الحلقة الثامنة عشر والتاسعة عشر

109 5 0
                                    

حكايه مريم
#الحلقه_الثامنه _عشر
راحت #مريم تانى يووم الجامعه وكانت واقفه مع أحمد وياسمين واصحاابهم زى كل يوووم .. ولقت #كريم معدى من أدامهم وبيبصلها .. فضحكت #مريم وقالت لأحمد (بص اللى مااشي هنااك وبيبص علينا دا هو دا بقى ياسيدى الاستاذ كريم اللى حكتلك عنه ..)
وقتها أحمد بص وشافه .. وقالها (أيوووه ياعم وانتى عامله ايه دلوقتى كدا .. حاسه بايه يعنى .. انتى كويسه ولا فيكى حااجه )

مـريم قـالتله .. (عااارف اللى مااشي هنااك دا ) وشاورتله على واحد ماشي متعرفووش أصلاً ..
أحمد رد وقالها ماله هو كمان ياست مريم ..
ردت وقالتله (مالووش بس انا معرفوووش .. وأول مره اشوفه اصلاً بس هو دا نفس أحساسي نحيه #كريم وااحد ولا عُمري عرفته ولا عُمري شوفته .. طب والله حاسه انـى أول مره اشوفه ومبقاش جوايا اى احساس ليه .. )

وقالتله (طب انت عااارف انى الاول كنت بكرهه .. بس بعد ماعرفتكم وخدت حقى منى .. حسيت انى مبكرهووش ولا بحبه ولا جوايا اى احساس بيه او ليه .. انا مبسوووطه اوووى انى شوفته على فكره علشان احس بفرق الاحساس دا واثبت لنفسي انى بقيت كويسه جداااا .. الحمد لله )

رد #أحـمد وقالها طيب تماام وهزر وضحك وقالها افتكري الجماايل دى .. و اعرفي قيمتنا بقى )
ردت وقالتله (لا ياسيدى فااكره .. وعارف قيمتكم .. انتم اصلا احسن اخوات واصحااب فى الدنيا وبدعيلكم دايما والله متقلقش .. وبعدين انتو كمان لازم تعرفوا قيمتى .. دا أنا مكنش حد بيعرف يتكلم معايا كلمتين ههههههههه بس مش علشان انا بت مفيش منى .. بس علشانن كنت معقده وبيخافوا منى )

#احمــد قالها قـمر ومعقده .. ونبي وعمري ماشوفت كدا .. هتلاقيهم كانوا شايفينك بنووته جميله كدا فكاانوا بيخافوا تعامليهم وحش ..

قـالتله #يـامثبتنى .. ووقفوا يضحكووا شوويه .. ومشى علشان كان عنده سيكشن وهى قعدت مع #ياسمين واصحابهم بقى ..

وقضوا اليوووم فى الجامعه وروحوا وأتفقت #ياسمين مع مريم انها هتروح تقعد معاه بكره طول النهاار ويـقضوا اليوم عند #/ريم وأن احمد هيبقى يروح يـأخدها ..

#أحمد يومها اعد يحكى لـ #ياسمين على انه بيحب مريم ومـأجل لسه كلام فى الموضوع دا معـاها علشان الظرووف اللى هى كانت بتمر بيها والحوارات دى .. وخاايف من اى قرار تاخده وتـندم بـعدها على القرار دا ..

وياسمين قالتله انه لازم يفاتحها أو يفاتح مامتها على الاقل فى الموضوع دا علشان يعرف يحدد العلاقه بينهم تبقى أزااى وإنها خايفه عليه انه يعلق نفسه على الفاضى وفى نفس الوقت خايفه على #مريم لأنـها مش حمل أى وجع تاانى وانهم ماصدقوا يخلوها تفوء وتـعيش حياتها الطبيعيه .. وأن للأسف هى شـايفه ان #مريم معتبره احمد اخوه بجد مش اكتر .. لانها كان دايما مريم تقولهم (( على فكره أححمد مش اخوواكى لوحدك دا اخويا انا كمان .. حتى لو ربنا فك عقدتى من الرجاله يوم مايجيلى عريس كدا هبقى اخليه يقعد مع أحمد قبل ماما )) .. وخلصت كلامها معاه ..
وأحمد قالها خلاااص روحيلها انتى بكره بقى وقضوا يووومكم على اما افكر واشووف هعمل ايه بكره

