Bab 4

46 6 3
                                    

Keesokan hari....

KICAUAN burung mengejutkan Alisa dari lena. Patung teddy bear setia dipeluk. Satu-satu anak patung diberi arwah Mama sebelum pergi. Hadiah hari jadi ke-5 paling berharga. Rambut panjang beralun disikat menggunakan jari-jemarinya. Gadis itu sangat ayu walaupun memakai baju tidur warna biru laut. Bauan losyen disapu malam semalam, masih wangi. Arwah Mamanya sangat mementingkan kecantikan mereka. Hasilnya, Alisa dan Yasmin membesar dengan cantik.

Alisa rasa malas nak bangun. Tunggu Kak Yasmin kejut, bernanah telinga. Tak pernah kakaknya tu kejut baik-baik. Tidur lepas solat subuh, terbabas sampai pukul 8.00. Masih mengantuk. Benda pertama dia capai sebelum bergerak mandi, telefon pintarnya di meja sebelah katil. Tak nak terlepas berita terkini. Mata Alisa terus segar. Anak matanya membulat besar. Hampir-hampir saja terjerit disebabkan menerima sejumlah mesej yang sangat banyak dari artis-artis lelaki kacak Malaysia.

Username : nukilan_bella143@AlisaHanim

Izaan Talib

Assalamualaikum, Alisa. Saya suka awak. Personaliti awak lain daripada lain. Nak jadi girlfriend saya?

Haqiem Rusli

Cita-cita awak sangat hebat walaupun umur masih muda. Sudikah awak jadi isteri saya?

Hael Husaini

Awak ibarat intan permata. Wajah comel awak bermain-main dalam minda. Jadilah isteri saya, Alisa

Sean Lee

Beli rumah? Abang boleh temankan Alisa cari rumah untuk masa depan kita ♥️♥️

Alvin Chong

Keluar dengan abang? Abang nak bawa Alisa jumpa tok kadi 😘💞

Naim Daniel

Saya suka awak ♥️😘 jom berkasih sayang hingga ke Jannah? 🥰

Ismail Izani

Abang nak bawa Alisa jumpa family abang. Bagi alamat rumah.  Abang datang sekarang? 🥰

Alisa panik. Sangat panik!. Ramainya nak pikat dia!. Apa nak buat ni, apa nak buat ni?.

" Kakak!!!!!"

Alisa tak mandi apa semua, cari kakaknya di dapur. Peduli lah kakaknya cakap dia serabai,  macam pengemis, tak jaga kecantikan. Yasmin membaca surat khabar Harian Metro di meja makan, menunggu adik kesayangannya turun.

" Kakak! Apa Lisa nak buat sekarang ni?" Mesej-mesej tu ditunjuk. Yasmin ketawa. Sudah agak benda ni akan berlaku. Alisa perempuan. Biasalah ada lelaki boleh suka dengan personaliti sejuta dalam satunya tu. Cuba tengok budak-budak perempuan  lain sebaya adik comelnya ni. Diorang pakai seluar jeans, baju t-shirt, tudung lilit, cermin mata korea, makan ramen pedas, drama korea. Segala semua trend-trend terkini tu lah diorang buat!. Alisa pula, ayu berbaju kurung, bertudung bawal, kasut wanita bertumit rendah bukan kasut sneakers, penulis. Memang lah jadi rebutan jejaka handsome. Untung artis-artis tu nak ambil Alisa. Lain sangat!. Alisa sorang aje perempuan melayu terakhir. Hahah. Rileks lah adikku.

"Kenapa kakak ketawa?! Eiii.... tak suka lah Lisa!" Alisa hentak-hentak kaki. Kenapa bukan Khai Bahar hantar mesej padanya?. Ehehe... crush. Dia sibuk lah tu. Kebudak-budakkan betul Alisa ni!. Yasmin mendengus. Buat calon suami aje lah. Susah sangat!.

" Diorang belum jadi suami Lisa. Rilek lah. Lisa pilih aje mana Lisa nak. Khai Bahar bagi pada kakak" Yasmin mengambil peluang. Heheh. Boleh tahan adik aku?. Tujuh lelaki dalam satu masa?.

Alisa tetap tak nak. Dia nak Khai Bahar. Alisa terlupa pakai tongkat. Biar lah. Panik sangat tadi. Kakak tak perasan aku tak bertongkat?.

************

KHAI bahar mengeluarkan telefonnya dari kocek seluar. Sesi rakaman lagu Durja dah habis. Masa untuk ...... main  Instagram. Yahoo!. Pembantu peribadi aku ada kerja. Tak ada pengacau!.

Eh? Mesej berkumpulan? Banyaknya!. Jenuh nak baca satu-satu.

🧍‍♂️Group jejaka handsome 🧍‍♂️( 160 mesej)

Hael Husaini

Bro, kau dengan Alisa ada apa-apa special relationship ke ? 😏

Khai Bahar

Hubungan istimewa? 🤔 Kitorang tak ada apa-apa. Cuma kawan

Haqiem Rusli

Serius? Bukan lagi mesra kitorang tengok kau kat TV semalam 😂

Khai Bahar

😝😝😝 Dia cute sangat. Tak sedar diri aku tertarik

Hael Husaini

🙄🙄

Ismail Izani

Kau tak nak, Kitorang nak pikat dia 😏😏😏😏😏

Khai Bahar

Silakan . Alisa tak nak, bukan salah aku. Dia suka aku sorang aje 😂😂😂

Haqiem Rusli

Eh eh....... perasannya King Of Smule ni 🙄🙄🙄

Khai Bahar

Tak percaya ?

Ismail Izani

Nope

Izaan Talib

Buktikan dia sukakan kau 😝

Khai Bahar

Instagram dia banyak gambar aku  😏😏😏

Hael Husaini last online 10 a.m

Izaan Talib last online 10 a.m

Haqiem Rusli last online 10 a.m

Ismail Izani last online 10 a.m

Naim daniel last online yesterday ( tak ada data internet )

Terus senyap? Hahah. Dah kalah lah tu.
















Apabila Si Chubby Bersama Idolanya ( Mini Novel)Where stories live. Discover now