الحلقة السادسة عشر والسابعة عشر

112 5 0
                                    

حكايه مريم
#الحلقه_السادسه_عشر

مـامتها رنت على المعيد .. علشان تعرف كان عاوز يقولها ايه بالظبط ..
#المعيد رد عليها .. وقالها (أنا أسمى #أحمد .. وكنت عاوز أوصل لحضرتك رساله من الدكتور اللى جه يفوء مريم وإنها عندها حاله نفسيه .. وإن حضرتك لازم تخلى بالك منها وتحاوولى تشوفى هى مالها وكدا .. ويريت لو تخليها تبدء تتابع مع دكتوور علشان يشوف حالتها ويحاول يعاجلها )

ردت مامتها قالتله (والله أنا كمان قلقانه عليها بس مش عاارفه أعملها إيه .. بس هى دلوقتى دخلت تنام وكان كلامها مطمنى شويه عليها ..)

فسئلها المعيد على اخواتها او والدها .. فـ ردت وقالتله إنها مشكلتها الوحيده فى وحدتها لأن باباها منفصل عنى ومعندهااش اخووات ولا حتى أصحااب ودا كان السبب الاساسي لاى حاجه بعد كدا ..

وأعدوا يتكلموا شويه عن حاله #مريم وإيه الحجات اللى المفروض يعملوها علشان يساعدوها .. وهو قالها ( أنا عندى أختى أصغر من مريم بـ #سنه ومعانا فى نفس الجامعه وممكن أعرفهم على بعض وأوصى عليها أختى إنها تعرفها على أصحاابها .. وشويه بشوويه كدا ونشوف ونتاابع حالتها فى تقدم ولا لاء ولو مجبش نتيجه حضرتك بقى تبدئي تتابعى مع دكتوور أو كدا ..)

ردت مامتها وقالتله (هى فعلا فكره حلوووة وياااااااارب ييجى بنتيجه وبجد شكرا على اهتمامك والله بس أزااى هتعرفها على اختك أو كدا )
قالها ( متقلقيش سيبى الموضوع دا عليا لاننا مع بعض فى نفس الجامعه المهم بس هى تفوووء وتبقى كويسه وترجع الجامعه وانا هقابلهم في بعض وهحااول ان شاء الله اعمل اللى اقدر عليه ..)

وقفلوا مع بعض واتفقوا انهم هيتكلموا تانى علشان يطمنوا بعض على #مريم ..

#أحمد بـعد ماقفل مع #والده_مريم قاام يتكلم مع أخته #ياسمين وحكالها على اللى حصل من أول اليوووم وبدء يحكيلها عـن #مـريم وقالها كـل حاجه عرفها عن مريم من مامتها ومن كلام مامتها عنها ..

وقالها (بصي بقى يا #ياسوو انا هعتمد عليكى فى الموضوع دا واتفقت مع مامتها انى هخليكى تتعرفى عليها واتعاملى انتى بقى معاها وحاولى تصاحبيها و تعرفيها على اصحاابك بقى يا بطه واهوه كله بثوابه ^_^)

قالتله .. ( هو لو على كلامك عليها يبقى مااشي موافقه جدااا بس المهم انها متبقاش رخمه وغتيته كدا .. بس حااضر عرفنى انت بس عليها وربنا يكرم بقى بعد كدا ..)

وخلص الكلام بينهم انه هيتفق مع مامتها لما تلاقيها نازله الجامعه هيكلم #ياسمين اخته .. ويخليها تقابلها بقى ويتعرفوا على بعض ..

وبعدها بـدء #أحمد يـفكر أزااى يـساعد مريم ويخليها ترجع لحياتها الطبيعيه وتتعامل مع الناس عاادى .. علشان هى تستاهل انها تعيش حياه احسن من كدا .. وتستاهل ان الناس كلها تحبها مش تفضل عايشه طول عمرها لوحدها .. وبدء يشوف ايه الحجات اللى ممكن يقدمهالها علشان يأخد بإيدها ويرجعها لـحياتها الطبيعيه ..
************************************************************************
#الحلقه_السابعه_عشر

حكاية مريمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن