9 BÖLÜM(ANOREKSİYA NERVOZA)

6 0 0
                                    


ANOREKSİYA NERVOZA NEDİR VE TEDAVİSİ NASILDIR?

Başlangıç yaşları 12 ve 18 yaş aralığındadır. Kişi kilo alma korkusu yüzünden bilinçli bir şekilde zayıf kalmaya çalışmaktadır. Fiziksel ve psikolojik bir bozukluktur. Hastalar genellikle mükemmeliyetçi kişiliğe sahiptir. Hastalık başlamadan önce normal kilonun biraz üstündeki kişilerdir. Belirtilerinde yemek yeme alışkanlıkları tümden değişme gösterir. Çok sık diyet yapma, karbonhidratlı yiyecekleri tümden kesme, kalabalık ortamlarda yemek yiyememe gibi belirtiler ortaya çıkar.

Yemek yemekten korkmalarına rağmen mutfakta çok vakit geçirip, başkaları için yemekler yapmaktan büyük zevk duyarlar. Yiyecekleri çok küçük parçalara ayırarak uzun sürede yemek yerler.

Anoreksiya hastaları kendilerinin zayıf olduğunu kabul etmezler, şişmanlama korkusu yüzünden yemek yemezler ve ileri derecede zayıf kalmayı başarırlar. Hasta bilinçli bir şekilde yemek yememekte ısrar etmektedir. Aynaya baktıklarında kendilerinin çok şişman olduğunu düşünüp yemek yemezler, ağır bir spor programıyla kendilerini daha da zayıflatmaya çalışırlar.

Ergenlik döneminde başlayan kız hastalarda beden ve cinsel yapının gelişmesinde gerilemeler oluşmaktadır.

Kısıtlayan tip: aşırı kısıtlanmış rejim uygulanır.

Bulimik tip: kısıtlanmış rejimin yanında aşırı şekilde yemek yeme ve sonrasında kusma davranışı gözlenmektedir.

Hastalığın nedeni tam olarak bilinmemektedir. Biyolojik ve psikosoyal etkenlerin birlikte rol oynadığı düşünülmektedir.

BELİRTİLERİHastada aşırı biçimde kilo kaybı görülür,Kansızlık,Yorgun hissetme,Uyku bozukluğu,Kadınlarda adet düzensizliği,Baş dönmesi ve bayılma,Erkelerde testis oranında düşüş görülmektedir.TEDAVİSİ

Hastalığı tedavi etmede ekip çalışması gerekmektedir . Psikiyatri ,psikolog , diyetisyen, ortopedi uzmanı, hemşire ve sağlık personelinin katkısıyla tedavi edilebilir. Ailesinin sabırlı olması ve tedaviye katkı göstermesi sağlanmalıdır. Psikoterapi seanslarıyla kişinin özsaygısını geri kazandırılması ve hastalığın fiziksel ve ruhsal yönden yarattığı sıkıntıları hastanın görmesi gerekmektedir. Hasta iyileştikten sonra da gözetim altında tutulmalıdır çünkü hastalık tekrardan nüksedebilmektedir.

Psikolog Fatma Nur ALDEMİR

PsikolojiHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin