Stres u konia objawia się poprzez mowę ciała a także jego zachowanie. Jeżeli chcemy w prawidłowy sposób ocenić czy koń został zdenerwowany, powinno się zastanowić nie tylko nad pojedynczymi oznakami, ale także nad całym kontekstem sytuacyjnym, ale także nad całym zachowaniem zwierzęcia. Zestresowany koń ma całe spięte ciało, zaś ruch jaki prezentuje jest nieregularny i krótki.
Często przy takich objawach występuje częste wypróżnianie się. Powodem tego jest instynktowne reagowanie na niepokojące dla nich bodźce ucieczką, toteż przed nią konie wolą pozbywać się zbędnego obciążenia.
Ucieczka sama w sobie to również reakcja na stresujące sytuacje czy ewentualne zagrożenia. Gdy koń nie ma możliwości oddalenia się od niepokojącego obiektu, wykazuje inne zachowania np. zgrzyta zębami, grzebie w podłożu kopytem lub rzuca głową. Niekiedy owe zwierzęta decydują się na inne reakcje : zastygają w bezruchu, a nawet podejmują walkę, jest to jednak dla nich ostateczność, na którą decydują się tylko wtedy gdy nie mają już do dyspozycji dostępnych innych rozwiązań.
Podsumowanie
Możemy wyróżnić cztery główne reakcje na stres : ucieczka, zachowania zastępcze, zastyganie w bezruchu lub podejmowanie walki.
Mowa ciała
Rozpoznać stres u konia można także za pomocą mowy ciała.
CZYTASZ
Jeździectwo 🐴🏇🐎 (Opracowane Na Podstawie Ogólnodostępnej Wiedzy Internetowej)
No FicciónCharakterystyki ras koni , weterynaria, opieka, wiedza , kuzyni konia dalsi i bliżsi, edukacja jeźdźca, porady