BAB 3:

686 63 1
                                    

Gangguan cahaya terang yang menyilaukan itu membuatkan kelopak mataku terbuka secara perlahan. Entah kenapa, aku merasa kan tubuhku lemah dan longlai. Kepalaku juga terasa sakit.

Huh!

Aku perhatikan sekeliling dalam bilik itu. Pada awalnya, sangat kabur namun lama kelamaan ia menjadi jelas dan terang. I..ini bukan bilik aku.  Dari bau ubatan yang menyapa batang hidungku, aku yakin aku sekarang berada di dalam hospital.

"Te.. terima kasih sebab dah bantu anak kami."

Suara syahdu itu jelas pada pendengaranku. Perlahan-lahan, aku kalihkan kepalaku ke sisi. Aku lihat sosok mama dan papa bersama seorang.. wanita? Aku cuba picingkan anak mataku untuk memastikan siapakah gerangan wanita itu. Namun, sakit kepala yang menghurung menyebabkan niatku terbatal.

"Auchh!"rengekan ku itu pantas mendapat perhatian mereka yang berkumpul di depan pintu bilikku.

Mama dan papa sudah terbelalak mata. "Aisyaahhhh!!!" seru mereka bersama dalam kaget. Tak menunggu masa, segera mereka dapatkan sosokku.

"Aisyahh, kamu dah bangun nak? Ya Allah, bersyukurnya mama sayang!" lantang mama bersuara. Segera dipeluknya tubuhku yang masih terbaring lemah.

Mungkin mahu melepaskan rindu yang aku sendiri tidak tahu berapa tempoh dipendamnya.

"Papa tahu Aisyy, anak yang kuat." puji papa pula. Ubun rambutku diusap nya perlahan.

Aku pula masih tak berkalih memandang ke arah wanita yang masih berdiri di hadapan bilik ku. Dia seakan memerhati drama air mata yang berlangsung. Aku lihat senyum tipisnya.

Senyumannya itu kelihatan terselit kesedihan.

Setelah beberapa ketika, dia terus mengatur langkah pergi. Mungkin mahu memberikan ruang buat kami bertiga melepaskan kerinduan.

Aku melepaskan keluhan. Wajah mama dan papa yang sudah basah dengan air mata aku tatap. Hati aku juga turut sama dipenuhi rasa rindu namun kelibat wanita itu mendatang kan persoalan.

"Dia saudara kita ke ma?" soalku.

"Siapa?" soalan berbalas soalan. Kelihatan dahi mama berkerut. Mungkin dia masih tidak tahu siapa gerangan yang aku maksudkan.

"Perempuan yang bercakap dengan mama tadi." jelasku lebih terperinci.

Mama diam sekejap sebelum senyum pendeknya terukir. Sempat matanya di kalihkan ke arah pintu. Mungkin dia juga mahu mencari kelibat perempuan yang aku maksudkan itu.

Kemudian, dia pandang aku semula. "Dia orang yang dah selamatkan nyawa kamu, Aisy. Dia sudi dermakan darah dia untuk selamatkan kamu." beritahu mama.

Aku jelas sekali terpana. D.. dia dah selamatkan nyawa aku?

Selesai memberikan salam, aku duduk sejenak di atas sejadah. Entah kenapa, kisah empat tahun lepas itu kembali menyapa pemikiranku. Aku tiba-tiba sahaja teringatkan pada gerangan 'perempuan' itu.

"Kalau kamu nak tahu, dia bukan perempuan tulen Aisy." fakta yang mama keluarkan itu berjaya buatkan aku kaget.

Dahiku sudah berkerut seribu. "B-bukan perempuan tulen?" aku mempersoalkan.

Al-maklumlah dari segi fizikalnya, aku memang yakin dia adalah seorang perempuan. Dengan rambut ikal mayangnya, baju feminim yang dipakai nya dan juga yang penting wajah bebas misai itu. Sekali pandang, memang nampak keperempuanannya itu. Kecuali bahunya yang lebar saja.

Bukan Cinta SempurnaWhere stories live. Discover now