ودخل يـنام وهو بيفكر يشووف هيقرر ايه علشان يعرف هيعمل ايه مع مريم
************************************************************************
#الحلقه_التاسعه _عشر

وفـضل #أحمد يفكر طوول اليووم .. ومره يقرر يقولها .. ومره تانيه يقرر يقول لمامتها .. ومره تالته يقرر انه ميتكلمش فى الموضوع دا دلوقتى .. وفضل محتار طول الليل ومش عارف يأخد قرار مُـعين .. وقاله انه هيسيبها على ربنا دلوقتى .. على اما يقرر ..
وتـانى يووم راحـت ياسمين لـ مريم البيت .. وقعدت تكلمها عن احمد شويه علشان تشوف #مريم بتفكر فيه ازااى ..

فـياسمين قالتلها ( تعرفي يامريم انا نـفسي أوووى أتجوز واحد زى أحمد أخوويا .. انتى مش متخيله انا بحبه ازااى وكل حاجه فى شخصبته بحبها ونفسي الاقيها فى جووزى .. بس للاسف مش عارفه هلاقي ولا لاء )

فـ #مريم قالتلها (حبيبتى متقلقيش انتى طيبه وجميله والطيبون للطيبات .. وان شاء الله ممكن ربنا يرزقك بـ واحد احسن من أحمد كمان هههههههههه .. هو احمد يعنى مفيش منه دا حتى رخم )
#ياسمين قالتلها (ياسيدى بقى #مريم هى اللى بتقنعنى ان الطيبون للطيبات أمال خـايفه ليه من الجواز والارتباط .. ولا انتى شايفه نفسك شريره للدرجه اللى تخليكى تخاافي تقعى فى واحد شراانى يطلع عينك )

#مريم قالتلها (وانا ليه اسيب ننفسي للاحتمالات تانى ويطلع شرانى ولا طيب ياستى انا كدا زى الفـل مش ناقصه وجع دماغ .. خلينى اعده جنب مامتى حبيبتى احسن بلا رجاله بلا وجع دمااغ .. وبعدين كفايه عليا انتى والبنات اصحابنا وأحمد )

قـالتلها ( اااه .. انتى خايفه تتجوزى بقى لجوزك يأخدك منى انا والبنات واحمد ).. وضحكت ..
قالتلها مريم ( لا يابيبى محدش يقدر دا انتوا حيااتى كلها والله واحلى حااجه فى حـياتى .. وبعدين بجد .. انا بقيت بخااف من فكره الارتباط نفسها وفعلا حاسه ان مبقاش جوايا مشاعر ولا حب لـأى حد كـحبيبي )

وبـعدها بـشويه #أحمد رااح علشان يـعدى يـأخد #ياسمين وكان محتاار جداا ومش عارف المفروض يعمل ايه .. وبعدها #ياسمـين تزلتله وقالتله على الكلام اللى #مريـم قالتهولها ..
وأحمد أحتااار اكتر بسبب كلام ياسمين وقالها طيب انا مش عارف اعمل ايه ..
ياسمين قالتله (بص ياحبيبي انت لازم عالاقل تفاتحها فى الموضوع علشان متسيبش نفسك متعلق كدا .. او يطلع مفيش امل فيها.. انا خايفه عليك بجد )

بـعدها رد وقالها (انا فى اى حال من الاحوال هفضل معااه وعمرى ماهسيبها .. وهكمل معاه باي صفه اصحاب او غيره .. انا هرضى بس خلااص هحااول اتكلم معاها بكره بقى لو نزلت الجامعه .. )

وروحوا وفضل أحمد كُل شويه بـقرار .. واعد يـتخيل انه بيكلم مريم ويجرب هيفاتحها ازااى فى الموضووع .. واخته اعدت تضحك عليه ..

وبـعدها أحـمد أتصل بـ #مريــم .. وقالها ( عاوز أشووفك بُـكره علشـان محتاج أتكلم مـعااكى فى موضوع مُـهم جدا .. )
#مريم قلقت وقالتله (خير يا احمد فيه حاجه .. قلقتنى )

قـالها (بصى يامريم هو فى اى حال من الاحووال هيكون خير متقلقيش وان شاء الله هتعرفيه بُـكره ) ..
وقفلووا علشان هينااموا ويصحوا بدري للجامعه ..

حكاية مريمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن