Vandaag hebben we de eer om de winnaar van onze ONC wedstrijd te interviewen! Welkom Kim, kun je ons wat meer vertellen over jezelf?
Hallo, hallo! Mijn naam is Kim en ik ben 23 jaar oud. Inmiddels is het alweer bijna 9 jaar geleden dat ik op Wattpad ben komen aanwaaien. Ik ben mijn schrijfcarrière begonnen met RPG's, waarna ik mezelf heb gewaagd aan de echte verhalen. Mijn hart ligt bij het YA Fantasy genre, waarin ik ook al mijn verhalen schrijf!Over het schrijven van Fantasy gesproken, waarover gaat je winnend verhaal Bloedleugens?
Bloedleugens gaat over Cecilia, die als enige de oude taal waarin de meest gezochte schatkaart van het continent in is geschreven kan ontcijferen. Die schatkaart leidt naar iets wat veel waardevoller is dan welke schat dan ook.Aha een piratenverhaal, met een originele twist! Heb je altijd al een verhaal over piraten willen schrijven, of kwam dat ineens in je op bij het lezen van de prompts van de ONC?
Toevallig had ik voor de ONC al wel het idee dat ik een keer een verhaal over piraten wilde schrijven. In die periode werd het liedje "Wellerman" steeds populairder. Dat, en mijn voorliefde voor de "Pirates of the Caribbean" reeks, heeft mij zeker inspiratie gebracht voor dit verhaal. Toen ik de prompt las, wist ik gewoon dat ik daar iets mee moest doen!Heb je een favoriete quote uit je boek?
"Mythisch maar weergaloos". ♥Een zin die je eeuwig bijblijft- letterlijk! (Als je dit niet begrijpt, ga het boek dan onmiddellijk lezen!) Was er een bepaald thema dat je in dit verhaal wilde behandelen? Of een specifieke boodschap die je wilde overbrengen?
Bloed liegt niet. Je kan je web van leugens zorgvuldig spannen, maar je werkt je alleen maar verder de nesten in. Listen en leugens helpen je misschien op weg, maar je komt er niet mee weg. Eerlijkheid duurt het langst!
Een prachtige boodschap voor een schitterend verhaal! Nu vragen wij ons toch af of het verhaal had bestaan zonder de wedstrijd. Heeft de ONC wedstrijd je aangezet en gemotiveerd om je verhaal af te schrijven?
Absoluut! Mijn volgers kunnen beamen dat ik er regelmatig moeite mee heb om mijn verhalen af te schrijven, hahaha. Maar de deadlines van de ONC hebben er zeker weten voor gezorgd dat ik door ben gegaan en het verhaal een waardig einde heb kunnen geven.We zijn blij te horen dat de deadlines je gemotiveerd hebben. Aan de andere kant, wat was je grootste struikelblok tijdens het schrijven van je verhaal? Bracht de wedstrijd je op een andere manier uit je comfortzone?
Doorzetten. Dat is mijn grootste struikelblok geweest, zonder twijfel. Ik vind het altijd heel leuk om een verhaal te starten, om het einde alvast uit te zetten en de route ernaartoe uit te stippelen. Het allemaal aan elkaar schrijven, en zeker in zo'n korte tijd, was een flinke uitdaging. De ONC heeft mij niet zozeer uit mijn comfortzone gebracht, maar het heeft mij wel gevraagd om wat meer doorzettingsvermogen te laten zien.Verkies je het schrijven van een novelle (< 40k woorden) of toch liever een stevige novel (>40k woorden)? Waarom?
Zonder twijfel een stevige novel! Ik heb flink wat dingen moeten schrappen bij het schrijven van Bloedleugens. Ik hou ervan om in wat meer details te schrijven, om er een avontuur van te maken. Nu moest ik mijn verhaal schrijven mét avontuur, maar met minder ruimte voor het beschrijven ervan. Dat vond ik wel super jammer. Mijn meeste verhalen liggen eerder rond de 80k en hoger.Last but not least, wat is het beste schrijfadvies dat je ooit gekregen hebt? Wat advies kan jij - als winnaar van de ONC wedstrijd - aan de schrijvers onder ons geven?
Helaas geen heel poëtisch antwoord, maar: "Oefening baart kunst. Durf te schrijven en durf te schrappen." Dat is ook precies het antwoord wat ik aan andere schrijvers meegeef. De eerste versie is nooit dat wat het uiteindelijke verhaal vormt. Ik heb het altijd heel moeilijk gevonden om delen van mijn verhaal weg te halen en heb altijd geprobeerd om er dan wat van te maken met het desbetreffende stuk. Dat werkt gewoon niet. Een goede tip die ik vond was om de stukken niet weg te gooien, maar om ze te verplaatsen naar een ander document. Een soort opslag. Dan kan je het er altijd weer bij pakken op een punt waar het beter past!Een wijze raad, ontzettend bedankt voor het interview Kim!
JE LEEST
Open Novella Contest (Nederlands)
RandomHet is officieel, de Open Novella Contest is terug voor een vierde editie! En deze keer ook in het Nederlands! 13 weken voor minimaal 20K woorden, ben jij klaar voor deze uitdaging?