Aku Junaida. Nama penuh diberi Nurul Ain Junaida binti Muhammad Saiful. Nak panggil Ain boleh, Nurul boleh, Jun pun boleh. Suka hatilah...Dan... Aku anak tunggal.
Aku seorang guru sekolah menengah. Umur... Hurmmm tak ada la tua sangat. Baru mencecah dua puluh sembilan tahun. Keluarga aku besar. Ibu dan abah pun ada ramai adik beradik. Sepupu sepapat aku pun boleh tahan ramai. Kalau bergabung semuanya... Eyyy... Tak terkira ramainya. Ada juga sepupu sepapat aku yang dah ada anak. Haaa boleh bayang tak ramainya tu?
Part yang aku tak boleh terima adalah... Bila time raya dan semuanya pakat balik dan berkumpul di rumah tok wan. Okay senang cerita... Aku ni cucu perempuan sulung belah abah. Yang atas lagi pada aku semua lelaki. Sooo... Aku yang paling tua antara semua sepupu perempuan aku yang lain.
Enam tahun kebelakangan ini, wajib balik raya rumah tokwan sebab... Mak tok dan ayah chik sebelah ibu dah meninggal. Jadi tak payah sibuk nak gaduh balik raya kampung siapa lagi. Memang balik kampung tok wan sebelah ayah.
Dan sekarang... Aku dah selamat jejak dekat kampung tok wan! Okay balik pada apa yang aku kata aku tak boleh terima time raya dekat sini adalah...
"Jun bukak daun palas sat! Nak balut ketupat malam jap lagi!" itu suara makngah yang jerit macam tarzan kat aku.
See... Eh eh ada lagi.
"Jun! Awat tak tanak nasik lagi? Nak bukak puasa jap lagi makan apa? Makan lauk je ke?" okay yang ni suara maksu. Dia cakap tak tarzan sangat macam makngah tadi.
Dan setiap kali pulang beraya ke kampung tokwan tercinta... Aku automatik akan jadi bibik tak berbayar. Hamba abdi. Kuli batak. Istilah apa lagi yang ada. Haaa itulah aku. Dan aku terpaksa hadap situasi ini sehinggalah seminggu lamanya. Kau rasa?
Itu pun nasib baiklah makcik, pak andak dengan uteh aku tak balik. Diorang beraya di kampung mertua. Sebelum tu... Abah aku anak ketiga. Dia orang panggil pak lang.
"maklong dah sampai!" jerit Nisa. Anak maksu yang berusia sebelas tahun. Terkedek kedek lari melintasi aku yang tengah dok menyapu ruang tamu.
Eh eh budak ni. Nasib baik tak terpijak sampah yang aku tengah kumpul ni. Kalau tak maunya aku piat kaki tu dengan penyapu ni! Aku cepat cepat ambil penyodok sampah dan kaut sampah sarap yang entah datangnya dari mana pun aku tahulah.
Oh ya... Maklong dengan paklong dah sampai. Agak agak anak mat saleh dia balik tak tahun ni? Aku angkat angkat kening sendiri. Anak mat saleh yang aku maksudkan adalah cucu lelaki sulung tokwan la. Jauh pergi sambung Master dekat Manchester. Dah tiga tak tahun tak balik.
Aku pergi mengintai di balik jendela rumah tokwan. Semua pakat kerumun kereta maklong. Maklumlah kereta besar dan panjang. Kereta lepat pisang aku panggil. Alphard lah!
Riuh betul suara diorang semua kat bawah. Aku mencebik. Rasa macam bertambah lagilah beban aku kat sini. Aku mengeluh dalam tak sedar. Tak baik cakap macam tu.
"eh Jun... Nasik dah masak ke belum?" maksu yang baru saja naik atas rumah menyoal aku. Di tangannya penuh dengan beg plastik yang diberikan oleh maklong tadi.
Aku sengih sambil garu kepala. "belum..." dengan tak bersalahnya aku jawab.
Maksu berdecit. "ralit apa lagi. Dah pukul enam ni." maksu berleter sambil bawa diri turun ke dapur.
Kan aku dah kata... Banyak sangat orang bagi arahan kat aku itu dan ini sampai aku dah lupa nak yang mana dulu. Aku ikut bontot maksu turun ke dapur.
Tak lama tokwan pun turun ke dapur. Tokwan nampak ceria semacam je muka tu.
"happy nampak?" sambil capai periuk nasi aku tanya tokwan.
"mestilah... Adam balik raya tahun ni!" jawab maktok sambil koyak senyum lebar. Dengan senang hati, maktok bukak peti ais bahagian sejuk beku. Sebekas ayam dia keluarkan.