Efter skolan följde Elin med mig hem. Vi hade klickat väldigt bra under dagen och jag kände redan på mig att hon var en schysst kompis.
Vi satt på golvet i mitt rum och Elin målade mina naglar. Hon gjorde fransk manikyr och var riktigt duktig.
"Min mamma har en egen nagelsalong inne i stan. Hon har lärt mig mycket om sånt här", förklarade Elin.
"Vad coolt! Jag kan inte ens måla mina egna naglar utan att dränka hela händerna i nagellack", skrattade jag.
Elin skrattade också men tystnade efter ett tag och fortsatte fixa naglarna i tystnad. Jag märkte efter ett tag hur hon sneglade på mig ibland.
"Vad är det?", utbrast jag tillslut och skrattade till.
"Någon är kär i Keeevin", flinade hon.
Jag rodnade lätt och kollade generat bort.
"Nej jag är inte kär.. Tycker bara han är lite söt".
Elin flinade igen men blev sedan allvarlig.
"Kommer du ihåg de bitchiga tjejerna i klassen? Olivia, Hannah och Klara?"
Jag nickade.
"Jo, Kevin är Olivias ex.. Så om du försöker haffa honom kommer Olivia bli galen", fortsatte Elin och arbetade koncentrerat med manikyren.
Olivias ex... Perfekt! Det kommer aldrig hända något mellan oss nu. Jag suckade inombords och blev besviken. Men vad hade jag förväntat mig? Klart den populäraste killen och tjejen i klassen har varit tillsammans.
Elin märkte att jag blev tyst och fundersam.
"Jag har en idé", sa hon efter ett litet tag och fnissade.
Jag riktade uppmärksamheten mot henne och lyssnade förväntansfullt.
"Vi ska göra Olivia avundsjuk genom att du haffar Kevin! Två flugor i en smäll!", sa hon och lät exalterad.
Jag skrattade åt den uppenbara och otydliga idén men funderade. Det skulle ju ändå vara ganska kul. Och som Elin sa; två flugor i samma smäll.
"Låter som en riktigt bra idé, men vi måste ju ha en plan för hur vi ska göra", sa jag och blåste försiktigt på mina nymålade naglar. Elin var äntligen klar och dom var väldigt fina. Nu satt hon och kollade på sin mobil istället.
"Tja, vi skulle kunna åka in till stan och 'råka' träffa på Kevin och hans kompisar".
Jag nickade sakta. Det lät som en bra plan. Väldigt oskyldig och smart. Jag tänkte precis fråga Elin hur hon visste att han var inne i stan, när hon fortsatte prata.
"Han la upp en bild på Instagram för en kvart sen, om vi skyndar oss är han nog kvar när vi kommer dit", sa hon och höll upp mobilen mot mig.
Vi plockade ihop alla saker och åkte sedan in mot stan. Det tog inte alls lång tid att komma dit. När vi kom fram bestämde vi oss för att köpa någonting inne på en liten Juice Bar och gå igenom planen en gång till. På vägen hit hade vi gjort en mer detaljerad plan som kändes helt okej.
Vi gick in och beställde varsin smoothie. Elin fick sin före mig och gick för att sätta sig vid ett litet bord nära fönstret.
Jag väntade otåligt på min smoothie för tydligen var det något fel på mixern. När jag tillslut fick den var jag så ivrig att gå till Elin så att jag glömde kolla bakom mig innan jag vände mig om för att börja gå.
Jag gick rakt in i någon och spillde ut drickan över både mig och den stackars personen jag krockade med.
Men såklart var det inte vem som helst. Det var Kevin.
YOU ARE READING
En Andra Chans
Teen Fiction"På 16 år har jag behövt gå igenom saker som ingen människa borde vara med om. Jag har förlorat alla personer som jag älskat i mitt liv. Snälla, säg inte att du är en av dom. Du får inte försvinna", sa jag och kollade honom i ögonen. "Amanda. Jag ä...