2

12 0 0
                                    

Waktu semakin suntuk. Baki waktu untuk berbuka lebih kurang tinggal dua puluh minit lagi. Apalah nasib... Tak ada sorang pun yang sudi turun dapur tolong aku. Semuanya nak mengulit abang sepupu kesayangan diorang semua tu.

Api dapur aku tutup geram. Nasib baik puasa kalau tak dah lama aku menyumpah nyumpah diorang semua. Dah la ayam masak kicap untuk cucu daring tokwan yang mengada ngada tahi unta tu pun aku kena masakkan. Tak pasal pasal je aku jadi mangsa tokwan.

"sibuk keee?"

Aku kalih arah suara itu. Terus aku senyum.

Makngah jengah kepalanya ke dapur dan mula turun bawah. Makngah... Lupa pula aku nak cerita pasal dia. Gara gara sibuk sangat tadi. Kisah hidup makngah tak seindah maklong dan adik adik dia yang lain. Bagi aku...makngah adalah lambang wanita yang kuat. Acewaahh... Tapi memang betul pun. Makngah pun antara ibu saudara yang boleh dibuat kawan dan geng.

Makngah pernah berkahwin dan bercerai sebelum ni. Ringkas cerita. Makngah bercerai lepas saja dapat tahu bekas pakngah aku main kayu tiga. Masa tu makngah aku mengandung anak kedua.

Makngah aku bercerai. Anak sulung dia dirampas tanpa belas kasihan. Punya susah nak jumpa dengan anak dia sendiri lepas tu. Makngah aku jadi depression dan keguguran. Aku tak pernah lagi jumpa lelaki kejam macam pakngah.

Hidup makngah jadi kacau bilau. Dia jadi kemurungan yang teruk. Hilang suami, hilang anak. Kedua dua orang anak pulak tu. Ada sampai satu tahap... Makngah nekad nak habiskan nyawanya sendiri. Nauzubillah. Adik beradik, tokwan dan tokJan banyak bagi sokongan dan berubat makngah. Ada la juga hasilnya. Makngah dah nampak okay sikit lepas tu.

Selang empat tahun lepas tu, dapat berita yang pakngah meninggal. Keluarga sebelah pakngah tak nak bela anak makngah dan diorang serahkan balik dekat makngah. Makngah bersyukur untuk itu. Betapa setiap hari dia berdoa supaya anaknya dikembalikan. Dan sehingga sekarang makngah serik untuk bersuami dan dia hanya fokus pada anaknya saja.

"tolonglah makngah...makanan tak hidang lagi ni!" aku mula merengek.

Makngah senyum ejek ejek kat aku. "yalah yalah..." makngah tak cakap banyak terus bentangkan tikar di suatu sudut yang agak luas di ruangan dapur. Memang khas untuk makan kat situ kalau balik ramai ramai macam ni. Kadang tak muat juga.

Aku pula macam lipas kudung dah ke sana ke mari ke sana ke sini. Cedok itu cedok ini.

Makngah tolong susun lauk pauk yang cedok atas tikar yang dibentangkan tadi. Aku buat tiga hidang. Satu untuk atas meja. Aku nak makan atas meja je dengan adik adik saudara aku, Nisa dan Farhana. Anak maksu adik adik Fatin. Lebih baik layan budak budak dari orang tua.

"Luth dah balik tau..." tiba tiba makngah bagi tahu aku.

Aku yang tengah kacau gula dalam jug air tengok senyuman lebar makngah. Luth... Hah itulah satu satunya anak makngah. Dia cucu ke dua tokwan.
"bila dia sampai?" tak perasan pulak aku.

"lepas maklong sampai tadi, dia pun sampai." jelas ceria suara makngah.

Aku tumpang gembira. Emir Luthfi... Satu satunya sepupu yang aku tak berapa nak ada memori bersamanya zaman kecil kecil dulu. Dan dia sangat pendiam orangnya. Last aku jumpa dia dua tahun lepas. Tu pun kejap je dia balik sini.

"kali dia balik terus. Dia tak payah nak stay dekat pelantar minyak lagi. Dia kerja dalam ofis je." cerita makngah lagi. Tangannya sibuk menyusun gelas dalam dulang.

Oh... Yalah... Orang kerja besar kut. Dekat sabah jauhnya. Engineer pelantar minyak. Gaji setiap bulan mau tau la... Besar! Aku sengih sendiri. Untung la siapa jadi isteri dia. Tak payah kerja dah. Goyang kaki je.

sayangku LuthWhere stories live. Discover now