الصلاة❤❤

9 2 0
                                    

أمكروبٌ أنت؟ = نعمإذًا فلتُحوقِل، فما فُكَّت العُقد بمِثلها

.

.

.


سؤال وجواب عن الصلاة للي مش بيصلي: انا هتكلم عن الصلاة ف تعالى كده نتكلم شويه،انت مبتصليش ليه ؟- بصراحه كده انا بقرأ كتير و بسمع حاجات عن الصلاه و باخد طاقه بس بعد شويه بتروح و بكسل تانىطيب ما هى عمر البوستات دى أو الفيديوهات هتكون الأساس فى الصلاة هى بس مجرد نصائح و طاقه و تشجيع- طيب انا اعمل ايه دلوقتى ؟تعال نتفق اتفاق، تمام ؟- تمام انت هتعمل تحدى مع نفسك التحدى هيتعمل دلوقتى حضرتك هتصلى اخر صلاه فاتتك فى اليوم هتصليها و انت بتصلى هتدعى في السجود - ادعى ب ايه ؟هتدعى أن ربنا يهديك ويثبتك و انك تنتظم فى الصلاه الدعاء دا حاجه مهمه جدا الدعاء بيصنع المعجزات - طيب و بعدين بعدين احنا هنتفق نسيت الاتفاق ؟ طب تعالى اقولك عليه هنتفق أن احنا هننتظم فى الصلاه لمده 20 يوم -20 يوم بس؟اصبر بس ، 20 يوم طب لو كسلنا هنعيد من الاول لحد اه هنعيد مفيش مشكله نبدأ و نعد من الاول اهم حاجه خلى ال 20 يوم دول اكنهم اخر 20 يوم فى حياتك صلى و اعمل تحدى مع نفسك انك هتصلى وهتنتظم في الصلاه ومش هتسيب فرض ، طب بعد ال20 يوم ؟ هنعمل 20 يوم كمان و بعديهم كمان زيهم ، بعدين هتلاقى نفسك اتعودت اصلا و مش محتاج انك تعد اصل المسألة مسألة تعود ليه منعودتش على حاجه نضمن بيها نفسنا لو موتنا فى اي وقت يالا روحى أو روح صلى و إبدأ ومتستناش بكره لان بكره عمره ما هيجى طول ما انت بتأجل.اه نسيت اقولك ، اول ما تسمع الاذان سيب اللي في ايدك و قوم اتوضى و لما يخلص صلى على طول متستناش.




صلى على رسول الله و شفيع الامة

.

.

اكثر من مرة يا اختاه

قصص وعبرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن