Ep 1: Kegembiraan Hati

37.2K 118 1
                                    

Pin! Pin! "Ada surat daftar ni kak!"

"Haaa ... kejap - kejap" Sharenaa atau nama pendek Reena tergopoh gapah sarung tudung instant nya. Tak payah nak lilit - lilit dah memang tersedia cantik. Amboi promote tudung ke cik penulis cerita ni?

Syarifah Shareena nama diberi. Asal dari negeri Perlis Indera Kayangan. Anak orang berketurunan Syed. Telahpun kehilangan kedua - dua ibu bapanya sejak dari kecil. Dia dijaga oleh ayah dan ibu angkatnya di Kuala Lumpur.

"Laa maaf la dik .... Ingatkan kakak tadi, muda lagi rupanya cik Saripah kita ni" Usik abang pos tersebut.

Reena hanya tersenyum sambil hulur tangan ingin mengambil surat tersebut.

"Haip! Sign sini dulu. Nanti abang yang kena marah ni tak ambil sign" Abang pos hulurkan kertas senarai penghantaran untuk Reena tandatangan.

Setelah selesai tandatangan barulah abang pos berikan surat tersebut.

"Terima kasih abang..." Ucap Reena.

"Aduuu.... sedapnya suara ... Macam ini abang tidur termimpi - mimpilah"

Reena malu - malu terus berpusing dan berjalan ke dalam rumah.

Abang posmen pun melihat Reena sudah memasuki rumahnya, maka dia pun meneruskan perjalanan ke rumah seterusnya.

Pin! Pin!

...

Reena masuk dan duduk di sofa ruang tamu rumahnya. Lalu diambil pisau kecil membuka surat tersebut.

"Tahniah cik Syarifah Shareena Syed Mohd Al-Amin, kami dengan sukacita menawarkan jawatan sebagai Penolong Pegawai..."

"Mama! Mama! Orang dapat kerja maaaa!" Jerit Reena dari ruang tamu.

"Haaa? Dapat kerja apa? Mama tengah masak ni" Balas Mama dari dapur.

Reena bingkas bangun dan berlari ke dapur sambil membawa surat tawaran tersebut. Sampai di dapur Reena memeluk mama dari belakang dan menempelkan pipinya ke pipi mama.

"MAMA! Orang dah dapat tawarkan kerja dah... tengok ni!" Reena terus menunjukkan surat tersebut betul - betul di hadapan muka mama.

"ISH! Bertuah budak ni... Mama tengah masak ni" Tapi sambil bebel tersebut ligat mama membaca surat sambil tangan mengacau kari ikan yang sedang dimasak.

"Syukur Renaa.... Mama happy sangat" Mama menitiskan setitik air mata.

Reena nampak dan sedar akan air mata tersebut dan Reena pun terus memeluk mama. Rupanya mata Reena juga bercambah airnya sudah tidak dapat ditahan lagi.

Teresak - esak dua beranak di dapur.

...

"Reena. Esok dah ready ke apa benda nak kena bawa?" Soalan papa.

"Sudah papa. Esok Reena ke klinik panel kompeni tu dulu. Belum masuk kerja lagi. Lepas semua check ok baru boleh masuk" Cerita Reena kepada papa.

"Macamtu ok. Esok papa hantar Reena ke klinik tu"

"OK Papa! Thank uuuuuu" Sengaja Reena panjangkan thank you nya itu pada papa.

"Dah! Dah! Papa tahu dah .... Nak harapkan Reena ni pergi sendiri... Klinik dah tutup pun belum tentu sampai" Bebel papa pula.

"PAPAAAAAA! Suka tau perli Reena!"

"Hahahaha" Ketawa Papa dan Mama serentak.

...

Bilik No 2Where stories live. Discover now