〝𓋜 tiga puluh sembilan 𖧧 ࣪ ͎⋆

115 107 1
                                    

untuk menjadi orang yang berguna , kita tidak harus jadi apa - apa dulu . kita tak harus menunggu menjadi sultan untuk bersedekah . tak harus menunggu menjadi superhero untuk menolong dan membantu orang lain . tak harus menunggu kejayaan untuk membahagiakan orang tua . jangan menganggap dirimu itu tidak berguna , apalagi menganggap hidupmu itu telah gagal . sehingga kamu menyerah dalam hidup ini dan mengasingkan diri . kalau kamu belum mampu membuat peranan di lingkungan masyarakat . buatlah peranan mu sendiri di dalam rumah . bantulah , orang tua mu dan berperananlah sebagai anak yang berbakti dan itu sudah menjadikanmu manusia yang berguna . jangan jadikan standar kemampuan untuk menolong orang lain itu dengan harus mempunyai harta , takhta , jabatan terlebih dahulu . selagi kamu masih mempunyai tubuh yang sihat dan masih diberi kemudahan dalam melakukan berbagai aktivitas dan itu semua adalah rezeki sekaligus modal yang telah Allah beri untukmu , agar boleh menjadi manusia yang berguna dan ingat satu hal bahawa tubuh yang malas tentu saja tidak akan menjadikanmu menjadi manusia yang berguna , jadi hempas jauh - jauh rasa malas itu . bangun dari rebahan dan kita mulai bangkit bergerak . kalau kamu tidak tahu harus memulai dari mana . kamu boleh mulai dari sesuatu yang paling sederhana dengan yang boleh kamu lakukan saat ini .

telegram - @lifelesstory

#keepvote💄

My Quotes  🌹Where stories live. Discover now