Kami teruskan jelajahan kami di bazar raya. Semakin lewat semakin ramai manusia. Bahu aku dirempuh kiri dan kanan.
"aduh!" aku gosok bahu kiri yang baru dirempuh tadi.
Luth tarik aku berjalan di depannya. Manakala ke dua dua bahu aku dia lindung dengan tangannya.
Aku kalih tengok Luth.
Dia selamba tolak kepala aku pandang depan.
"jalan tengok depan lah." dia tegur.Aku mencebik sesaat dua sebelum senyum macam orang gila. Ah... Luth lindung aku? Ya Allah.. Sukanya! Rasa macam nak buat lompat bintang kat situ jugak.
"saya belanja Jun baju raya nak?" Luth bercakap di belakang aku.
Aku nak balas apa pun tak boleh. Bising! Sesak! Aku ikut saja bila tangan Luth mula tolak bahu aku pergi dekat sebuah gerai baju wanita.
Luth lepas tangannya di bahu aku. "pilihlah nak yang mana?"
Aku tengok Luth tak percaya. "betul ke?" aku minta kepastian dulu.
"sekali lagi tanya tak jadi belanja!" eh dia main ugut ugut aku pulak.
"nak nak!" laju saja aku angguk.
"yang ni lawa..." tanpa meminta pendapat, Luth awal awal sudah berikan pendapatnya.
Mata aku dibawa melihat baju jubah modern yang dia pegang. Cantik! Cun! Tapi... Asal sama warna dengan baju dia yang aku pilih tadi?
Melihatkan aku tidak merespond, Luth menyoal.
" asal? Tak cun?""cun... Tapi warna sama macam baju Luth." aku mengomel.
"alah biarlah sama pun. Kenapa? Tak sudi sedondon?"
Aku garu dahi. "bukan tak sudi tapi... Ish seganlah!" apa pulak orang kata kalau kami sedondon di pagi raya yang mulia nanti.
Luth sengih nipis. "Jun pakai raya pertama , saya pakai raya kedua. Settled masalah!"
Oh ya tak ya juga. Ada benarnya. "okaylah kalau macam tu."
"tapi jangan buat buat lupa. Esok nak makan laksa." sempat dia bisik kat aku.
"halah yalah!"
💕💕💕💕💕
Hari ini, hari terakhir umat islam berpuasa sebelum menyambut hari raya Aidilfitri esok. Aku dah mula sibuk tak menang tangan nak buat itu dan ini. Nasib baik tokwan tak suruh aku pergi Market. Kalau tak jenuh lagi aku.
Tapi... Walaupun aku sibuk dan penat buat itu dan ini... Aku sengih jahat. Aku boleh minum air kalau dahaga. Huhuhu... Terima kasih ya Allah sebab dah bagi aku cuti seminggu.
Mata aku mula melirik kiri dan kanan. Tengok line clear ke tak kat dapur ni. Ahah... Yesss... Tak ada orang! Cepat saja tangan aku buat kerja. Dengan lafaz bismillah aku teguk air yang aku tahan dekat mesin coway tadi.
"kamu ketahuan... Tak berpuasa... Kamu ketahuan..." tiba tiba ada suara orang menyanyi dekat tangga dapur.
Hampir tersedak aku dibuatnya. Aku sapu sisa air dekat bibir. Esh... Macam kenal je suara sumbang tu? Aku kemam bibir. Ish! Buat malu saja la! Aku pejam mata sambil kerut kerut muka. Aku kalih badan perlahan.
Luth berdiri atas anak tangga dapur dengan tangannya yang penuh dengan beg plastik. Dia tengok aku sambil jongket jongket kening.
"apa?!" aku tempelak dia. Menyampah tengok muka mengejek dia tu.
Luth tarik sengihan sinis. "tak puasa la tu..."perlinya. Dia sambung turun ke dapur. Beg plastik dia letak dalam sinki.
Aku jeling dia tajam. Tak pasal pasal dah terkantoi aku." barang apa? Bukan daging dengan ayam paklong dengan maklong pi beli ke? "aku mula mendekati sinki.