A krimi mint film műfaj már egy ideje nem örvend jó egészségnek, ami bár szomorú deeeeeee nem lehet azt mondani hogy ez egy olyan dolog ami bárkit is meglepett volna.A krimi volt az a műfaj ami szembe menve a 30-as,40-es és 50-es évek filmes és sorozatos szokásaival fogta magát és azt mondta:"Ez így tök jó hogy a néző így szórakozik meg ilyenek, de mi lenne akkor ha pár helyen meg is lepnénk a szerencsétlent, hogy a film végére egyszerre érezze magát zseninek és komplett hülyének?"Persze a krimi mint műfaj öregebb mint II. Erzsébet, és legelőszőr írásos formában jelentek meg ezek az alkotások.Az ok pedig hogy mára már nem igazán készülnek vizuálisan és audiovizuálisan ilyen művek annak az az oka hogy a filmek okosodtak. Ma már teljesen normális ha egy akció filmbe krimi szál is kerül, aminek a megírása jóval könnyebb mint egy konkrét krimi megírása és leforgatása. Viszont mi történik akkor amikor James Bond úgy érzi hogy miután megette az összes fánkot valaha, ideje lenne kipróbálnia magát mint a világ utolsó úri nyomozója?Noooos az utóbbi évek egyik legjobb krimi filmje,avagy a Tőrbe Ejtve. FIGYELEM!!!!AZ innentől kezdődő kritika spoliereket tartalmazhat, így aki nem szeretné lelőni magának a film csavarjait, a húzódjon félre egy sarokba, fogja be a fülét és énekelje a boci-boci tarkát.
Történetünk elején megismerkedünk a halottunkal Harlan Thrombey-el,aki eléggé hideg arc kifejezéssel fogad minket...(Mivel hogy halott.....érted.............elnézést),akit a mára már sajnos megboldogult Christopher Plummer játszik a vissza emlékezések-ben(Megjegyzem parádésan).Az esetet mindenki öngyilkosságnak titulálja, ám Benoit Blanc detektív ebben kételkedik.Ki is kérdezik a nem kevés sztár-t felvonultató családot hogy ki mit csinált és ki hol volt amikor egy tőr pengéje alkalmi nyughelyet keresve Harlan nyakán "véletlenül" megcsúszott. Persze senki nem tud semmit, senki nem látott semmit, cserébe mindenki szomorúan néz a semmibe és mind ugyan arra gondolnak:....."Mennyibe kerülhet vajon egy lakatlan sziget?"....... Harlan ugyanis dús gazdag író ként nem kevés pénzt hagyott hátra családjának és családtagként szeretett ápolójának.
Ez alapvetően nem tűnik soknak, és igazából nagy spoilerek nélkül nem is az. Viszont ami egy krimit elvisz a hátán az sose a megdöbbentő alap story. Minél kacifántosabb ugyanis az alap történet annál valószínűbb hogy össze rogy egy idő után maga alatt,és ez az amit ez a film jól kezel.A film már az elején el árulja nekünk hogy ki okolható Harlan haláláért,és ezen a ponton két dolgot kell megadni a filmnek:Harlan halálért okolható személyt ugyanis a film alatt szép lassan megszereteti velünk, és ebben a film segítségére van a színész aki ezt a karaktert közel remekül hozza.(Csak azért sem árulom el). A másik ami ezen a ponton említésre méltó az Harlan Thrombey karaktere.Legyen az a legjobb Sherlock Holmes könyv valaha,vagy egy Castle/mentalista epizód én még ilyet nem láttam soha.A karaktert a halála után kezdi el velünk meg szerettetni a film,ami olyan szinten fáj hogy ahhoz képest a forró lávában úszás langyos pancsikolásnak minősül. Ezek után pedig jön,lát,megtermékenyít és győz Daniel Craig.A karakter útja ebben a filmben olyan mint egy hullámvasút. Kezdteben eszeveszett sejtelmesnek és menőnek mutatják, majd a nyomozás során a film látszólag le degradálja,majd pedig a végkifejletben ismét a magasba emeli a karaktert.Ahhoz pedig hogy út közben a karakter ne váljon idegesítővé vagy egyszerűen csak hülyévé a szemünkben ahhoz kellett Daniel sármja. És akkor az olyan apróságokról még szó sem esett mint hogy Jaeden Martell-nél szórakoztatóbb nácit még életemben nem láttam, meg hogy Jamie Lee Curtis almává színészkedi a körtét. A színész választás hibátlan, a szövegek jól pattognak szájról szájra.Két negatívum a filmmel szemben azonban amit el kell mondanom:Először is:A címe.A filmben szerepet kap Harlan késekkel díszített széke. A gond az hogy a filmben messze nincs akkora szerepe a széknek és a tőrőknek mint azt a cím sugalja. Ez igazából nem negatívum,de nekem kiszúrta a szemem(HÁ!....mert hogy tőr....meg szúrás..........elnézést). A másik a film hossza. Nem tudnék hírtelen olyan 5 percet mondani a filmből amit ki vágva ne sérülne a mű. Ez azonban nem változtat azon a tényen hogy a film hosszú, és nem biztos hogy mindenkit be tud majd szippantani.A film ugyanis, bár izgalmas eléggé kis kaliberű és inkább a karaktereivel játszik.A karakterek viszont mint mondtam kiválóak.
Nézzétek ez egy film aminek pár csavarja össze fogja törni a pici szívünket és ami HOOOSSSZÚ, így ajánlani csak azoknak tudom aki szereti a krimit és akit nem zavar hogy Daniel Craig karaktere ebben a filmben egyáltalán nem főszereplő.......Ja hogy ezt eddig nem is mondtam..... Nos igen, az egyik színész ugyanis messze több időt és odafigyelést kap a filmtől mint Daniel Craig karaktere. Ez valaki számára negatívum is lehetne, de pont ennek köszönhetően a karakter hullámvasúthoz hasonló útja ebben a filmben nem lőtte le a karakter hátterét, így pedig ha netán érkezne folytatás akkor ugyan azzal a misztikummal kezelhetné ezt a karaktert mint ennek a filmnek az eleje tette........ Hogy ez a gondolat menet mennyire volt értelmes arról gőzöm nincs.
ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉééééééééééééééésssssssssss azt hiszem ennyi.....Ez a Törbe Ejtve. Egy helyenként vicces, helyenként szomorú krimi ami remek színészeivel megragad és nem enged a hosszú játék idő végéig.
És hogy hogyan lehetne ebből fanfiction-t írni? Nos először is dobjunk ki majdnem mindent a kukába. Ahhoz ugyanis hogy a könyvünk értékelhető legyen, és ne csak egy lusta át irat ahhoz meg kell őrizni a mű eredetiségét. Benoit Blanc karaktere szabadon bővíthető,de.....és ez egy fontos de.........Mindenki más elmehet a francba..... Ebben a filmben minden mellék karakter kapott egy elfogadható történetbelli lezárást, és pont ezért a szerepeltetésük lusta és buta húzás lenne.
Azt hiszem ez minden..... Néhány nap múlva találkozunk addig is, AU REVOIR!!!!
Tőrbe Ejtve:8,5/10
YOU ARE READING
Művészet a Szememben
HumorTalán te se tudod pontosan hogy miért,de ide kattintottál. Hogy életed legnagyobb baklövése volt ez vagy csak egy átlagos kedd azt a leírás után eldönthetted: 2021 van, a film ipar olyan mint a haver akivel elvileg tartjátok még a kapcsolatot, de ig...