الفصـل الخامس«ماقبل الأخير»

1K 100 9
                                    

نوڤيلا عشقت شبحًا.

الفصـل الخامس.

بقلمى:ملك إبراهيم«الكاتبه المجهوله».

______________________
حاتم بصدمه:عملتي أيه يابنت المجنونه.

وعد ببرود:أولٱعلشان خلاني أصحي من النوم وثانيٱ علشان روان بقت صديقه غاليه عندي ومسمحش لحد أنو يهددني بيها ثالثٱ علشان حضرتك لأني بحبك.

حاتم:ربنا يخليكي ليا بس أنتي كده هتتعرضي للمسأله القانونيه لو أعترف عليكي.

وعد بسخريه:مش لو عرف يتكلم أصلٱ ونظرت لروان وقالت :روان هاتي الكلب دا وعالجيه لأننا للأسف محتاجينو ومحتاجين الأعتراف بتاعوا.

روان:تمام يلا بنات شيلوه معايا.

سهام بتمتمه:هو أحنا طول القضيه بنشيل أنا ضهري أتقطم.

روان:بتقولي حاجه ياسوسو.

سهام بخوف:بقول ربنا يرحم عمو كان من أوسخ الناس والله والله.

روان: أه بحسب.

وشالوه وروان جابت ليه الاسعافات الاوليه وعالجت الجرح بتاعو وأستنوه لحد أما يصحي.

_________________________
في الخارج في الحديقه

وعد بشرود:شايف الشمس جميله أزاي.

حاتم؛لأنك منوراها ديمٱ.

وعد بشرود:زي ما الشمس بتنور الدنيا القمر بيضلمها وزي ما الحب بيجي علي القلب ينوروا الكسره بتيجي عليه تضلموا.

حاتم بحزن:ليه بتقولي كده بس.

وعد بدموع:أنت هتسبني صح.

حاتم:وعد متصعبيهاش الحكايه بتخلص وأنا شبح يعني ميت.

وعد بدموع:بس أنا مش هقدر أعيش من غير انت النور إللي نور قلبي إللي كان ضلمه.

حاتم بحزن:وعد حبنا كان غلط من الأول إنتي عايشه أنا ميت وعمرنا ماهنتجمع أبدا.

وعد بحزن ودموع:أنا نفسي تسمعني ومتقاطعنيش.

حاتم: أتكلمي قولي.

وعد بدموع:أنت لما شوفتك في الصوره شدتني بس لما عم محسن قالي أنك ميت مش عارفه‍ ليه‍ حسيت بسكينه بتغرز جوا قلبي لما ظهرت ليا أول مره كنت خايفه منك بس كنت فرحانه أوي أنك عايش بس طلعت وهم بالنسبه ليا شبح بس زي ما الحب بيجمع الكسره بتفرق الحب بيدخل قلبونا من غير ميعاد أنا حاولت إني أنساك وأتشغل في أي حاجه أو حتي أني أخليك تكرهني بس مقدرتش قلبي مطاوعنيش لان الحب قاسي أوي ياحاتم ونظرت له بعيون حمراء للغايه وببكاء حاد.

عشقـتُ شبحًا«مكتمـله» حيث تعيش القصص. اكتشف الآن