Kłusak orłowski to najstarsza na świecie rasa kłusaków, a jednocześnie najbardziej znana rosyjska rasa koni. Pochodzi od jednego przodka Barsa I, zaś historia jej powstania jest niesamowicie ciekawa. Kłusak orłowski to koń szybki i elegancki, o lekkiej budowie ciała. Wyróżnia się zdecydowanym charakterem, a także cierpliwością, wytrzymałością i odwagą. Chętnie jest wykorzystywany do uszlachetniania innych ras. We współczesnej Federacji Rosyjskiej jest symbolem dawnej, carskiej Rosji. Przed rewolucją październikową konie mogli tylko posiadać właściciele ziemscy i szlachta. W 1775 roku jeden z przedstawicieli tej dawnej elity hrabia Aleksiej Grigorewicz Orłow, był już zbyt tęgi, by móc jeździć wierzchem dlatego postanowił zająć się wyhodowaniem dobrych koni powozowych. W latach 80. XVIII wieku kupił za 60 000 rubli orientalnego ogiera czystej krwi arabskiej o imieniu Smetanka. Ów hrabia posiadał już w swojej stajni w Chrenowoje kilka ras wierzchowców uważanych za najlepsze na świecie. Zostały one zakupione w Niemczech, Danii, Holandii i na Bliskim Wschodzie. Za założyciela rasy uznaje się siwego ogiera Barsa I, urodzonego w 1784 roku. Był on wnukiem Smetanki, a w jego żyłach posiadał także krzyżówkę krwi duńskiej i holenderskiej.
Są końmi niezwykle cenionymi w Rosji. Niektóre z nich mają swoje historie, na podstawie których można by nagrać film. Warto tu wspomnieć o dwóch wyjątkowych ogierach Kwadracie i Balagurze. Kwadrat wygrywał niemal wszystkie wyścigi w grupie zamkniętej czyli tylko dla kłusaków orłowskich. Zaś Balagur to koń, który zaczął swoją karierę w wyścigach kłusaków, by następnie przez wiele lat stać się koniem policyjnym, i by w wieku 12 lat rozpocząć treningi i brać udział w zawodach ujeżdżenia.
CZYTASZ
Jeździectwo 🐴🏇🐎 (Opracowane Na Podstawie Ogólnodostępnej Wiedzy Internetowej)
Non-FictionCharakterystyki ras koni , weterynaria, opieka, wiedza , kuzyni konia dalsi i bliżsi, edukacja jeźdźca, porady