Cemburu

5K 63 0
                                    

"Terima kasih cikgu!"

Suara murid-murid tingkatan 3 Anggerik memenuhi ruang kelas sebaik matapelajaran matematik selesai.

"Amat.. tolong cikgu kejap" kata cikgu Yati.

Amat faham. Lalu dia membawa buku-buku cikgu Yati dan mengikut cikgu Yati menuju ke bilik guru.

"Amat balik naik apa?" Tanya cikgu Yati.

"Saya jalan kaki je cikgu. Rumah saya tak jauh. Belakang kedai depan tu je" jawab Amat.

"Jom.. cikgu hantar balik.." ajak cikgu Yati.

Di dalam kereta cikgu Yati, Amat melihat ramai murid-murid sekolah berjalan pulang ke rumah masing-masing di luar sana. Namun perhatiannya lebih tertumpu ke peha gebu cikgu Yati yang licin dibaluti kain satinnya yang licin. Peha cikgu Yati berkilat berkilauan menarik perhatiannya.

"Saya ni bukan apa Amat... Tahun ni awak ada PMR. Tapi saya nampak awak tak macam tahun-tahun sebelum ni. Prestasi awak semakin menurun. Awak ada apa-apa masalah ke?" Tanya cikgu Yati sambil memandu Proton Wira aeroback miliknya.

"Saya ok je cikgu.." jawab Amat.

"Amat... buat kerja sekolah je tak bermaksud Amat tak perlu buat latihan kat rumah. Matematik ni kita kena selalu buat latihan" kata cikgu Yati.

"Simpang depan tu cikgu belok kiri. Nanti nampak rumah warna kuning sebelah kanan. Ada pokok pelam besar kat seberang jalan rumah saya" kata Amat dan cikgu Yati pun menurut.

"Itu ke? Yang ada bunga raya tu?" Tanya cikgu Yati.

"Ye cikgu" jawab Amat.

"Siapa ada kat rumah?" Tanya cikgu Yati.

"Makcik je.. pakcik saya kerja" jawab Amat.

"Ok jom.. saya nak berbual dengan makcik Amat kejap.." kata cikgu Yati sambil mereka berdua keluar dari kereta.

"Assalamualaikum.. kak..." Cikgu Yati memberi salam.

"Waalaikumsalam.. ehh.. Amat?" Idah terpinga-pinga menjawab salam sewaktu mengangkat jemuran yang sudah kering di ampaian.

"Saya cikgu Yati kak.. cikgu matematik si Amat ni.. nak berbual kejap dengan akak.." kata cikgu Yati sambil menghulurkan salam.

Sebaik berjabat tangan, Idah mempelawa cikgu Yati masuk ke dalam rumah.

"Tak payah buat air kak.. saya singgah ni sekejap je.. lagi pun saya nak makan dengan suami saya kejap lagi..." Kata cikgu Yati yang sudah pun duduk di sofa.

Apa yang dibualkan cikgu Yati kepada Idah sama seperti yang dipersoalkan kepada Amat di dalam kereta. Amat hanya diam duduk di sofa mendengar perbualan cikgu Yati dan makciknya. Perhatiannya adalah sepenuhnya kepada peha cikgu Yati yang licin dibaluti kain baju kurungnya. Sungguh mulus membalut pehanya yang gebu.

Namun tidak seindah peha makciknya yang montok dan lebar kerana tubuh cikgu Yati lebih kurus berbanding makciknya. Namun kecantikan wajah cikgu Yati serta kelicinan tubuhnya yang berbaju kurung satin itu membuatkan nafsu Amat serba gelisah di sudut hatinya. Namun Amat tidak sedar, makciknya perasan perhatian Amat yang asyik merenung peha cikgu Yati yang berkilat dibaluti kainnya yang licin itu.

"Cikgu balik dulu ye Amat.. jangan lupa buat latihan tau..." Kata cikgu Yati seraya bangun dari sofa sebaik perbualannya selesai.

Amat masuk ke biliknya sewaktu makciknya menemankan cikgu Yati ke halaman rumah. Setelah cikgu Yati pergi, Idah masuk ke bilik anak saudaranya. Amat kelihatan sedang berdiri dalam keadaan bertuala sahaja. Pakaian sekolah dan seluar dalamnya kelihatan sudah berada di dalam bakul pakaian kotor.

Mak Ngah GarangWhere stories live. Discover now