زهرة المراد🌼

1.7K 24 45
                                    

لَآ ﺰلَتٌـ آفُـتٌـقُدٍ آلَقُدٍرهّـ عٌنِ آلَحًدٍيثًـ عٌمًآ فُـي دٍآخِـلَي لَذِآلَکْ وٌکْآلَعٌآدٍهّـ سِـ آخِـتٌـنِقُ .
نحن فى مجتمع رافض المرأه يراها لاتصلح لشئ، لا يراها إلا للبيت والطهو فقط لا رأى لها ولا لها
ه

هذا حال المجتمع الريفى الفتاه لابد لها ان تتزوج اذا تجاوزت الفتاه العشرون من عمرها دون زواج تكون بها عيبا او تكون من الفتيات السيئات هذا هو الريف ولكن هذه الفتاه تجاوزت كل هذه المشكلات رغم كل الكلام الذى قيل فى حقها وغيره صمدت وحاربت من اجل تحقيق حلمها تجاوزت كل شئ من اجل السفر إلى مدينه القاهرة لتدرس فى جامعه عين شمس كليه الاسنان فهل ياترى ماذا يحدث هناك؟
فى قريه بعيده تتبع محافظه كفر الشيخ
نرى اسرة تتكون من اب وام وثلاث اولاد بنت وولدين اسرة بسيطه تعيش من اجل قوت يومها الاب وهو الحاج محمود يتميز بالغلظه يرى ان الفتاه ليس لها إلا بيت زوجها ولا يحب التعليم يعمل بمصنع للغزل والنسيج فى مدينه كفر الشيخ براتب لا يتجاوز الالفين جنيها
الام ست تمتاز بالطبية والحنان وهبت حياتها لابنائهاوزوجها تعمل ربه منزل تحب ابنتها كثيرا وهى من ساعدتها للسفر وهى الحاجه نعمه.
الاخ الاكبر يشبه اباه كثيرا فى كل شئ يعمل مهندس كهربائي فى إحدى مصانع كفر الشيخ لديه من العمر٣٢عاما متزوج من ابنه عمته أسماء ولديهم طفلان همس وامجد ويدعى معتز محمود الرّحمانى
الاخ الاوسط وهو أحمد فى الفرقه الرابعه من كليه الهندسه اتصالات جامعه كفر الشيخ. يحب اخته كثيرا وساعدها ايضا فى تحقيق حلمها يحب رحمه ابنه عمه وهى فى الصف الثالث من مدرسه الصناعه
زهرة وهى الابنه الوحيده للحاج محمود تمتازبالرقه والجمال فهى ورثت العيون الخضراء والشعر الاحمر اللامع من جدتها لذالك يغار عليها ابيها كثيرا مع الجسم القصير الممشوق والانف المتوسطه الجميله والشفاه الورديه الجميله. تسكن هذه الاسرة فى بيت من اربعه ادوار يمتاز بالرونق والجمال.
الاب: انا قولت مفيش سفر يعنى مفيش انت عايزة تسودى وشى يازهرة مع الناس ولا ايه.
زهرة: يابابا علشان خاطرى بالله عليك دا حلمى وحياتى عندك بتوافق انت مش واثق فيا يابابا ليه وبعدين انا مش هسافر لواحدى ولا هقعد لواحدى علا هتبقى معايا. ماتقولى حاجه ياماما وانت يامعتز بالله عليكم شيلو الحاجات دى من دماغكو بقى حضرتك يبابا راجل متعلم وفاهم وانت يامعتز مهندس وفاهم علشان خاطرى بقا وافقو. احمد دخل من برا لقى زهرة بتعيط جرى عليها فى ايه ياحبيبتى مالك بتعيطى ليه، بابا يااحمد مش راضى يخلينى اسافر اكمل كليتى هناك بالله عليك اقنعه بالله عليك انا مش عايزة غيره.
أحمد: اهدى يازهرة اهدى ياحبيبتى هتروحى باذن الله وهنعملك الى انت عايزاه بس قومى اغسلى وشك يلا وتعالى.
زهرة:حاضر قايمه اهو.
احمد:بابا حرام عليك هى مش بنتك انت بزمتك ماهتبقافرحان وانت شايفها بتتخرج وبقت دكتورة قد الدنيا انت عايز ترميها للهلاك ليه تجوزها مين هشام هشام يبابا الصايع الى بيشرب بزمتك زهرة اجمل بنات العيله وارقهم تتجوز دا متقولو حاجه انت ساكت ليه يامعتز انت عندك بنت ذنب زهرة فى رقبتك.
