Mak Cik Rubiah @Mak Cik Biah nama yang di daftar sebagai keluarga angkat ku dalam projek selama dua minggu di kampung itu. Aku pun heran kerana hampir 90% nama peserta dari sejumlah 20 keluarga yang menyertai program tersebut adalah kaum wanita.menurut Ketua kampung ,itu kerana ketua keluarga mereka ,hampir keseluruhan nya adalah nelayan yang jarang ada di rumah pada waktu tertentu ,sebab itu mereka menamakan isteri atau ibu sebagai nama peserta. Sebagai ketua/ pengerusi program aku pun tidak tahu dan tidak boleh memilih siapa keluarga angkat .Hanya ketua kampung dan ajk nya yang membuat pemilihan berdasarkan kesesuaian mengikut jantina pelajar atau keadaan tertentu melihat kepada profile yang kami berikan.Untuk aku,mereka memilih keluarga Mak Cik Rubiah kerana di rumah itu ada anak lelaki dan kedudukan rumah yang hampir dengan Balai Raya dan rumah ketua kampung yang menjadi bilik gerakan urusetia progrem. kami hanya dapat maklumat mengenai jumlah ahli keluarga dan pekerjaan ketua isi rumah sahaja. Kami hanya bertemu beberpa ornag ajk kali dalam mesyuarat senelum perlaksanna dan aku teringat rupa Mak Cik Rubiah tyang menjadi Ajak bahagian jamuan dan progrem masakan.
Pada hari yang ditetapkan rombongan kami seramai 30 orang tiba pada jam 3 petang seperti yang di jadualkan. ada majlis ringkas di Balai raya untuk acara penyerahan anak anak angkat kepada keluarga masing masing serta sumbangan wang kepada keluarga keluarga angkat.Sebagai ketua projek aku terpaksa memberi ucapan ringkas dan seterusnya kami diperkenalkan kepada Ajk secara resmi termasuk lah siJiman ketua belia dan juga Shidah wakil belaiwanis yang juga anak ketua kampung. melalui Jiman ,aku dapat menyewa 3 bijimotor untuk kegunaan Urusetia sepanjang progrem. balai raya itu akan dijadikan bilik sekretariat dan juga progrem progrem khusus seperti ceramah ,kelas bimbingan dan juga pertemuan antara peserta. Selesai urusan aku pun berjalan kaki menuju rumah keluarga angkat di temani dengan Mak CikBiah.
Melihat nya kali pertama secara dekat aku terkesima dengan wajah nya yang putih bersih,lemah lembut tiutur kata dan amat manis senyuman walau kurang bercakap. Setibanya di rumah ,semua ahli keluarga sedi menanti kecuali anak perempuan yang sulong kerean duduk di daerah lain dan telah bekerluarga. Rumah papan yang sederhana ada tiga bilik,dan aku di tumpangkan di bilik anak lelaki yang bekerja sebagai pemandu trelar ." Dia ni jarang ada di rumah,kata mak cik Biah bilamana diamemperkenalkan aku kepadanya. Adik dia ni yang bongsu jelah yang jadi teman Mak Cik ," katanya memperkenalkan pada Aziz yang berusia 8 tahun ." Pak Cik kamu pulak tak menentu,dia pergiukelaut ikut cuaca dan musim " jelas Mak Ciah Biah bila memperkenalkan suaminya pada ku. Orang nya sederhana sama tinggi dengan Mak Cik Biah cuma kulitnya agak gelap sesuai dengan kerja nelayan." Saya pun kalau ke laut 2 hari baru balik,kerana kami nelayan laut dalam " jelasnya' " Jadi jangan anak kecil hati pulak bila lihat kami tiada di rumah,bukannya tak mahu melayan tetamu ,tapimemang begitulah kehidupan kami" Suami makciak Biah menambah.
" kita orang ni dah biasa hidup cam ni,jarang jarang kami dapat berkumpul semua dalamsatu
masa , kalau saya bawa treller,paling cepat pun dua hari baru balik"sampuk Jali anak lelaki yang tua. Ayah pulak bawa pukat tund ke laut biasanya 2tau 3 hari sekali pergi ,ada masa 4 hari kalau cuaca tak molek" Sambung nya lagi.malam itu aku berpeluang makanmalam bersama keluarga angkat dengan menu utama masakan ikan siakap kukus yang segar di samping sotong dan udang yang menjadi kegemaran ku. Seusai makan aku sempat menyemak jadual dan juga persiapan untuk hari esok iaitu mesyuarat p[ertama ajk bersama antara penduduk dan ajk projek.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aku cepat mesra dengan MAk Cik Biah kerana dia yang sentiasa ada di rumah berbanding dgn suami dan anak lelaki yang jarang berada di rumah kerana pekerjaan mereka.Anak bungsu lelaki pula sering pergi bermain dengan kawan dan melepak di rumah saudra di hujung kampung kerana ramai rakan sebayanya di sana. Jangkaan ku pada mulanya bahawa Mak Cik Biah nampak pendiam rupanya silap. Mungkin kerana tutur bicara nya yang lembut dan agak perlahan membuatkan dia seperti kurang bercakap. Oleh sebab itu aku terpaksa merapatkan diri dan muka untuk mendengar butir percakapan Mak Cik Biah dan ini membuatkan aku lebih tertarik melihat bentuk badan nya di samping kulit nya yang putih dan mulus. Olehkerana dia menjadiorang kanan kepada Makcik Yah ketua tukang masak ,maka kami akan bersama pergi untuk berbicnang dengan Mak Cik Yah atau bermesyuarat bersama Ajk yang lain. Mak CikBiah tidak kekok untuk membonceng motor bersama ku ,malah sejak dari mula dia bersahaja untuk melekapkan badan nya pada ku bila mana kami menaiki motor. Aku tak pasti samada dia rasa takut atau sudah biasa berbuat begitu .
Kemesraan antara aku dan Makcik Biah membuatkan kami lebih santai bila di rumah dan ku lihat selepas beberapa hari aku di sana mak Cik Biah tidak lagi berpakaian baju kurung tapi hanya memakai baju blause atau t shirt yang longgar terutama bikla waktu malam.Ini menampakkan lagi sosok badannya yang masih mantap dan aset nya masih kelihatan pejal.Setiap kali bila Mak Cik Biah mandi,aku akan cuba mencuri masuk ke bilik untuk melihat baju dan seluar dalam nya utk mengetahui warna dan saiz nya.Aku bercadang menghadiahkan pakaian dalam bersama kain sebagai hadiah 'surprise' dariku. Sempat juga aku menghidu bau dari bra dan seluar yang di pakai oleh Mak Cik Biah dan denga sengaja aku mengalihkan pakaian itu untuik menguji samada dia tahu atau tidak perbuatan ku.
Paling mengejutkan dan mengujakan bagiku bila Mak Cik Biah selamba berkemban tapi masih memakai bra ketika menyedia kanminuman petang ketika kami hanya tinggal berdua.Panas katanya walau tidak ditanya.Aku hanya meniyakan kerana aku pun seronok menjami mata. Aku rasa mak Cik Biah pun perasan bila aku kerap merenung dan memerhati kearah dada nya bila duduk berhadapan .Aku memberanikan diri untuk menanyakan soalan ' Mak Cik tak rasa sunyii ke bila Pak Cik ke laut dua tiga hari tu' .'Si Jali kan ada selalu,sekarang ni kamu pun ada ,tak de lah rasa sunyi lagi pun dah biasa'.Jawap Mak Cik Biah.
'Iyalah tu,tapi maksud saya ,makcik tidur sorang sorang jer"soal kumakin berani.
"ish kamu ni,makcik dah tua ,mana lah dia mahu kan lagi' jawabnya sambil tersenyum.
" Pak Cik nampak masih gagah lagi tu" Usik ku pula.
" Luar jer tu nampak gagah,yg dalam dah lemah "jawab Mak Cik Biah perlahan.
" Maksud mak Cik? " Aku terus mengorek.
"Sejak kena kencing manis ,kurang lah kemahuan dan tenaga batin nya" jawab Mak Cik Biah selamba.
" Tak berubat ke "tanya ku lagi.
" Eeh,dah macam macam di cuba nya, belum nampak kesan pun" jawab nya lagi.
Aku hanya terdiam .Dalam hati ku berkata,' ini ada peluang baik 'Mak Cik ni pun dah lama tak menikmati hubungan kelamin.'
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
YOU ARE READING
PROJEK KELUARGA ANGKAT( Completed)
RomancePengalaman 'luar jangkaan' yang diperolehi oleh Sani mahaisiwa tahun akhir yang mengelola progrem keluarga angkat di sebuah perkampungan nelayan di selatan tanah air.....Dalam budya desa yang tersorok,rupanya sampai juga budaya melayan nafsu di sana.