حكايه مريم
#الحلقه_السادسهوبـدءت #مـريم تتـعرف عـلى #مروه .. علشان تـستلم مـنها الشغل .. وسـألتها أنتى هتسيبى الشـغل ليه ..؟؟ مـروه قـالتلها إنـها خـلااص فرحها قـرب ومـش هينفع تنزل الشغل تانى ..
وبدءت #مـروه تـحكيلها هـى أتـعرفت على خـطيبها أزااى وإنها بـتحبه وهـو بيحبها أووووى .. وإنـه راجل بجد يـستحق حبها ليه وإنـهم ميقدروش يستغنوا عن بعض ..
فبـدأت #مريم تـسئل مـروه أنتى أزاى مُـتأكده إن خطيبك بيحبك كـدا .. هـو فيه حـاجه أصلاً أسمها حُـب بـجد .. فـردت #مـروه وقـالتلها (يـابنتى دا أحـنا شـوفنا حـجات كتير أوووى علشان نـوصل لـلمرحله دى مـع بـعض .. وبعدين الحب بيتــأكد بالمواقف .. وأهتمامه بيكى وخـوفه عـليكى .. ومـنكرش إنى كنت في الأول خايفه أحب ومش مُقتنعه بـالحب بس مـع الوقت والمواقف أتأكدت مـن حُـبه ليـا .. وكفايه إنه عمل المستحيل عـلشان يـقدر يـوصلي .. وأشـتغل بدل الشغله أتـنين وتلاته علشان يـحوش ويـعرف يـتجوزنى) ..
#مـريم قـالتلها مـاشاء الله طيب تمام .. ربنا يكملكم ع خير .. ويـفرحكم دايماً يـااارب بس متنسيش تـعزمينى ع الفـرح بقى علشان أشوفك وأنتى عـروسه ...
وبـدءت #مـريـم تتعامل وتـتعلم الشـغل بسـرعه وطلعت كُـل طاقتها فـى الشغل علشان تـقدر تـنسى #كـريم وتنسى اللى عمله فيـها ..
وفــات أسبووع و #مـرووه سـابت الشـغل .. وأستلمت مـريم كُـل شغل المـكتب .. وبدءت تـتعامل كـتير جداً مـع #أيمن لأنهم تـقريباً أعدين مـع بعض طـول اليوم ..
وبـدء #أيمن يـحكيلها عـن بنته وقد إيه هو بـيحبها ومـبيتمناش غير سعادتها فى الدُنيا .. وإنها جميله والبصه فى عنيها بتنسيه هموم الدنيا كلها وكدا ..#مـريــم سـألته هـى مـعندهاش أخووات قـالها (لاء .. أنـا ومـرآتى تـقريباً مُـنفصلين .. عايشين مع بعض بس حتى مش بنشوف بعض غير بالصدف .. حاجه كدا شغل فنادق .. هـى مبتحبنيش ولا أنـا عمري حبيتها .. العيشه بينا مُستحيله أصلاً .. علشان كدا أنـا طول اليوم فى #المكتب .. وبروح ع النووم .. جوازة فـاشله من الأول بس كـان الحاج محـكم رأيه إنى لازم أتجوز بنت عمى لأنها كـان والدها مُـتوفي وكدا .. وأدينى أتجوزتها وجبنا #لارا علطوول .. والحمد لله ع كدا ..)
#مـريم تـنحتله كدا .. وقالتله ( وهـى #مراتك عـارفه الكـلام دا يـعنى ) .. قالها ( أه عـرفاه وقابلاه وراضيه بيه ومش فارق معاه ..أصـلها مـاديه شـويتين تلاته .. أهم حاجه عندها الفلووس علشان تعيش مـرتاحه وعلشان كدا رافضه انى أطلقها .. لـدرجه إنـها عـلطوول تـقولى #لـو_عاوز تـتجوز روح أتجوز عاادى أنت مـش فارقه معايا ولا بـتأثر بـوجوودك يعنى علشان أتـأثر بـ بُـعدك ... بس المهم مصاريفي أنا وبـنتى متجيش نحـيتها ..)
#مــريم طـيب وأنت ليه مـش بتطلقها .. وليه راضى أنت كمان .. قـالها عـلشان #لارا .. خـايف أوووى لأطلقها وتروح تتجوز وبنتى هى اللى تتعب مابينا .. وأنا مش محتاج غـير إن بنتى تـتربى فـى ظرووف نفسيه واجتماعيه كويسه ..