DEPRESYON NEDİR VE TEDAVİSİ NASILDIR?
Depresyon; kişinin duygularını, düşüncelerini, davranışlarını olumsuz şekilde etkileyen ruhsal bir hastalıktır. Kişide işlev kaybına neden olan depresyon intihar riski açısından ruhsal rahatsızlıklarda en ciddi olanıdır. Depresyon üzgün hissetmenin ötesinde kişide çok boyutlu sorunlara yol açar.
Depresyonun belirtileri:Sürekli üzgün, huzursuz hissetme.İştah kaybı, azalması.Çevreye ilginin ve dikkatin azalması.İstek kaybı, işlevsellikte azalma.Uykusuzluk veya aşırı uyku hali.Psikomotor yavaşlamaKonsantrasyon azlığı, karar vermede güçlük.Olumsuz benlik algısı.Sosyal geri çekilme.İntihar düşünceleri, umutsuzluk.Çözülmemiş ve üzüntü veren konularla yoğun uğraş.
Bu belirtilerin kişide bir süredir görülüyor olması depresyon tanısı konmasına neden olur.
Depresyon tedavisinde çeşitli antidepresanlar, psikoterapi, ekt gibi yöntemler kullanılır.
Depresyon tedavisinde kullanılan psikoterapi yöntemlerinin temel amacı belirtileri azalmak ve kişinin işlevselliğini geri kazanmasını sağlamaktır. Depresyonu arttıran; dünyaya, başkalarına ve benliğe yönelik olumsuz düşünce kalıplarını gerçekçi ve nispeten olumlu düşüncelerle değiştirmek nüksetmesini önleyen önemli teröpatik müdahalelerdendir. Kişinin sosyal ilişkilerini güçlendirmesine yardımcı olarak sağlıklı kişilerarası ilişkiler kurmasını sağlamak depresyonu hafifleteceği gibi diğer zamanlarda da koruyucu rol oynar. Kişiyi depresyona sürükleyen kayıp, suçluluk, olumsuz benlik algısı, terk edilme gibi duygular hakkında konuşmak yine tedavinin temel amaçlarındandır. Kişinin eski alışkanlıklarını yapması o dönem için zor olsa da motive etmek depresyonun hafiflemesi için gereklidir. Çünkü kişi işlevsiz kaldıkça olumsuz düşüncelere daha çok kapılır ve depresyonu yoğunlaşır. Kişinin zevk alıcı aktiviteler yapmak için isteğin gelmesini beklemek yerine yavaş da olsa harekete geçmesi çok önemlidir.
Depresyon sinsi ve zor bir ruhsal rahatsızlıktır. Kişinin psikolojik yardım alması hayati önem taşır. Çevresindekilerin de özellikle bu dönemde sosyal destek sağlaması gerekir.
Psikolog Hilal YAYCI KOÇAK