Bawa diri

895 36 4
                                    

Aysha berlari merempuh semua yang lalu sehinggakan Dhyna yang perlu minta maaf bagi pihak Aysha. Aysha betul-betul nak cepat. Laju pula dia lari. Dhyna yang tak kuat berlari itu terpaksa kejar.

KRAKKK!
Pintu wad dibuka. Kelihatan Dhylan yang terbaring tidak sedarkan diri diatas katil. Saat itu ada Eshal dan Ayva ditepi katil. Aysha tak pedulikan mereka berdua sebaliknya berjalan kearah Dhylan yang terbaring itu.

Keadaan Dhylan sangat teruk. Kaki kanan dan tangan kirinya patah. Telinga koyak, lutut koyak, siku koyak. Nasib baik muka okey tapi sebab gegaran otak, doktor kata dia 40-60 je ni.

"I think she learnt enough." Ujar Eshal perlahan. Aysha terus menangis teresak-esak. Sampai macamni sekali Dhylan perlu buat untuk diampunkan dosanya.

"Dahlah. Bagi dia ruang." Pesan Ayva lalu menolak Eshal keluar dari wad diikuti Dhyna dari belakang. Aysha menekup wajahnya diperut Dhylan, menangis sahajalah kerjanya. Tiada kerja lain.

Puas menangis, akhirnya Aysha menarik kerusi dan duduk disebelah katil Dhylan. Dipandang wajah Dhylan yang dipasang alat pernafasan. Depan Aysha dia cuba nak bunuh diri. Kalau dulu Aysha gila, Dhylan lagi gila! Depan semua orang dia cuba nak bunuh diri! Dhylan memang gila!

KRAKK!

Pintu dibuka sedikit. Ayva masuk kedalam bilik seorang diri. Dhyna menemani Eshal untuk makan di kafe bawah. Lapar sangat agaknya.

"She deserved it. Jangan backup sangat, Aysha. Jangan menangis hanya kerana dia. Bazir air mata."

"Ya, bazir. Tapi macammana saya nak tahan?"

Ayva mengeluh. Dia berjalan merapati Aysha dan dipegang lengannya. "Kamu nak cerai atau tak? Kalau taknak takpe, akak tak paksa cuma jaga perangai Dhylan kalau nak bahagia. Beranikan diri untuk point out kesalahan dia lepas ni."

Aysha geleng kepala. Sejak bila pula dia diam kalau Dhylan buat salah? Dalam rumah sebelum ni dia yang bangkitkan semua masalah.
"Saya taknak cerai."

"...okey. Harapnya dia sedarlah and sedar diri dia tu kat mana."

"Tapi...ada benda saya nak buat. Saya taknak duduk dengan akak, taknak duduk dengan Dhyna dan Fea, taknak juga duduk dengan Dhylan."

"Habistu? Kamu nak pergi mana?"

"Pinjam RM2,000. Saya ingat nak bina business sendiri dan...berdikari. Hidup jauh dari sini tanpa cerai dengan Dhylan."

Ayva tergaru-garu kepala. Pelik pula dia dengan permintaan adik dia ni. "Sukahati kamulah. Akak bagi RM2,000 nanti at least dalam masa 2 Tahun belajar untuk bayar balik."

"Iya. Saya nak...bawa Yumi sekali."

"It's your right. I'll miss you." Ayva memeluk Aysha erat. Digosok-gosok tubuhnya. Sebak pula Aysha nak pergi ni. Haih. Satu persatu kejadian jadi buat dia mula belajar erti sebenar hidup.

"I'll miss you too."

*************
Sebulan kemudian,

Dhylan dah seminggu bangun dari koma. Memang tercari-cari juga dia fasal Aysha dan dia memang murung bila dapat tahu Aysha nak bawa diri di tempat tidak dketahui dan Aysha juga tukar nombor. Tak dapat Dhylan nak jumpa dia dan bincang baik-baik.

"Gunakan waktu ni untuk ubah diri. Dia tak ceraikan akak sebab dia nak jumpa akak lagilah tu." Pesan Dhyna. Dhylan terima saja nasihat tu. Dia tidaklah ego mana selepas apa yang jadi. Kesilapan lalunya buat dia sedar yang ada benda lebih berharga untuk dikejar didepan.

Tak sampai seminggu sedar dari koma, dia terus kata mahu belajar berjalan semula sebab kaki kanan dia lumpuh. Tak boleh gerak langsung. Tangan kiri pula patah jadi memang kena jalani sesi terapi.

"Dhylan, careful!" Doktor Milea menahan badan Dhylan dari terjatuh. Dhylan berkerut dahi dan bangun semula kemudian dengan sengaja menghempaskan diri kebelakang.

"I missed my legs."

"You're the one who take your own legs." Balas Doktor Milea. Dhylan hanya mengeluh berat. Dia yang tarik kaki ni sendiri sekarang dia mengeluh. Sebab marah dan kecewa dia buat tindakan melulu.

"...but I did it, right?"

"Did what?"

"I...learnt something from it. I don't want to make the same mistakes."

"Ah, I heard your story. Stand up amd sit down properly. Let's talk a lil' bit." Doktor Milea menghulurkan tangannya. Dhylan mencapai tangan Doktor Milea dan duduk disebuah kerusi kayu. Sakit badan dia tadi sengaja menghempaskan diri. Haih.

"Saya ada 20 Tahun pengalaman sebagai doktor, Dhylan. Bedah pun saya dah cuba and now I'm still learning about this medical story. Macam-macam cerita juga saya dengar. Ada yang bunuh diri sebab cinta tak terbalas, tapi dia ada penyakit kanser. Yang kena demam ramai-ramai, yang kakinya kena pijak paku, yang patah bahu, macam-macam cerita saya dengar. Saya juga pernah pergi rumah seorang mafia dan rawat dia dekat sana tapi Dhylan, kamu orang pertama yang saya pernah dengar mencurangi isteri sendiri."

"Doktor umur berapa?"

"48"

"Takkanlah-"

"I mean- HAHA! Bukan! Maksud saya, pesakit saya sendiri yang curang. Biasanya pesakit dicurangi sebabtu bunuh diri bagai tapi ni awak yang buat salah, awak yang bunuh diri. Pelik saya." Jelas Doktor Milea sambil ketawa dengan kebodohannya sendiri. Dhylan tersenyum melihat kecomelan doktor tersebut. Macam mak dia pula.

"Saya...nak tebus kesalahan saya. Guess lepasni kalau saya mengidam sangat, kena masturbate lah."

"Saya tak sarankan masturbate. Instead, find a pelacur for yourself and don't tell them your name or details. Don't expose your phone number and something and always protect your pussy. Don't gangbang. Tak sihat. Always wear condom. You also can find gigolo for a dick." Jelas Doktor Milea. Lain macam doktor ni benda ni pun nak bagi tips tapi Dhylan suka doktor Milea ni.

"Really? Isn't that consider cheating?"

"That's why I said no details about yourself and don't catch feelings. Don't play with the same person. You pay for it means you deal with some business."

"Wah. Okey."

"Tapi benda ni jangan buat selalu and once you and your wife dah baik, jangan langgan pelacur kalau taknak rumahtangga roboh, okey? Protect yourself and your family. That's what matters."

Dhylan angguk. Misi nak ubah diri jadi lebih baik adalah misi yang mencabar bagi Dhylan. Dia taknak jumpa sesiapa lagi. Rasanya dia juga perlu bawa diri ke tempat lebih baik untuk tenangkan fikiran.

She's my wife : Mission Sidestory ✅Where stories live. Discover now