När jag kommer hem från skola. Den dagen försöker jag ringa Adam hela
eftermiddagen. Men han svarar inte.
"Lisa! Det är middag nu!" ropar mamma nerifrån.
"Kommer!"När vi sitter vid matbordet så pratar vi alltid om vad som har hänt under dagen. Alla berättar. Mamma hade råkat skicka ett mail fel, ringt fel kund och handlat. Min lillebror Casper hade börjat göra en film till engelskan, och pappa hade lyckats sälja ett hus för fyra pengar.
"Mer pengar till oss" säger han.
"Vad har du gjort idag då, Lisa?" frågar mamma medan hon tuggar i sig en bit kött.
"Nje, ingenting" svarar jag, och petar runt i maten.
"Ingenting?"
"Nej. Jag fick A på SO-provet vi gjorde förra veckan, inget mer."
"Tja, okej."När jag är tillbaka uppe på mitt rum är klockan 18:34. Jag tittar på min mobil och ser att jag fått ett sms från Adam. *kom till gårbovägen 7C. Är där.* står det. Jag vet inte om jag kommer att hinna, men jag tror nog det. Om jag cyklar utan att mamma och pappa märker något.
Jag tittar upp från GPS:en på mobilen och ser att jag bara ska runt hörnet och att jag sedan är framme.
Utanför huset letar jag efter något ljus inuti, men det är mörkt. Jag lämnar cykeln på uppfarten och går upp mor ytterdörren. Den är röd med ett litet fönster högst upp. Jag letar efter en ringklocka, men hittar ingen. Jag knackar istället.En man öppnar. Han har rivmärken på armarna och han har gamla, otvättade kläder.
"Du måste vara Lisa. Kom in." Hur kan han veta vem jag är? Jag har inte sagt nåt, dessutom så var det Adam som smsade mig.
"Okej" svarar jag. Jag följer efter mannen in i huset och tittar på det nersmutsade golvet och maten som står överallt förutom där den ska vara.
"Han är i källaren." säger han och öppnar en dörr. Jag går ner medan han håller upp dörren. När jag har kommit en bit ner i trappen stängs dörren bakom mig. Jag hör låset gå igen. Jag är inlåst.Jag fortsätter neråt, och öppnar ännu en dörr. När jag ser vad som finns där inne drar jag häftigt efter andan.
VOCÊ ESTÁ LENDO
Kärlek & Svek
RomanceLisa är ensam & hemligt kär. Hon sticker ut. Vad är det hon gör för fel??