الجزء السادس

14 2 0
                                    

حامد :انتى روحتى ل علي سناء بخوف :ا اا اه حامد يصفعها بعنف ثم يمسها من شعرها حامد :روحتى ليهسناء بعياط وهيا مغمضه العين :ابعد عنى حامد بصوت عالى :انطقى سناء بدموع :روحت عشان اعرف نتيجتى يرميها حامد على الارض ثم يتجول ف الغرفه يحاول تهدئت نفسهيقترب منها وسحبها من شعرها :للللللللى عملتى كدا سناء بعياط :ابعد عنى بقا يصفعها حامد مره اخرى :انطقى لترتمى سناء من اثر الصفعه ليسحبها مره اخرى :انطقى سناء وتحاول التكلم :انت واخد تلفونى وعايزه اجيب النتيجهيشدها من شعرها :انا امرتك ب كدا سناء بخوف :لاءيصفعها مره اخرى :انتى هتفضلى ف القصر دا تطبخى وتكنسى زى الخدم واقل كمان سناء :قاسم شعرى انت بتوجعنى يقترب منها ؛انتى لسه شوفتى وجع يسحبها خلفه ويضعها على ااسرير ثم يصفعها عده صفعاتانتى مجرد واحده ابوها حطها ف مزادع اى حد يتجوزك عشان شركته متخسرش ثم يسحبها من شعرها وينزل الى مستوها :من بكره هتنزلى المطبخ تبقى زى الخدمه ثم يرفع شعرها من على وجها :ولا هفص شعرك الحلو دا تحاول سناء ان تلملم حامد بابتسامه :شاطره ثم يتركها ويخرج ينزل الى الاسفل يأتى اليه علي : ف اى ي عم انت طلعت زى البرق كدا لى حامد :لا عادى يلا روح لصحابك وانبسط علي :يعنى متأكد ان مفيش حاجه حامد :امشى يا علي ثم ينظر الى غرفته وينشغل مع ااحاضرين بعد وقت يذهب الى غرفت عائشة دق دق تفتح عائشة :ادخل ي حامد يجلس على السرير وتجلس عائشة بجواره  عائشة :وحشتنى ي حامد  ووحشنى كل لمسه منه قاسم ينظر اليها دون تعابير وجهعائشة تذهب الى الحمام لتغير ملابسها الى قميص نوم طويل ثم تضع يديها على يد حامد عائشة :وحشتنى والنهارده ليلتى تسكت عائشة عن الكلام المبارح بعد قليل يتحرك حامد الى اخر السرير ويتردى ملابسه تقترب عائشة منه : حامد حامد : نعم عائشة  :انت رايحلها حامد :وانتى مالك عائشة  :اسفه يتركها ويخرج ويخرج بعيدا عن القصر باكملهيجلس بين الزرع وينظر الى القمر بعد وقت طويل يقرر العوده الى القصر ليذهب الى عائشة وينام بجوارها وباله مشغول عن تلك القابعه بالغرفه المجاوره اما عن سناءلا حول لها ولا قوه وجها يوجد عليه اثر الصفعات والدماء تحاول الوقوف تضع يديها على الحائط حتى الوصول الى الحمام لتجلس بالبانيو وفتح الماء عليها بعد قليل تخرج وترتدى ملابسها تذهب الى الفراش تحاول النوم بعد هذا الكلام التى سمعته من ذاك القاسى تستيقظ سناء بعد اداء فرضها ترتدى النقاب وتخرج ف الاسفل ترى الخدمه تضع الاطباق سناء :هو المطبخ فين الخدامه :اهو ي ست هانم لتدخل سناء لترى نهال جالسه على كرسى سناء  :سلام عليكم نهال :تعالى ي بتى اى الى نزلك سناء :قاسم قالى تنزلى من بكره اشوف ..نهال :هو مكنش عندك امبارح سناء :لا نهال :طب عايزه تعرفى اى سناء :انا مش بعرف اعمل حاجه خااالص بعرف اعمل قهوه وكل حاجه كنت بشتريها من بره نهال :واهلك فين بتى ف كل دا سناء :انا كنت اعده لواحدى ف بيت عمتى الله يرحمها نهال :لواحدكسناء :يعنى مش اووى نهال :ازاى بقا سناء :كنت عايشه قبل كدا مع عمتى بس بعد ماتوفت وانا حاسه ان طيفها حوليا عشان كدا مكنتش خايفه نهال :ي حبيبتى ي بتى بصى بقا انتى تعتبرينى امك اه تقولى ي امى زى حامد  ولا انتو بتقولو ماما سناء  واحست براحه اتجاها :اه بنقول ماما نهال :يبقى خلاص انتى من النهارده بتى واقولى ي ماما تعالى بقا نطلع عشان الفطار سناء :بس انا مجهزتش حاجه نهال :هههه لا هو بره من بدرى ومتقلقيش لسه فاضل الغدا نعد بقا نتكلم ونتساير اصل عندنا محدش بيعمل الاكل غيرنا سناء  :اه ماانا لحظت ان مفيش غير واحده بس نهال  :اه دى البت فتحيه من صغرها وهيا معانا هنا ...