Pregnancy Box

4 1 0
                                    

"Atas sikit, mama. Mama, nanti buruklah rambut dia tu, mama." Layla mengarah ibunya untuk memotongkan rambut Daem. Daem steady je atas kerusi tak bergerak dah 30 minit. Rambutnya bakal dipotong sebab panjang sangat. Tak sabar dia nak tengok rambut baru dia nanti.

"Aish, risau betul." Janna akhirnya mengalah. Diletakkan gunting sayur diatas meja dan digosok-gosok rambut Daem.

"Sebab tulah saya suruh saya sendiri yang potongkan."

"Mana boleh, Haram."

"Mama, dia dah baligh. Mama pun Haram pegang dia."

Janna melepaskan tangannya. Dia mengundur sedikit kebelakang. Aduh, ini padahnya bila terburu-buru. Imran lambat lagi nak balik ni, dia kerja. "Yalah, guntinglah. Tapi jangan rapat sangat. Papa marah nanti, sayang."

"Yes! Okay mama. Mama boleh pergi dapur buat makanan. I'll just be here and guntingkan rambut Daem."

"Alright. Careful." Pesan Janna. Dia berlalu ke dapur sambung membuat Buttermilk Chicken. Layla terus ambil gunting dan seperti professional, dia menggunting rambut Daem tanpa sedikit pun keraguan.

"Oh my god, you're so cute sayang. " Mulut Layla laju memuji. Muka Daem tiba-tiba merah. Sukalah tu kena puji. Lama tak nampak dia malu macamni. Selesai gunting bahagian depan, Layla meraup rambut Daem keatas dan sekarang parut didahinya jelas kelihatan. Selama ni ia tertutup dengan rambut panjang Daem.

"Handsome." Puji Layla lalu dicium dahi Daem. Dia beralih pula ketepi sedikit untuk di gunting bahagian lain mulut. Rambut yang melekat dimulutnya habis disapu. Ralit sangat nak cium laki sampai lupa dia tengah gunting rambut.

"Mama tengah masak ayam. Bibik semua tengah kemas rumah kat luar." Ujar Layla. Disikat rambut Daem dan digunting kemas.

"Jadi?"

"Have you ever try public?"

"What public?"

"Wait, of course you pernah kita pernah buat atas bumbung haritu tapi biarlah. I just wanna marry you, Daem and be a good wife to you. Guess I need to finish my school first lah." Kata Layla. Sambil menggunting, sambil berbual. Inilah cara barber dekat kedai tu hilangkan rasa awkward. Saling berbual antara satu sama lain akan hilangkan awkward tu. Ini pun berbual sebab Daem bukannya ada handphone nak alih masa.

Layla melihat sekeliling. Dia kemudian menolak sedikit kepala Daem agar memandang dan mula mencantumkan bibirnya ke bibir Daem. Tiada lagi ikhtilat yang perlu dijaga jika dengan Layla. Layla sudah tak heran Halal dan Haram yang penting dia dapat bersama Daem.

Layla melepaskan ciumannya. Dia senyum manis dan berlaga hidung dengan Daem. "...I love you~"

Daem senyap. Layla kemudian sambung buat kerja macam biasa. Gembira betul dia dapat cium Daem begitu. Lama sudah rasanya dia tak merasa sentuhan manis Daem. "Malam ni teman saya pergi farmasi, Daem."

"Untuk apa?"

"My pregnancy need to be test."

*************
Daem memijak kotak-kotak jubin itu. Dia berjaln ikut kotak sambil pegang tangan Layla. Mereka berdua berjalan serentak ke sebuah farmasi untuk membeli pregnancy test. Daem berharap agar tidaklah Layla mengandung tetapi Layla pula anggap sebaliknya. Jika perkara ini boleh buat dia dan Daem lebih rapat, dia sikit pun tak kisah.

Pintu farmasi dibuka. Masuk saja, Daem terasa sejuk betul dengan aircond yang tak berhenti menghembus. Daem mengerling kearah pekerja farmasi itu. Ralit betul dia tengah kira stock.

