𝟎𝟕

83 19 12
                                    

Pagi Sabtu menjelang tiba. Saat mereka yang lain masih lena dibuai mimpi, Kyla, Aimi dan Lia bangun awal pada hari itu.

Lagu Pop Indonesia bertajuk Mantra Cinta yang dinyanyikan Rizky Febian menyapa halwa telinga. Lia memang suka lagu-lagu dari zaman enam dekad lalu. Muzik pada zamannya kurang berkualiti.

Lia turut bernyanyi dengan suara perlahan. Sesekali tangannya naik membetulkan earphone yang hampir terlurut dari lubang telinga.

Sama-sama saja
Mantra cintaku tak bekerja
Hati ini juga
Ingin cinta yang bisa memuja

Pada pagi itu, tiada seorang pun berada di taman rekreasi Kondominium Floral kecuali Lia. Berayun-ayun rambutnya yang diikat gaya ekor kuda. Jam hologram di tangan dikerling sekilas. Waktu sudah menginjak pukul lapan.

Matanya tidak sengaja ternampak ikatan tali kasut sudah terlerai. Lia berhenti seketika untuk mengikat tali kasut. Apabila dia berdiri semula...

Buk!

Bahu Lia berlanggar dengan bahu seseorang. Dia terundur ke belakang namun dia pantas menyeimbangkan dirinya. Tangan mencabut kedua-dua earphonenya.

“Maaf tak sengaja terlanggar bahu kau.”

What a surprise!

“Farhan!” jerit Lia dengan riak terkejut yang tak dapat dibendung. Mana tak terkejut? Farhan muncul tiba-tiba. Seingat dia tadi tiada sesiapa pun di taman rekreasi ini.

Dahi Farhan berkerut. “Kita kenal ke?” Wajah gadis di hadapannya ini seperti pernah dilihat tapi dia tidak ingat di mana.

Wajah Lia berubah mendung. “Lia, classmate baru kau.” Senyuman palsu dilempar untuk menutup rasa sedihnya.

Farhan mengangguk. Patutlah familiar. Budak baru haritu rupanya.

“Kau buat apa dekat sini?” soal Lia penuh minat.

Surprisingly, aku tengah masak dekat sini. Kau?” jawab Farhan bersahaja.

Lia mencebik. “Basilah loyar buruk kau itu.”

“Dah kau tanya soalan tak cukup bijak, siapa suruh?” bidas Farhan.

Lia menyimpan earphone miliknya ke dalam poket seluar sukan. Lia dan Farhan berjoging bersebelahan. Rentak joging diselarikan.

“Kau duduk dekat kondo Floral ke?” Wajah Farhan ditenung lama. Dah orangnya kacak memanglah mata Lia tak jemu memandang.

“Hm,” gumam Farhan.

Wajah Lia berubah teruja. “Seriuslah? Tingkat berapa?” Berbunga-bunga hatinya mengetahui crushnya menetap di kondominium yang sama.

Farhan menarik senyum sumbing. “Asal kau tanya?”

Dahi Lia berkerut seribu melihat senyuman itu. “Saja tanya.”

“Oh saja... ingatkan kau nak datang kondo aku nak rogol aku,” seloroh Farhan dengan sengihan nakal.

Lengan Farhan disiku. “Ish, kau ni agak-agaklah.” Lia berdongkol geram.

Tawa merdu Farhan meledak. “Manalah tahukan?”

Lia sembunyi senyum. Farhan, Farhan...

“Kau pun tinggal kat kondo ni juga ke?” tanya Farhan seusai tawanya reda.

“Haah.”

Kyla dengan empat orang lagi rakan Lia muncul di ingatan Farhan. “Dengan lima orang kawan kau tu?” tanya jejaka itu lagi, inginkan kepastian.

Tiba-tiba Jatuh CintaWhere stories live. Discover now