Tangan sibuk mengemas alat tulis dan dimasukkan ke dalam beg. Dia harus pulang segera. Rumah yang seperti dilanggar taufan harus dikemas dan dibersihkan sebelum mengundang lebih banyak bala kepada dirinya. Ajakan Betty untuk ke perpustakaan juga terpaksa ditolak.
Langkah kaki diatur berat menuju ke rumah. Alicia menarik nafas lega apabila kereta bapanya tak kelihatan di dalam garaj. Kunci pintu dibawah pasu diambil dan pintu rumah dibuka. Terpapar pandangan yang menyakitkan mata semua manusiadi dunia ini.
Kaca daripada botol arak yang pecah bertaburan di lantai dan serbuk putih yang bersepah di atas meja. Perabot yang berantakan. Sinki yang dipenuhi pinggan kotor. Bau arak memenuhi ruang rumah itu.
Alicia naik ke bilik untuk menukar pakaian yang lebih selesa untuk mengemas. Seluruh rumah dipandang semula sebelum dia manarik nafas panjang dan mula mengemas. Sesi mengemas dimulakan dengan menyapu dan membuang serpihan kaca di ruang tamu sebelum menyusun semula perabut perabut yang sudah beralih dari tempat asal.
Kemudian dia bergerak kedapur untuk membasuh pinggan mangkuk yang sudah menggunung sebelum memasak makan malam untuk bapanya dan diletakkan di dalam microwave. Kerja mengemas Alicia tamat setalah bungkusan sampah telah dibuang di tong sampah di hadapan rumah.
Jam dinding di ruang tamu dikerling. Baru pukul 5 petang. Masih sempat untuk dia berehat sekejap sebelum masa untuk masuk kerja. Dia naik semula kebiliknya. Dia duduk di birai katil. Tangannya menarik sebuah kotak kecil dari bawah katil. Kotak itu dibuka, sekeping gambar diambil dan dibawa ke dada. Matanya ditutup dan ada air mata yang mengalir. Tanpa sedar dia tertidur sambal memeluk gambar itu.
BAMM!!!
Alicia terkejut apabila pintu biliknya dibuka kasar oleh ayahnya, Rogan. Rogan menapak masuk dengan laju sebelum rambut Alicia ditarik membuatkan dia menjerit kesakitan. Gambar yang juga dipegang terlepas tanpa sempat disorokkan.
'Matilah aku' desis Alicia apabila Rogan perasan akan gambar yang jatuh itu.
Rambut Alicia dilepaskan kasar dan tubuh anaknya itu ditolak kuat sehingga Alicia jatuh dan kepalanya terhantuk ke dinding. Gambar yang jatuh itu diambil sebelum wajahnya semakin membengis. Bukan dia tak tahu yang Rogan terlalu membenci manusia di dalam gambar itu.
"BODOH! DIORANG TAK SAYANG KAU LAH. KAU FIKIR DIORANG KISAHKAN KAU KE? KALAU DIORANG SAYANGKAN KAU DIORANG TAKKAN TINGGALKAN KAU SENDIRI" jerkah Rogan
Alicia hanya mampu menangis tanpa suara. Sakit akibat kepala yang dicengkam tak sehebat sakit dihatinya. Kata-kata Rogan ada benarnya. Sanggup ibu dan abangnya lari dari rumah saat dia terlantar sakit di hospital dan tinggalkan dia menaggung baran Rogan seorang diri.
"BASEMENT! SEKARANG!"
Mata Alicia membulat saat dia mendengar arahan Rogan.
"TAK! JANGAN! Maafkan Alice" rayu Alicia
"BUKAN AKU TAK PERNAH INGATKAN KAU YANG AKU BENCI MEREKA! TAKKAN ADA PELUANG KEDUA KALAU MELIBATKAN LAHANAT DUA TU" jerit Rogan
Rambut Alicia ditarik kasar. Rontaan anaknya takdihiraukan bahkan tubuh kecil itu diheret menuju ke ruang bawah . Mata Aliciadipejam saat tubuhnya merasa sakit terhempas di setiap anak tangga. Wajahnya sudahlencun dengan air mata. Cengkaman Rogan pada rambutnya semakin kejap. Tiadatanda yang menunjukkan cengkaman itu akan melonggar. Perlahan-lahan dia menutupmata. Dia sudah berputus asa. Dia penat.
----------------------------------------------------------------------------------------------
a/n : uwuuu dah chapt 3 dah. how its going? okay tak?