الام بالله عليك وافق ياحاج وافق خليها تسافر ونشوفلها شقه حلوة تقعد فيها هى وصحبتها يقعدو فيها يلا ياحاج وافق امال.
الحاج محمود خلاص كلتو دماغى خلاص يازهرة يازهرة
زهرة نعم يابابا
الاب تعالى هقولك. زهرة: نعم يابابا
الاب خلاص انا موافق شوفو انتو هتروحى تقدمو انت وتعالى قوليلى يلا روحى
زهرة وهى طايرة من الفرحه بجد يابابا يعنى خلاص هاروح هيه هيه بحبك اوى ياحوده ياقمر
الاب محمود:هههههههههههههههه شوفو البت هغير راى واقول مفيش مرواح.
زهرة لا خلاص الطيب احسن انا طالعه
الاب زهرة تعالى زهرة نعم يابابا
الاب فتح دراعه الاتنين وزهرة اترمت فى حضنه وعيطت جامد لان من ساعه مادخلت الثانوى وعلاقتها ببباها متوترة.
الاب بتعيطى ليه دلوقتى بقى
زهرة علشان وحشنى حضنك اووووى يابابا من ساعه مادخلت ثانوى وانت بقيت شديد معايا اووى
نفسى نرجع صحاب زى الاول
الاب وكانت عنيه دمعت وانا عمرى ماهقطعها تانى سمحينى يابنتى
زهرة خلاص يبابا ولا يهمك اقوم انا بقى اطلع اوضتى اشوف علا عملت ايه.
فى بيت بعيد قليلا علا بتكون بنت خال زهرة علا تمتاز بالبشرة الخمريه والعيون.البنيه والجسد الممشوق القصير. وهى مقربه جدا لزهرة يجلسون معظم أوقاتهم معا من الصغر.
علا كانت بتحاول هى كمان تقنع اهلها علشان تسافر هى كمان وطبعا بما اننا فى ريف يبقى فيه مشكله
ابوها الحاج متولى الجزار يتميز ايضا بالغلظه يعمل تاجر للقماش ميسور الحال قليلا متزوج من ابنه عمته الحاجه فاطمه وهى ست طيبه وتمتازبالحنان ايضا لديهم اربعه اولاد منهم علا.
الابن الاكبر هشام شاب طايش معاه كليه هندسه بس مابيشتغلش بيها شغال مع ابوه فى محل القماش. بيحب زهرة اوووى واتقدملها بس هى رفضته.
بعد كدا حنان فتاه غايه فى الرقه والجمال بتحب زهرة اووى وكمان شبه بعض فى الشكل.
ايمن وتقى ودول اصغر اتنين فى العيله وشيقين اووى.
علا:يابابا علشان خاطرى وافق بالله عليك وافق ربنا يخليك ليا دا حلمى يابابا
ماتتكلمي ياماما خليه يوافق بالله عليكى قول حاجه ياهشام اتكلم بالله عليك خلى بابا يوافق
هشام طبعا بيحب علا اووى قام اخدها فى حضنه وهداها وقعد اقنع باباه براحه لحد ماقتنع
الاب ايه فى ايه صدعتونى خلاص موافق روحى بس لو زهرة مراحتش مغيش مرواح اتفقنا.
علا حاضر يابابا عن اذنكم هشوف زهرة.
علا طلعت فوق اوضتها شافت الفون لقيته بيرن ولقيت زهرة.
زهرة الووو ايوة ياكلب البحر ايه دا كله ساعه على ماتردي ياخنزيرة انتى عيله رخمه صحيح قوليلى عملتى ايه.
علا ايه يبابا ماسورة كلام واتفتحت ايه شغاله دودووووودوو مبتفصليش هههههههههه.
زهرة تصدقى انك عيله رخمة ننننننننن ظريفه اووووى عبو شكلك عيله خنزيره.
علا خلاص كفايه ههههههههههههههه هموت هههههههه نفسى اشوفك وانتى متنرفزة ههه المهم عملتى ايه.
زهرة نننننننن نرفزوك ساعه يابعيده وقعدو بابا وافق وانتى طمنينى يافتاه
علا عااااااااااااااا وافققققققققققق وهسافر هيه هيه وارقصي ياانشراح تراراااااارااااا.
زهرة اه ودنى يابنت ********اما اشوفك بس والله لاربيكى.
خلص الشابتر هههه والحمد لله متنسوش التعليقات ياحبايبي * ڝلوٍ ؏لى آلحـبـيبـ آل۾ڂٺآڕ ڝلى آللهہ ؏ليهہ وٍڛل۾ بـحـبـڴ۾ ڴٺيڕ😍😍🤭♥

زهرة المرادحيث تعيش القصص. اكتشف الآن