chapter 5:)

23 1 0
                                    

Wanita itu mula mengambil tempat di bahagian paling belakang iaitu di belakang Kasyar, Akram dan Tirash dengan muka yang menunduk.

"Qresea!"Qresea pantas mengangkat wajahnya apabila sedar yang dirinya akan disoal oleh Mrs.Orathey.

"Ye saya"

"Apa bezanya kamu dengan angin?"Qresea mengerutkan dahinya.soalan ke ni?macam pikc upline je.

"Angin tak boleh nampak tapi saya boleh nampak"jawab Qresea yakin tanpa dirinya sedar akan 5 pasang mata memerhatinya.

"Salah!awak ingat ini pick upline ke?!"tengking Mrs.Orathey pada Qresea.

"Ayat tu macam ayat pick upline la Mrs.Orathey"bentak Qresea tidak mahu dirinya terus ditindas.

"Awak dengan angin tak ada beza! sama-sama buta sebab langgar orang yang besar macam tunggul"kata-kata itu menusuk jantung dengan pantas tanpa sempat dirinya halang.

Qresea menundukkan wajahnya tanpa ada niat untuk membela diri.barulah dia tahu mungkin Mrs.Orathey ingin berperang kata bersamanya kerana ingin membela lelaki yang dingin itu.namun itu juga salahnya akibat kelam kabut sehingga tidak nampak ada orang didepan.

"Duduk!"mahasiswa dan mahasiswi yang lain mula ketawakan Qresea akibat terkena panahan kata Mrs.Orathey yang setajam tombak yang berkarat.

"Kalau aku tahu macam ni la perangai pensyarah disini lebih baik aku duduk dekat Universiti Awam lagi bagus"keluh Qairin apabila melihat cara Mrs.Orathey melayan Qresea dengan sifat yang tiada belas kasihan.

"Betul tu.kalau tak disebabkan mereka aku pun tak hingin la nak jejak kaki dekat sini"sokong Qairah sambil memuncungkan mulutkan ke arah belakang atau lebih tepat lagi pada semua lelaki bermuka dingin di belakangnya.

"Betul kau tak suka Mrs.Orathey?"tanya Kasyar dan Akram serentak.terkejut Qairin dan Qairah.

"Ye,kesian aku tengok wanita tu kena tibai dengan Mrs.Orathey"Qairin mula merapati wanita yang memakai cermin mata hitam sambil tersenyum lebar.

Qresea yang sedar akan kedatangan seseorang mula membetulkan cermin mata hitamnya.mulutnya mula mengukir senyuman lebar sehingga menampakkan lesung pipit di bawah dagunya.

"Saya Qairin,nama awak apa?"entah kenapa hatinya kuat mengatakan bahawa wanita ini adalah sahabatnya yang hilang dahulu.

"Qairin?"Qairin mengangguk apabila wanita itu mengulang namanya beberapa kali.

"Qairin!kau nak pergi cafe ke tak?aku lapar la!"laung Qairah dari bawah manakala Kasyar, Akram dan Tirash sudah pun berlalu pergi sedari tadi.

"Kau tolong belikan aku makanan"Qairah hanya mengganguk seraya berlalu pergi bersendirian.

"Awak nama apa?"Qairin menanya semula nama kepada wanita itu apabila soalannya belum dijawab.

"Awak baik atau jahat"ucap Qresea perlahan.

"Saya tak jahat,saya nak kawan dengan awak je?"Qresea mengangguk perlahan sebelum dia memeluk badan Qairin dengan erat.

"Qairin,kawan saya yang satu sekolah dulu kan?"

"Saya tak tahu lagi sebab nama awak pun saya tak kenal"Qairin tersenyum kekok.

"Saya Qre......"

"Qairin jom pergi cafe,tak payah nak jadi peramah sangat dengan orang yang tak kenal"ucap Akram dari bawah sambil memasang muka dingin.

"Saya dah tempah makanan dengan Qairah"ujar Qairin dengan nada geram.

"Aku cakap jangan hantar.kau tahu kan aku tak suka manusia yang suka mengarahkan menusia lain ni"marah Akram pada Qairin.

"Awka kenapa nak marah?"air mata Qairin mula bertakung di tubir nya.

"Kau tahu kan?aku trauma dengan benda macam ni"Akram mula mendekati Qairin dan membawa Qairin jauh daripada Qresea.

Qresea mengeluh perlahan.kini kepalanya rasa berdenyut dengan kuat.kepalanya dicengkam dengan kuat dan kepalanya dihentakkan kemeja secara perlahan-perlahan.

"Belikan aku air laici"

"Belikan aku air sirap"

"Belikan aku air milo"

Qresea dengan bahagianya mengarahkan 3 orang pengawas sekolah lelaki itu dengan sesuka hatinya.manakan tidak semua takut akan dirinya saat itu.mereka datang membawa air yang ditempah oleh Qresea, Qairin,dan Qairah dengan lambat dan termengah-mengah.

"Mana buah laici?kalau dah air laici mesti ada buah!"tengking Qresea pada ketua pengawas itu dengan nyaring.

"Tapi makcik kantin yang tuangkan air itu bukan saya"ucap lelaki itu dengan takut.

"Heh lelaki lembut.kalau kau yang buat air ni comfirm la aku tak minum. sebab apa?kuman banyak sangat dekat tangan kau tu"teriak Qresea dan mengundang tawa semua orang.

"Kenapa air sirap ni muda sangat warnanya?"tanya Qairah dengan suara yang perlahan sambil matanya menjeling kearah Kasyar iaitu salah satu daripada pengawas itu.

"Makcik tu cakap tak boleh tuangkan sirap banyak sangat nanti melekat dekat gigi"Qairah menjeling Kasyar dengan pandangan maut.

Bushhh

"Ada melekat tak warna merah tu dekat baju kau!ada tak?tak ada kan?!kalau macam ni lah warnanya bukan air sirap tapi air sirap muda!"Qairah menolak kepala Kasyar sehingga lelaki itu hampir terjatuh tapi sempat disambut oleh 2 orang rakannya.

"Nasib baik air milo aku cukup lengkap kalau tak jadi macam Kasyar la kau Akram"ucap Qairin sambil menghirup air milo dengan nikmatnya.

"Ada apa-apa lagi yang perlukan pertolongan kami"ujar Tirash selaku ketua bagi kumpulan mereka.

"Tolong siapkan homework yang cikgu Zaini bagi dekat kami.lepas siap letak bawah meja faham!"mereka mengangguk dan terus berlalu pergi.

Qresea mula menggeledah begnya untuk mencari sesuatu tanpa dia sedar sesuatu yang ingin dicarinya sudah terjatuh dan mula menuruni tanggan hingga ke bawah.

"Please jangan jatuh jauh sangat"ucap Qresea sambil memengang kepalanya yang masih terasa sakit.

Qresea mula mengambil botol ubat itu apabila ia daripada jatuh akibat sesuatu yang menghalangnya.namun itu tidak penting bagi Qresea yang penting adalah untuk menelan ubat itu agar sakit kepalanya dapat dikurangkan.

Belum sempat tangan Qresea mencapai botol ubat itu.botol ubat itu disepak sehingga ke pintu dewan kuliah.dengan sengsaranya Qresea melangkah ke arah pintu berharap agar dapat memakannya sebelum perkara yang tidak diingini berlaku.

"Awak bagi balik 'benda' tu"Qresea cuba untuk berdiri namun tidak boleh apabila kepalanya dicengkam kuat.

"Kau nak kau ambil la kalau sampai"ucap Tirash dengan nada yang mengejek.

"Awak tolong la,'benda'tu penting bagi saya la"Qresea mencuba untuk mencapai botol ubatnya yang berada di tangan Tirash.

"Saya kata bagi baliklah"bentak Qresea sambil menolak Tirash sehingga jatuh dan dia menghempap Tirash buat kali kedua.

Botol ubat itu diambil dan berlari keluar dari dewan kuliah itu tanpa berpaling ke belakang.sesampai sahaja di sebuah lorong Qresea terus menelan 3 biji ubat yang berlainan warna dan berlainan fungsinya.

"Kau nak main-main dengan aku ye perempuan.kau tak kenal aku siapa la"ujar Tirash sambil menepuk seluarnya dengan tangannya.


Hayoooo

Kalau tak sedap cakap kalau sedap....

Vote and commen

Cinta si cacatWhere stories live. Discover now