ساعدينى ي بتى تقوم سناء لمساعدتها وتعطيها العصا ويخرجان معنا ف تلك اللحظه ينزل حامد  وبالخلف عائشة تقع عينه عليها حامد لنفسه :وحشتينى ي سناء تتجاهل سناء نظراته وتساعد نهال فالجلوسها نهال :اعدى جنبى بقا سناء :بس علي اعد هنا نهال :يعد جنب عائشة لتجلس بجوارها حامد :امال فين علي نهال  :البت فتحيه راحت تصحيه عائشة  محاوله استفزاز سناء :كل ي حامد ثم تضع شريحت الجبنه امامه تنظر لها سناء ثم تلتفت الى طبقها حامد وهو ينظر الى سناء   ولا يرى اى تعبيرات علي :صباح الخير حامد :اوعد يلاعلي :صباح الخير ي امى نهال  :صباح الخير ي حبيبى اعد جنب عائشة بقا علي وهو ينظر الى سناء :ي بختك يستى سناء :نعم بتكلمنى انا علي :ايوا ي ختي اعده جنب الحجه ليييهحامد  :اعد ي علي وانفض يجلس علي :هسافر امتا نهال :سفر سفر اى مش كفايه اخوك كان اعد اكتر من شهر هناك حامد :سبيه ي امى هيروح يومين ويرجع علي :خاليهم اسبوع حتى حامد  :يومين علي :طب تلاته حامد :يوووووومين بس علي  :قلتها احسن حامد :احسنعلي ؛لا خلاص هروح وامرى لله يخلصو الفطار نهال :بت ي فتحيه تأتى فتحيه جرى :نعم ي ست هانم نهال :اعملى الشاى وهاتيه برا ف الجنينه سناء وهيا تهب بالموقوف :انا ممكن اعمله ينظر اليها حامد ولا يرد سناء :سكرك اى ي ماما نهال :متحطيش سكر ي حبيبتى لتتكلم عائشة بتكبر :وانا معلقه قاسم ؛عائشة عائشة  :اى ي حبيبى سناء :وانت سكرك اى علي علي :بصى انتى هاتيه بايدك وهو يبقى مسكر هههههه حامد يقوم بتلك اللحظه :علي علي :معلقه ي سناء ثم ينظر الى حامد  :خلاص كدا تمام لتذهب سناء ليوقفها حامد حامد :مسألتنيش ليه سناء وهيا تلتف اليه :كام تلتقى العيون ليبتسم حامد لا ارادى حامد :معلقه تذهب الى المطبخ فتحيه :الميه لسه بتغلى ي هانم تجلس سناء على الكرسى سناء :هو انتى هنا من زمانفتحيه :ياااه من زمان اوووى ي هانم سناء :لى بتقولى هانم فتحيه :العين متعلاش عن الحاجب سناء :لا يستى انا سناء فتحيه ؛لا ميصحش ي هانمسناء :طب بصى انتى قوليلى قدامهم ي هانم ولواحدنا سناء فتحيه :بس بردك سناء :مبسش بقا خلاص اتفقنا وكمان شكلنا هنعد لواحدنا كتير .... هو كله بيقوله ل حامد ي القاسي فتحيه :من ساعه من البيه الكبير مات وهو اسمه القاسىسناء  :ليه فتحيه :اصل ابوه وهو صغير كان على طول بيضربه عشان كان طيب ومكنش ليه ف حاجه خااالص سناء :كملىفتحيه :ولما البيه الكبير مات بقا ماسك كل حاجه وبقا على طول زعيق ومن ساعتها والكل بيقوله ي القاسى بيكسناء :وانتى عرفتى دا كله منين فتحيه :اصل ام محمد دى الخدامه الى كانت قبلى وشافت كل دا ولما تعبت جابونى هنا وكنت بساعدها وهيا حكتلى بقا سناء :اه لتذهب لتسكب الشاى وتخرج بيه بالخارج تضع سناء الشاى وتاتى بكوب نهال تضعها ييدها ثم تجلس بجوارها حامد :امال فين بتاعتك سناء :اصلى مش بحب الشاى قد كدا يعنى ليفهم حمد انها متوتره سناء :عن اذنكم لتذهب الى غرفتها ويفضل حامد عينه على غرفتها عائشة تحاول ان تلتفت نظره :حامد حامد يتركها ويذهب الى سناء ليدخل الغرفه لا يرى احد يأتى له صوت من داخل الحمام يلعن عن وجود سناء يجلس على السرير ينتظرها بعد قليل تخرج سناء لتنصدم بوجود حامد تتجاهله وتذهب الى المرايه لتمشط شعرهاحامد وهو يمسك شعرها سناء :ممكن تسيب شعرى حامد وهو يخرج مقص من جلبابه لتنخض سناء :انت هتعمل اى قاسم :.......


.

ممكن يقص شعرها ولا لا ؟

صفقة عمريحيث تعيش القصص. اكتشف الآن