ابتعد كل من مليكه وكارمن لاحظت وجود مروان وقالت:احم اتفضل.
توجهو للداخل ولاحظ مروان فراغ الفيلا وتواجد صور كارمن مع افراد لا يعلم من هم.
كارمن:احم حضرتك تشرب ايه.
مروان:لو ممكن قهوه معلش.
نهضت كارمن:تمام.
دقائق وعادت كارمن بالقهوه:اتفضل.
مروان:شكرا.
جلست كارمن واخذت تلاعب مليكه بحنان وسعاده تحت مراقبه مروان.
مروان وهو يحدث ذاته:مش فاهم بردو هي ازاي بتتعامل مع مليكه وبحنان كده....حتي مليكه بتقولها ماما وهي مش بتقول كده غير لمامتها الله يرحمها.
فاق من شروده علي صوت مليكه:بابي مالك.
مروان بهدوء:مفيش يا كوكي.
مليكه:اوكي.
بعد ساعه.
نهض مروان من مكانه:يلا يا كوكي.
مليكه:ممكن اقعد مع ماما كارمن.
مروان:مش هينفع.
مليكه:بليز يا بابي.
كارمن بحنان ل مليكه وقالت ل مروان بأنها تجلس بالفيلا فهي اخذت عطله من عملها اليوم.
مروان:خلاص ماشي هخلص شغل واجي اخدك.
مليكه بفرح:اوكي.
ذهب مروان وبعد ساعه توجهت كارمن بصطحاب مليكه لمتجر ملابس الأطفال وللتسوق وجلسو يأكلو ايس كريم وتوجهو للمنزل مره اخري.
مليكه بحماس:مامي.
كارمن بسعاده لنعتها بوالدتها:نعم يقلبي.
مليكه:عايزه كيكه بالشوكولاته ممكن.
كارمن وهي تقبل خدها الصغير:من عيوني.
مليكه:هساعدك.
وتوجهو للمطبخ وقامت كارمن بتحضير مكونات الكيكه.
اخذت مليكه من الدقيق بأصابعها الصغيره ووضعتها علي انف كارمن وهي تضحك بشده.
نظرت لها كارمن بغضب طفولي وفعلت نفس الحركه وظلو يضحكو بمرح.
اما علي الجانب الاخر كان مروان يتحدث لملل بالهاتف:خلاص بطل كلام كتير يا رامي.
اردف الطرف الاخر ويسمي رامي:سنتين يا مروان مشفتكش تعال بقا.
مروان بسخريه:يخويا تعال انت.
ستوووب.
رامي الحديدي:توأم مروان الحديدي،شبيه له بكل شئ حتي الملامح ولكن رامي مرح للغايه قام بالسفر لانه لا يريد ان يعمل بشركات وهكذا وعمل بمجال طب الاسنان وهو من اكبر اطباء الاسنان.
رامي بمرح:هستناك ها.
مروان:ده انت دبستني كده.
رامي بضحك:اه.
مروان ببسمه:حاضر هحاول اجيلك قريب.
واغلقو معا.
علي الجانب الاخر.
كارمن بسعاده:اخيرااا خلصنا الكيكه.
مليكه بفرح:اه.
وجلسو يتذوقوها.
كارمن:ها حلوه.
مليكه:روعه بجد.
كارمن بحب:بالهنا والشفا يروحي.
في المساء.
اقسمت كارمن انها لم تقضي يوم بهذا الفرح من بعد وفاه والديها وخلال اليوم بدلت لمليكه ملابسها بالملابس التي جلبتها لها .
كان مروان يدق الباب ثواني وفتحت كارمن وهي ممسكه بيد مليكه ويتحدثو ولم تعلم كارمن انه مروان فهي ظنت صديقتها التي قالت لها انها ستأتي الان.
نظر لها مروان وصدم من شكلها فكانت تجعل شعرها علي شكل كحكه من الجهتين وكانت مليكه تفعل مثل هذه التصفيفه وكان شكلهم لا يوصف من الجمال والطفوله ايضا.
لاحظت مليكه تواجد مروان فقالت وهي تتجه له:بابي وحشتني.
احتضنها مروان بحب:وانتي اكتر يروحي روحي العربيه يلا.
توجهت مليكه للسياره بينما قال هو:بشكرك علي اهتمامك لمليكه.
كارمن:مفيس داعي للشكر انا حبيت مليكه جدا اكيد ههتم بيها.
