4

9 0 0
                                    

Agak agak siapa ya perempuan yang Adam dan Luth rebutkan? Takkan Fatin kut? Hesh... Kalau betullah budak tu jadi rebutan... Untunglah maksu! Tapi tadi maklong tak sukakan Fatin. Kiranya memang bukan dia la orangnya.

Aku pusing badan dari sinki. "opocot mak kau!" aku melatah sebab terkejut ada orang di belakang aku.

Luth pun sama naik terkejut dengar suara aku.

"ya Allah Luth ni. Terkejut Jun!" aku urut dada. Yalah... Dok fikir aku sorang ja ada kat dapur kalih kalih badan ada makhluk lain. Maunya tak lompat jantung aku.

Dari wajah terkejut Luth tadi kini bertukar senyuman mengejek. "eyyy... Kaki latah rupanya cik kak ni." Luth letak cawan kopi dalam sinki.

Ewah ewah... Letak je? Tak reti nak basuh sekali. Dasar betul! Aku berdehem dehem cuci tekak.
"bila nak kahwin?" aku buka soalan kat dia tepi sinki ni. Belakang badan aku sandar dekat kabinet dapur.

Luth buat yang sama dengan aku. Dia bawa tangan silang ke dada. "kahwin?" dia kerut kerut dahi.

Eheh buat buat tanya pulak. "kan masa buka puasa tadi, Luth kata kat Nisa yang Luth balik sini sebab nak kahwin kan. Hah siapa perempuan tu?"topik utama adalah... Aku nak tahu siapa perempuan tu. Ahah...

" oh... Perempuan tu... Ingat makngah dah bagi tahu Jun. Tak bagitahu lagi? "

Aku tengok dia kecik besar kecik besar je." memang la makngah ada bagi tahu Jun yang Luth dah ada calon. Tapi nak main rahsia rahsia pulak." aku main jari sendiri.

Luth garu garu dagunya." hurmm okay... Saya segan nak cakap siapa calonnya. Nanti saya suruh makngah bagitahu Jun."

Aku tarik muka empat belas. Eh eh dua beranak ni... Main tarik tali pulak." Luth saja la bagi tahu. Apa nak segan pulak dengan Jun." pelik peliklah diorang ni.

"kalau saya bagitahu sendiri takut Jun pitam pulak kat sini."

Allah..."hah okay... Jun tanya Adam je la. Komfom komfom dia bagi tahu Jun . Kan Luth dengan dia sukakan perempuan yang sama. Betul tak?" aku mula provok.

Luth senyum. "pergilah tanya..." dia siap silakan aku pergi tanya lagi.

Hesh dia ni...

"kenapa Jun nak tahu siapa calon isteri saya? Jun cemburu eh?" dia senggol bahu aku dengan lengan sasanya.

Deng! Rasa bagaikan direntap tangkai hati aku dengan soalan maut Luth itu. Tak boleh jadi ni. Saja je dia nak buat aku malu. "perasaanya. Jun sibuk nak tahu tak semestinya saya cemburu. Ada la sebab lain lagi." aku bidas kata katanya.

"okay. Apa sebabnya?" Luth bersungguh nak tahu.

Sebab apa ya? "sebab... Jun nak kenal kenal dengan perempuan yang menjadi rebutan Luth dengan Adam tu la. Nak tengok baik ke tidak. Cantik ke tidak... Mana tahu Jun kenal ke. Kawan Jun ke..." lantaklah alasan apa pun.

Luth sungging senyum di hujung bibir. Nampak macam bad boy je bila buat macam tu." dia baik... Dia cantik... Dia rajin... Dan Jun sangat kenal dengan dia. "

" Jun kenal? "aku tunjuk muka aku dengan jari.

Luth angguk.

" siapa? "aku bertanya diri aku sendiri.

" dah dah tak payah fikir banyak sangat. Macam fikir masalah negara pulak. Jom... "Luth ajak aku tiba tiba sekali dengan pakej gaya kepalanya sekali.

" pi mana? "

Jam dinding Luth kerling." baru pukul sepuluh setengah. Jom pi bazar raya! "

💕💕💕💕💕

Aku dan Luth menapak masuk ke kawasan bazar raya yang dipenuhi oleh umat manusia itu. Luth santai dengan pakaian yang sama pergi masjid tadi. Aku pula hanya berseluar tracksuit dan bert-shirt lengan panjang serta selendang di lilit ala kadar.

sayangku LuthWhere stories live. Discover now