia memendam hasratnya untuk menyatukan kembali keluarganya.Namun,dia disuruh untuk lupakan hasratnya itu.

     Tiba-tiba,telefonnya berdering.Jungkook menjawab panggilan dengan langkah malas.

"Hello,Noona."ucap Jungkook kepada kakak sepupunya.
"Hello,Kook.Ada emergency ni!Eomma masuk hospital!"kata Byul noona kepada Jungkook dengan nada cemas.
Wajah Jungkook bertukar 360 darjah kepada cemas."What?!Macam mana noona jaga eomma sampai masuk hospital?!Noona reti tak jaga eomma?!"marah Jungkook.
"Balik sekarang.Harini jugak!Kalau tak,jangan balik!!"kata Noona sambil meletakkan mulutnya di speaker.Dia memberi amaran kepada Jungkook lalu mematikan panggilan.

"Hish!Macam mana noona jaga eomma sampai masuk sepital nih?!Kena jugaklah aku balik Korea!Satu-satu masalah masuk ni dah kenapa?!"marah Jungkook sambil menempah tiket flight secara online  ke Korea lalu mengemas barangannya.Selesai mendaftar keluar,dia pergi ke KLIA2 dan pulang ke Korea tanpa menyedari yang adiknya dalam bahaya.Dia mungkin takkan dapat berjumpa dengan adiknya lagi.

Setibanya ke Korea,dia memecut laju ke Hospital Busan menggunakan keretanya.

Di hospital,noona Byul sedang menunggu ibu saudaranya yang sedang di bedah.

"Noona!"panggil Jungkook setelah menjumpai kakak sepupunya.

Noona Byul menoleh kearah Jungkook."Kook.."Noona terus memeluk Jungkook dalam keadaan menangis.

"Eomma tengah di operate ke?"tanya Jungkook.

Noona mengangguk.

"kenapa?"tanya Jungkook lagi sambil mengusap rambut Jungkook.

Noona meleraikan pelukan itu.Dia memandang Jungkook."Eomma ada kanser payudara..."Jawab Noona.

                     KANSER PAYUDARA

--Tanda paling awal ketika kanser payudara merebak adalah terdapat ketulan disekitar payudara. Tapi perlu anda tahu ada sebahagian  wanita yang memang mempunyai ketulan dan boleh jadi itu bukan kanser. Sebaiknya apabila anda mendapati ketulan terus berjumpa doktor.

Tanda Mungkin Kanser

--Ketulan terasa keras pada payudara atau bawah  ketiak.
--Ketulan hanya ada satuKulit payudara mengecut.
--Keluar cecair lelehan dari ketulan tersebut.
--Tidak ada ketulan di payudara sebelahnya.

          Keluar cecair pada payudara

Cecair Jernih

Biasanya cecair ini tidak mempunyai warna atau jernih dan boleh agak kental ertinya kanser masih dalam peringkat awal dan masih boleh diubati dengan cepat.

Cecair Bercampur Darah

Bila payudara anda mengeluarkan cecair berwarna merah seperti darah atau boleh juga berwarna coklat ertinya kanser sudah dalam tahap berbahaya dan mesti segera mendapatkan rawatan.

WARNA KULIT PAYUDARA BERTUKAR MERAH

Ada perbezaan dari segi warna kulit payudara seperti kelihatan merah atau gelap di salah satu sisinya. Tanda ini mempunyai tanda khas iaitu bila disentuh akan terasa hangat namun pada berdekatan yang disentuh saja. Selain itu boleh juga terdapat bengkak di bahagian yang berwarna merah tadi.

Terasa gatal pada puting susu.

Sementara faktor lain sebagai tanda kanser payudara adalah terasa gatal pada bahagian puting. Selain itu kulit disekitar payudara juga akan menggelupas dan ini sangat sakit. Pada tahap ini sebaiknya segera mendapatkan rawatan kerana kulit adalah bahagian yang sangat  peka apalagi bila  terjadi pada bahagian payudara.

Saiz payudara bertukar besar atau kecil tanpa sebab.

Biasanya bentuk payudara memang akan mengalami perubahan saiz bila anda masih dalam masa remaja ke arah dewasa. Tapi bila perubahan saiz pada satu bahagian payudara berlaku secara tiba-tiba tanpa sebab boleh jagi itu adalah tanda kanser. Selain itu, salah satu bahagian payudara mengalami perubahan saiz dan bentuk dari yang dahulu agak tegang kemudian menjadi kendur ke bawah.

Terasa sakit di bahagian payudara dan tidak hilang.

Bila anda sedang masa haid atau hamil payudara memang biasanya terasa sakit dan beberapa waktu kemudian rasa sakit tersebut pasti akan hilang. Sebaiknya anda tengok pada bahagian yang sakit tersebut. Bila rasa sakit tidak hilang dan saiz payudara anda terus membesar boleh jadi adalah tanda kanser payudara, jadi apa yang harus anda lakukan?

•Elakkan penggunaan minyak  peresa sakit
•Jangan disentuh-sentuh dengan kuat
•Segera dapatkan nasihat pada doktor

Boleh Baca tanda or simptomnya di link ni👇

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://h.usm.my/index.php/en/isusemasa-bestari/885-simtom-bestari&ved=2ahUKEwiy3q-_7pruAhW0zjgGHSElBqMQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0y6DU7koYLVbTrZCcpE4N7&cshid=1610608926938.

Or,search je kat tenet.

Orait,continue...

"Wait...kenapa Kook tak tau?"tanya Jungkook.

"Eomma taknak bagitau kat Kook,maybe.."jawab Noona.

"Hmmm....tolong la sembuh eomma.."Jungkook menitiskan air mata.

"Pray for her."kata Noona.Dia mengesat air mata Jungkook.Kook sudah dianggap bagai adik sendiri selepas seluruh ahli keluarganya meninggal dunia akibat kes pesawat terhempas.Waktu itu,mendiang ayahnya bercadang untuk membawa mereka bercuti di Sydney.Namun,Noona Byul perlu ke perlawanan bola jaring peringkat negeri.Jadi,dia tidak ikut sama.Tetapi,keseronokan bertukar tragedi apabila semua ahli keluarganya meninggalkannya keseorangan di dunia itu.Mujur ada ibu saudaranya yang sudi menjaganya.Ibu Jungkook sudah dianggap bagai ibu sendiri dan dia juga memanggilnya 'eomma'.Jungkook pula dianggap bagai adik sendiri.Ketika medengar khabar tersebut,Noona Byul segera pergi ke kuil dan melihat keluarganya sedang bersemadi.Dalam 7 bulan jugalah noona Byul mengambil masa untuk tenangkan dirinya dan sewaktu itu,Jungkook dan eommanya lah yang membantu dirinya sedar dari dalam kesedihan.

"Don't  worry...Kook.I'm  here...still with you..jangan sedih..."kata noona.






Still with youWhere stories live. Discover now