البارت الثاني عشر

10 4 5
                                    

_واخيراً أدركت أن جميعهم كانوا مُحقين عندما قالوا لي أنك لا تستحق.

في الشركه …

اردف مراد ببرود ..
_ امممم وانا المفروض اصدقك صح

_ انا كل اللي طالبه فرصه اثبتلك بيها اني بحبها بجد ومش هتخلا عنها 

_ وانا اي اللي يثبتلي ان دي مش لعبه رخيصه منك انت وابوك عشان توقعني …!

_ ببساطه لأني مليش اي علاقه بشغل بابا ولا بدخل ف اي حاجه تخصه وتقدر تتأكد بنفسك وغير كده انا مليش مصلحه اني اذي حضرتك او اذي كيان .. ياعمي احنا ملناش ذنب دي عداوة بينك وبين بابا ف الشغل انا وكيان ملناش دعوه بيها .. حاولوا تفصلوا بين حياتكوا الشخصيه والشغل فيها اي لما تبقوا منافسين ف الشغل وف الحياه الشخصية نسايب ..! سيبونا نعيش حياتنا انا وهي بنحب بعض ومش هنستحمل اننا نبعد عن بعض

اراح مراد ظهره إلي الوارء وهو يردف ببرود ..
_ انا كنت فاكر ان الافكار الوردية دي عند البنات المرهقة اللي عايشين ف عالم الروايات بس لكن طلع ف رجاله المفروض انهم كبار وعاقلين بردو عندهم نفس الافكار والسذاجه دي ... اسمع يالا انت كيان تنساها نهائي روح شوفلك بت تانيه من بتوعك تعمل عليها اللعبة دي تاريخك كلللله عنديي ف احسنلك تبعد عنها .. وقتك خلص

نهض حازم وخرج من المكتب وهو يفكر وكلام مراد يتردد في اذانه .. كيف كان يفكر عندما قرر ان يتقدم لها وهو لم يصلح شيئ في نفسه بعد ..! اين كان عقله وهو يطلب يدها وهو غير مسؤول وكل حياته كما يقال "لعب عيال" .. لحظه عزيزي القارئ عقله كان مُلغى وكل مايعمل ويقرر هو قلبه لأنه وببساطه احبها ..!! وهذا خطأ كبير عندما تقرر ان تلغي عقلك وتسير وراء قلبك فقط لأن اي قرار ستأخذه وقتها سيكون عباره عن قرار سريع بدون تفكير .. وفي اغلب الاوقات ستندم عليه عندما تفيق وتُرجع لعقلك زمام الامور ، ولكن بطبع لا يمكنك ان تستخدم عقلك فقط في اتخاذ القرارات من دون ان تستشير قلبك اولا لأنك ستخسر الكثير وستكون عباره عن آله بدون قلب وفي النهاية ستندم ايضاً أنك اضعت الكثير من بين يداك .. يجب ان ندع كل شيئ على طبيعته .. العقل يأخذ وظيفته وهي التفكير والقلب يقوم بوظيفته وهو الشعور فَـ‌ يكون القلب بمثابة مستشار تستشيره بعد ان تفكر بعقلك .. ارجوك عزيزي القارئ ان تكف عن اخذ القرارات السريعه .. فكر اولا وانظر للموضوع من جميع الجهات توقع نتائج كل قرار ستأخذه لكى لا تعود في النهاية وتقول " ياريت " ...

بقلمي/ منه سامي ♡

********

وفي مكان آخر …

كانت تجوب الغرفه ذهاباً واياباً وهي تعيد الاتصال عليه مراراً وتكراراً وهي تشعر بالخوف ان يكون اباها قد أذاه .. هي تعرف اباها جيدا وتعرف انه يملك قلب بيه حنية العالم أكمله ولا يمكن ان يأذي احد ولكن ما رأته قبل قليلا جعلها تخاف على حازم فـ كان ابوها يستشيط غضباً ..

كان قدر منذُ البداية ♡حيث تعيش القصص. اكتشف الآن