Aku masih ingat masa mula-mula kawin dulu. Mak pernah pesan, jaga laki aku elok-elok. Bagi apa je yang dia nak. Takut laki aku tu dikebas orang. Sebagai anaknya, aku patuh nasihat mak aku. Kehadiran laki aku pun sedikit sebanyak buat mak gembira sebab mak banyak diam selepas kematian ayah. Mak memang suka betul berbual dengan laki aku.
Hari demi hari, aku perasan setiap kali aku dan laki aku balik kampung, mak lain macam tengok laki aku. Aku mula-mula tak kisah sebab aku tahu antara adik beradik aku yang dah kawin, menantu yang paling mak aku sayang adalah laki aku. Mak aku sendiri selalu puji-puji laki aku masa berbual dengan aku. Jadi aku suka bila dia suka laki aku. Sekurang-kurangnya laki aku dah buat mak aku happy macam dulu. Tak murung dan dah tak banyak berdiam diri selepas ayah takde.
Tapi lama-lama sikap mak aku tu buat aku jadi risau. Sebab aku perasan sukanya mak aku kepada laki aku tu lain macam. Bila berbual dengan laki aku, suara dia lembut betul. Bila berdua dengan laki aku pulak, gaya dia tergedik semacam. Aku pula yang tak senang bila tengok mak aku sengaja melentik-lentik bontotnya masa berbual dengan laki aku.
Aku risau laki aku tergoda je kat mak aku tu. Takut mak aku tak terniat apa-apa, cuma rasa malu dengan laki aku bila tengok mak aku buat perangai dia macam tu. Takut disalah ertikan laki aku dan syok dengan mak aku. Aku harap ianya tak berlaku. Aku cuba sedapkan hati yang laki aku tak selera dengan mak aku sebab tak pandai bergaya sangat, nampak kekampungan dan aku jauh lebih cantik dari mak aku yang dah 50 tahun tu.
Rasa risau aku tu buat aku tak selesa dan pernah aku tegur mak elok-elok supaya dia jaga sikapnya bila dengan laki aku. Jawapan mak adalah takkanlah dia yang dah tua tu mampu menggoda laki aku yang berusia 30 tahun tu. Punyalah jauh usia sampai 20 tahun kalau nak bercinta pun. Bagi mak aku, laki aku tu dah jadi laki aku yang sah dan dah jadi macam anak mak aku sendiri, jadi salah ke kalau dia nak berbaik dengan laki aku? Ok aku yakin dengan kata-kata mak aku dan buat perasaan aku lega.
Tapi keyakinan aku tu goyah bila aku nampak depan mata aku sendiri mak goda laki aku masa kami pergi jalan-jalan kat satu bandar pelancongan. Aku melayan anak aku yang berusia 5 tahun yang sorang tu kat kedai cenderamata. Mak aku pulak bergesel-gesel dengan laki aku yang tengah pilih baju t-shirt kat kedai sebelah.
Sampailah satu hari tu aku, suami dan anak balik kampung. Mak macam biasa sorang-sorang kat rumah sebab adik bongsu aku yang masih anak dara tu kerja overtime masa hujung minggu. Lepas makan tengahari hujan punyalah lebat. Aku dan anak serta suami melepak dalam bilik dan terlelap.
Dalam pukul 3 lebih aku terjaga dan laki aku dah takde. Yang ada cuma anak aku yang masih tidur dalam kesejukan hujan tu. Aku keluar dari bilik, nampak pintu bilik mak aku ternganga. Aku jengah tengok ke dalam biliknya, mak aku takde. Aku pun ke ruang tamu, mak aku dan suami aku pun takde. Terus aku ke dapur, pun takde. Ke mana dia orang berdua. Hujan kat luar masih lebat. Takkan mereka keluar ke kedai.
Aku teringat yang mak aku suka duduk kat pangkin bawah rumah. Biasalah rumah kampung, kat situ best lepak petang-petang sebab dapat hembusan angin dari sungai kat tepi sana tu. Tapi pada masa tu kan hujan, mestilah sejuk sebab angin hujan. Buat apa melepak kat situ.
Jadi aku ke tangga dapur yang nak naik ke ruang tamu. Dari situ aku dapat mengintai dari celah lantai papan tu apa yang berlaku kat pangkin bawah rumah. Memang kat situlah biasanya aku tengok mak aku tengah meraut daun kelapa kat bawah rumah untuk dibuat penyapu lidi andainya aku mencari dia.
Aku ternampak sesuatu yang tak sepatutnya. Mak aku yang seperti biasa berkain batik duduk terkangkang dan ada sesuatu bergerak-gerak dalam kain batik dia. Siapa lagi kalau bukan laki aku. Aku tak nampak apa yang laki aku buat, tapi dari muka mak aku yang tersengih kesedapan sambil usap kepala laki aku yang berada dalam kain batiknya, apa yang aku boleh agak adalah, laki aku tengah jilat pepek mak aku.