7

9 0 0
                                    

Aku dah tersengguk sengguk dah atas sofa di ruang tamu rumah tokwan. Kenapa? Sebab apa lagi! Jahit manik untuk baju maksu la. Tinggal lagi sikit dekat tangan. Tapi mata aku dah mengantuk sangat dah. Dah la jari aku dua kali berdarah sebab tercucuk jarum. Hailah apa la nasib.

Jam dah nak masuk pukul tiga pagi. Orang lain dah sedap lena dibuai mimpi yang sementara, aku saja yang masih kelebek benda alah ni. Aku usap usap wajah aku. Tak boleh jadi ni! Kena pi bancuh kopi sat!

Aku gagahkan kaki pijak lantai dapur pagi pagi buta macam ni. Demi maksu tersayang punya pasal. Esok aku tak raya pun tak apa. Janji dia puas hati dan tak marah marah aku dah.

Kopi dan gula aku masukkan dalam mug kemudian aku bawa ke arah mesin air coway. Air panas aku tadah. Aku kacau semua sehingga larut. Aku cium sejenak aroma kopi moga moga boleh buat mata aku terus tercelik.

Aku pusing badan untuk naik ke atas rumah semula. "Allah!" aku menjerit kuat. Tangan aku menggeletar sehingga tak kuat nak pegang mug. Maka selamatlah mug yang berisi kopi terhempas atas lantai. Arwah sudah mug kaca tu!

Terus ruang dapur terang benderang. "saya la. Adam..." Adam berkata dengan wajah bersalah sebab dah terkejutkan aku.

Ya Allah.... Aku urut dada. Walaupun kaki aku yang pedih sebab kena percikan air panas tapi jantung aku lagi parah rasanya. "terkejut Jun!" suara aku macam nak marah dia pula. Bila pula Adam turun ke dapur? Gila cuak bila kalih saja badan ada makhluk lain kat belakang.

"kenapa tak buka lampu?"Adam menyoal lantas kakinya mendekati aku dan serpihan kaca mug.

Yalah? Salah aku juga sebab tak buka lampu." tak teringat pula nak buka lampu " penyodok sampah dan penyapu yang ada dekat dengan aku, aku gapai.

" saya pun terkejut tadi. Ingat cik ponti mana la bancuh air time time macam ni..." Adam senyum senget. Dia duduk bertinggung kemudian serpihan kaca dia mula masukkan ke dalam penyodok sampah yang aku pegang.

Aku gelak kecil. "cik ponti eh... Jangan di sebut. Kang muncul betul betul hah..." aku pula usik dia.

Adam terus tolong aku kutip serpihan mug. Aku mula ambil tisu dapur dan lap lantai yang kotor dengan air kopi.

"kaki awak okay?"

Aku tengok jari kaki aku. Ermmm... Macam okay tapi pedih la sikit."okay je..." pedih sikit apa ada hal.

"saya lapar. Sebab tu turun dapur. Nak korek makanan apa yang ada." Adam bagi tahu aku niat hati dia bersama sengihan.

Ceh... Kaki makan betul. "apa yang ada? Ketupat dengan rendang ada la." mata aku melilau melihat periuk dan belanga atas dapur.

Dia angguk. Serpihan terakhir dia masukkan ke dalam penyodok. "awak buat apa time ni tak tidur lagi? Lapar jugak ke?" Adam meneka aku.

Eyyy... Ingat aku kaki makan macam dia ke. Oh please... "saya ada kerja sikit nak buat."

Dia angkat wajah yang dari tadi tunduk ke lantai. Adam tengok aku bersama kerutan di wajahnya.
"kerja apa? Kerja sekolah?"

"lah korang buat apa kat dapur ni?" belum sempat aku nak jawab ada lagi satu suara tegur aku dan Adam.

Kami berdua pun kalih kepala nak tengok siapa yang menegur tu.

"arghhhhh!!!" aku menjerit kuat. Rasa nak melompat dah jantung aku bila dua kali terkejut pagi pagi buta ni. Yang menegur itu rambut mengerbang dengan muka penuh putih putih.

"cik ponti!" Adam pun menjerit juga tapi taklah seteruk aku. Muka dia pun dah cuak.

Aku tutup mata dengan tangan.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 09 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

sayangku LuthWhere stories live. Discover now