ذهبت كلا من ملاذ وحبيبه للخارج حيث خرج يامن ووجدوه يقف مع أيان.
يامن بهدوء وحدة: متقربش من حبيبه أحسن ليك.
نظر له أيان برفع حاجب: وأنت مالك!!!!.
يامن ببتسامة صفراء: ابن عمها يعني أخوها، وأقترب من أيان بتهديد: بص بقى ياسكر لو مش حابب تموت أبعد عنها خالص أصل زي مابيقولوا خط أحمر.
نظر له أيان ببتسامة تحدي وهو يقول بإصرار: أيان الجارحي بيأخد أي حاجة هو عاوزها، ثم مش أنت اللي هتقولي أعمل ايه ومعملش ايه.
نظر له يامن بملل وهو يقلب عينيه: هتتسوى بالأرض لو قربتلها وأنت عارف أنا مين وأقدر أعمل ايه كويس ياأيان، وتركه وغادر بينما كان أيان يستشيط غضبًا منه.
فوجدهما تنتظرانه فقال لحبيبه بحدة: لو قرب منك أضربيه اقتليه ومش هخليكِ تأخدي ساعة واحدة سجن.
نظرت له حبيبه بعدم فهم فأجابها بتنهيدة: عيل غتت ومدلع سيبك منه.
نظرت له حبيبه بهدوء: أوكيه سيبك منه.
أخذهم للطاولة بينما كان أيان يتابعهم بعينيه، فقال له صديقه جاسر وهو يغمز له: هي السنارة غمزت ولا ايه يا مان؟!!!.
نظرت لها أيان بضحك وهز يهز رأسه بيأس وينظر ناحية حبيبه قائلًا: أول مرة أشوف مختمرة هنا والغريب إنها رفضت إننا نكون صحاب وزعقت.
قال جاسر وهو يغمز له مرة أخرى: البت صاروخ أرض جو بصراحة، بس مش زي اللي نعرفهم دي غير أقصد باين عليها إنها محترمة.
قال أيان وهو ينظر له: معاك حق ياجاسر، وهو ده اللي مخليني متمسك أكتر.
*****************************************
إنتهى الدوام الدراسي وذهبت كل من الفتيات إلى منزلها، فقامت حبيبه بالسلام على والديها وتركتهم وذهبت للغرفة للنوم، وفقامت بالاستحمام وتغيير ثيابها والاستلقاء على السرير، قم تذكرت أيان فجأة فنهرت نفسها قائلة: أنا أفكر في المتخلف ده لأ طبعًا لازم أهدى وأنام، فزفرت بخنق وذهبت في نومٍ عميق.
*****************************************
بينما يامن استلقى على السرير وهو يفكر بذاك الأيان وكيف يربيه، وفجأة جاءت صورة ملاذ بباله وهي تضحك فأبتسم لا إراديًا وهز رأسه بيأس منها عندما تذكر مشاكستها له، وتمتم بهدوء وهو ينظر بشرود للسقف بخوف شديد ورهبة: ربنا يستر من اللي جاي.
وفجأة جاءت له مكالمة أجابها بهدوء.*****************************************
بينما أبتسم ملاذ بسعادة وهي تتذكر يومها مع يامن، فتوردت وجنتيها بخجل شديد ونطقت اسمه بهمس شديد ورقة: يامن.
ثم دفنت وجهها بالوسادة وهي تذهب لأحلامها الوردية.
*****************************************
أنت تقرأ
"العنيد والمختمرة"
Romantikهي تلك التي ستشعل نيران العشق داخل فؤاده، لِتبسُط نورها الذي سيزيل الظلام الذي يحيط بهِ، لتجعلهُ يعلن الحرب والتمرد على العالم لأجلها ولأجل عشقهِ لها، فهل ستتقبل عشقه أم ستعلن تمردها عليه؟.