Layla berlalu ke rak diikuti Daem dari belakang. Dia mencari-cari kotak berwarna pink dan biru yang sentiasa dibeli pasangan berkahwin. Yang belum berkahwin pun ramai saja yang beli pregnancy test ni. Dah terlanjur lah kononnya.

Layla mengambil kotak ditingkat bawah sekali. Dia ambil dua jenama yang berbeza. "Jom, bayar."

"Kenapa sampai dua...? Awak ada dua rahim ke?" Tanya Daem bodoh-bodoh.

"Haah. Ada bunian datang haritu bagi satu lagi rahim." Balas Layla cuba membodohkan lagi si Daem yang sudah mempercayainya. Layla ketawa bila nampak muka innocent Daem. Ditariknya merapati kaunter lalu diletakkan pregnancy test tersebut diatas meja.

"Boyfriend ke?" Tanya si penjual 30-an itu.

"Haah." Balas Layla, tersenyum manis memandangnya.

"...and the pregnancy test?"

"Sebab saya fikir saya mungkin dah termengandung anak dia." Jujur Layla menjawab. Wanita itu hanya tersengih dan scan barcode kotak pregnancy test tersebut.

"...kita ni kan, dik sebagai perempuan kena jaga ikhtilat. Dah jadi macamni susah nanti mak ayah awak. Mak ayah tahu ke awak terlanjur dik?"

"Terlanjur? Siapa kata saya terlanjur? Saya memang nak benda tu dan tiada penyesalan pun kalau saya pregnant. Fasal mak ayah tu nantilah. Biar dioramg tahu sendiri. Kalu saya pregnant, dapatlah saya kahwin dengan boyfriend saya kan kak?" Layla menjawab ceria. Langsung tak triggered dengan kata-kata kakak seller tersebut. Dia angguk kepala mengiyakan.

"Betul-betul tapi still Haram dik. Anak tu dah jadi anak Haram. Semoga adik berubah, dik. Banyak lagi masa depan untuk dikejar. You still can marry your boyfriend just lepasni lupakan semua benda-benda ni. Bagitahu ibu bapa adalah keutamaan." Pesan kakak seller itu. Layla angguk memahami.

"Ye, kak. Thank you~" Layla menghulurkan duit RM100. Apabila penjual tersebut mahu memulangkan baki, Layla suruh dia ambil saja baki sara diri sendiri dan tarik Daem keluar dari farmasi. Amboi, Layla ni mentang-mentang ayah dia kaya.

Layla terhenti jalannya apabila dia terserempak dengan Ayuni diluar farmasi. Mulanya Ayuni mahu abaikan saja namun Layla tarik tangan dia.
"Hai."

"H- hai..."

"Buat apa dekat farmasi?"

Ayuni tergagap-gagap. Dia sudahlah pendiam dalam kelas. Tak sangka Layla boleh ingat fasal dia lagi. Mestilah ingat woi dalam kelas duduk sebelah-sebelah. "...inhaler."

"Ouh, okay. Taknak tanya saya beli apa?"

Ayuni mengerling sekilas kearah plastik ditangan Layla dan geleng kepala. Tersengih Layla melihat kelakuan comelnya. "Ah, silapnya saya ni lemah pada orang yang comel dan innocent. Takpelah. Bye-bye, have fun."

Have fun? Ayuni nak beli inhaler lah. Layla melepaskan tangan Ayuni lalu Ayuni terus masuk kedalam farmasi. Berkerut dahi Daem tengok cara Layla layan Ayuni.

"Awak buli dia ke tadi?"

"Buli? Mana ada. Ini cara perempuan sapa perempuan. Kalau lelaki sapa lelaki mesti macam, 'hey bro' tapi kalau perempuan, 'hai awak.' " Jelas Layla lalu meneruskan jalannya dibawah bumbung itu.

"Ouh. Bestnya jadi perempuan."

"Bolehlah. Awak cakap macamni jangan jadi gay sudahlah."

"Gay? Ha? Apa tu?"

Layla senyum. Seseorang memang kena kurung Daem dalam bilik dan ajar dia semua benda fasal dunia yang fana ini.

"Cucuk belakang."

"Cucuk belakang?"

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 11, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Misi: Rahsia Kita BerduaWhere stories live. Discover now