ett

28 1 2
                                    

Vårens varma solstrålar hade precis slutat ta sig genom det smårustiga fönstret och kvällen började visa upp sig. Hela dagen hade de tillsammans, utan all oro i världen bakat bröd i den mysiga stenugnen utanför deras hus, plockat blommor och skött om plantorna. Allt var så fridfullt och deras skratt och fnitter hördes till slutändan av deras gård. Gården var egentligen gömd, så att inte mugglare hade kunnat upptäcka dem, men den kunde även bli osynlig för häxor och trollkarlar. Efter att hon hade hjälpt sin bedårande dotter att borsta tänderna, sagt hejdå till deras lamm och andra djur, så hade hon äntligen somnat. Hennes söta, svagt hörande snarkningar hördes till deras trånga men mysiga vardagsrum. 

Tårarna rann medans hon ögnade bilderna som nu hade blivit skrynkliga och färgen hade bleknat bort. Hon och hennes vackra vänner som läste i Hogwarts vackra och bekväma bibliotek där man kom in i en annan värld så fort ens fot lades ner i området. Längst nere stod det ett litet skrynkligt meddelande: Hogwarts mest tjusiga tjejer, Avril Lovegood, Precious Lockhart och Eileen Holmes, fjärde året. 

Snabbt lade hon tillbaka fotona i den bruna kartongen hon bevarat de så länge som hon kunde minnas. Allt detta, bara för att hon var dum, ung och kär? Hur hade hon trott att det skulle funkat med Merton jävla Forest? Nej nej, inget skulle få henne att känna sig dum igen. 

Sedan hon flyttat in här tillsammans med hennes dotter, hade all lycka i världen samlats hos henne. Men en sak var säker, hon skulle hämnas. Familje-rivaliteten skulle fortsättas som i alla tidigare år. Efter allt hon hade förlorat under de senaste åren, hade det skapats en stark känsla inom henne. Det var hat och ilska. Ilska för all tid hon förlorat och risken hon satte sig ut för varje dag. Risken hennes dotter sattes ut för. 

-

Samma kväll låg Merton Forest på sin stora men osköna dubbelsäng och hade de vanliga läskiga tankarna om Eileen. Under senaste tiden hade sängen känts som en osäker och obehaglig plats  eftersom det alltid var där som han började tänka på henne. Energin i rummet hade ändrats från världens lugnaste plats med plantorna och böckerna som hjälpte honom att fara iväg, till en skräckfilm som inte gick att rymma ifrån. 

Vad hade hänt med henne? Varför hade hon bara försvunnit? Hade hon inte sagt att det var dem två för alltid? De kalla känslorna rusade iväg när hans sorgsna mamma öppnade dörren, men hennes närvaro spred värme och kärlek. Hon stod med ryggen böjt och kämpade med att inte trilla ihop. 

Ungefär under samma tid som Eileen hade försvunnit, hade hans mamma börjat bli sjuk. Hon blev svagare för varje dag, men ingen läkare eller potionsmästare förstod vad problemet var. Ljuset av lyktorna utanför hade smugit sig in i dörröppningen och Merdiana Forest smög sig fram till sin sons säng. Merton tog och höll försiktigt hennes hand och kramade om henne. Hon fick inte lämna honom. Snälla, tänkte han. 

Olikheter attraherar 🔛Where stories live. Discover now