4 | Bidang

240 16 2
                                    

Apakah bidang yang boleh saya jadikan sebagai Doktor?

Kawasan di sini bermakna spesifikasi. Jika anda ingin mengambil profesion di bidang perubatan dan anda ingin menjadi seorang doktor, terdapat begitu banyak bidang perubatan yang boleh anda pilih. Perhatikan, semuanya berakar kepada apa yang paling anda sukai. Beberapa kawasan ini termasuk yang berikut

Anesthesiologist

Anda boleh menjadi doktor anestesiologi. Anestesi pakar memastikan bahawa pesakit yang menjalani pembedahan atau operasi selamat dan selesa. Dia mengendalikan anestesia tempatan atau am kepada pesakit.

1. Ahli Kardiologi

Doktor dalam kardiologi menjalankan penyelidikan, rawatan, dan pencegahan penyakit yang memberi kesan kepada jantung, arteri, dan urat.

2. Pakar bedah jantung

Doktor ini menjalankan pembedahan di dada, jantung, ling atau mana-mana organ yang berhampiran dengan dada. Juga, mereka mendiagnosis dan merawat penyakit organ-organ ini.

3. Kiropraktor, atau Doktor Kiropraktik

Pada dasarnya, pakar kiropraktik pakar dalam diagnosis dan rawatan gangguan sistem struktur dan saraf, terutamanya tulang belakang. Perhatikan, chiropractor tidak melakukan pembedahan atau menetapkan ubat.

4. Pakar bedah kolorektal

Nah, pakar bedah ini menangani penyakit usus besar, rektum dan dubur, serta seluruh sistem pencernaan. Mereka bekerja dengan ahli urologi, yang menangani sistem genitouriner lelaki, saluran kencing wanita, pakar sakit puan, yang menangani masalah wanita tertentu, dan ahli patologi pencernaan, yang menangani penyakit usus.

5. Doktor gigi

Pada asasnya, seorang doktor gigi memberi tumpuan kepada masalah kesihatan mulut, seperti penyakit periodontal, dan memeriksa pesakit, meminta pemeriksaan perubatan dan menentukan diagnosis dan rawatan yang betul. Dan juga, mereka melakukan pembedahan mulut, mengeluarkan gigi atau merawat masalah kesihatan pergigian yang lain.

6. Dermatologi

Sebaliknya, pakar dermatologi adalah doktor yang mengkhususkan diri dalam pencegahan, diagnosis, dan rawatan terhadap keadaan yang mempengaruhi kulit, rambut, peluh, kelenjar sebaceous, kuku dan membran mukus (di dalam mulut, hidung dan kelopak mata) yang dapat termasuk kanser

7. Ahli endokrin

Doktor ini mengkhususkan diri dalam diagnosis keadaan dan penyakit yang berkaitan dengan kelenjar dan hormon.

8. Ahli patologi forensik

Doktor ini mendapati sebab dan sebab kematian yang tidak dijangka. Maksudnya, dia adalah untuk menentukan bagaimana seseorang mati dengan melakukan tisu otopsi dan belajar dan makmal.

9. Ahli gastroenterologi

Doktor ini memberi tumpuan kepada penyakit gastrousus. Dia dilatih khusus dalam diagnosis dan rawatan penyakit sistem pencernaan. Walau bagaimanapun, ini mungkin termasuk penyakit dan gangguan yang mempengaruhi sistem biliary (hati, pankreas, pundi hempedu dan saluran hempedu), serta esofagus, perut, usus kecil dan usus besar (kolon).

10. Pakar sakit puan

Pakar sakit ginek pakar dalam sistem pembiakan wanita. Pakar ginekologi kadang-kadang juga diperakui sebagai pakar obstetrik dan akan mengawal kesihatan janin dan janin semasa kehamilan.

11. Ahli hospital

Seorang doktor hospital adalah seorang doktor yang memberi tumpuan kepada rawatan perubatan umum untuk pesakit di hospital. Tugasnya termasuk penjagaan pesakit, pendidikan, penyelidikan dan kepimpinan yang berkaitan dengan perubatan di hospital.

How To Become A Doctor✔️Where stories live. Discover now