توجه لسيارتها واغلقت هي الباب وثوان ووجدت الباب يدق مره اخري وبشده توجهت كارمن لفتح الباب وقالت:انتي كنتي فين يا جذمه.
اردفت:هكون فين يعني فالبيت وجتلك.
كارمن:خشي يا فيروز هتشليني.
دلفت فيروز للداخل بينما كارمن اغلقت الباب واتجهت للاريكه الموضوعه بالصالون وفجأه رات مظهرها بالمراه....شهقت بصدمه وقالت :ينهار ابيض انا خرجت كدههه.
فيروز بانتباه :ها؟؟.
جلست كارمن:احمم لا مفيش.
ستووب.
فيروز:صديقه كارمن المقربه تمتلك عيون بنيه وشعر اسود اللون ومرحه جداا.
في فيلا الحديدي .
قصت له مليكه ما حدث علي مدار اليوم بسعاده شديده.
ف مروان سألها ما حدث فهو يريد ان يطمأن لهذه الفتاه ولماذا تفعل هكذا مع ابنته بدون مقابل :تمام.
وظلو يتحدثو بمرح.
اما علي الجانب الاخر.
كارمن ببسمه:في بنت دخلت بالصدفه وكانت احلي صدفه بجد حبيتها اويي.
فيروز:ازاي مش فاهمه.
كارمن:هقولك........
وقصت لها منذ معرفتها بمليكه حتي الان.
فيروز:بجد تحفه.
كارمن:تحفه ايه انتي كمان انا بحكيلك فيلم.
وجلسو معا لمده ساعه ورحلت فيروز وتوجهت كارمن للنوم.
علي الجانب الاخر .
ارسل مروان رساله ل كبير الحرس الخاص به (انا عايز ملف كامل فيه معلومات عن كارمن عز الدين بكرا).
واتاه الرد بالموافقة.
في الصباح.
تجهزت كارمن للتوجه لشركتها وذهبت اليها.
دقائق ووصلت وتوجهت لمكتبها وقالت للسكرتيره:ابعتيلي عصير شوكولاته في المكتب.
السكرتيره:تمام.
توجهت كارمن لمكتبها وجلست علي الكرسي وهي تفكر ماذا فعلت حتي وصلت لتلك المرحله.(عندما توفي والدي كارمن اتطرت كارمن للعمل بجانب الدراسه وظلت تقوم بجمع المال وكانت مصره ان تحقق حلم والديها وهو تكبير الشركه التي كانت علي وشك الافلاس خلال وفاتهم حتي اصبحت بهذه المكانه)
مسحت دمعه هربت من عينيها عتدنل تذكرت والدها الذي توفي بحادث سير لعدم وجود ما يسمي بالفرامل بالسياره وبعدها بشهرين توفت والدتها من كثره الحزن علي زوجها ...تعبت كارمن كثيرا من فراقهم واحد تلو الاخر ولكن هذا هو المكتوب والذي سيحدث مهما حدث ف كل شئ يحدث باراده الله سبحانه وتعالى.
فاقت من شرودها علي صوت الباب جففت دموعها سريعا وأمرت بالدلوف.
وضعت السكرتيره المشروب وانصرفت بهدوء.
علي الجانب الاخر بشركات الحديدي كان يجلس يقرأ الملف الذي يحتوي علي معلومات عن كارمن.
مروان بخفوت:كارمن عز الدين والدها متوفي وبعد وفاته بشهر توفت والدتها....عايشه لوحدها وعندها صاحبه واحده بس....28سنه صاحبه شركان عز الدين ومعندهاش اخوات..
صدم بشده عندما علم انها صاحبه تلك الشركان فهي شركات كبيره الغايه وتنافس شركات الحديدي بالسوق بالاضافه ان صاحبه هذه الشركات فتاه؟؟؟غير معقول....
يتبع.....*********
رأيكو مهم جداا♡
اسفين لو في اخطاء املائيه♡دمتم سالمين
#بقلم المبدعه ملك احمد♥
#بقلم اسراء يحيي♥
أنت تقرأ
ما بين الحب والمنافسه بقلم المبدعه ملك احمد واسراء يحيي
Short Storyهاديه بطبعها وهو يتحلي بقناع البرود. لدي كل منهم حياه وماضي... منهم اليم ومنهم طبيعي ولم يوفقه النصيب. ولكن عزيزتي القارئه تلك الاحداث التي ستحدث احداث مختلفه عن اي حدث من اي من رواياتي السابقه واتمني ان تلك الروايه تدخل اعماق قلوبكم. تلك الروايه با...