Cik Lijah& Cik Faridah*

7.4K 41 0
                                    


Makcik Halijah @Cik Lijah berusia awal  40an isteri Tok ketua kampung pesara bidan kerajaan dan masih menjalankan kerja perbidanan sekiranya di perlukan .Kahwin kali kedua dengan Ketua kampung seorang  pesara mandor JKR . Bertubuh tinggi lampai sederhana dan berkulit kuning langsat agak pendiam orang nya. menjadi rakankongsi dengan Cik Farida dalam menggusahakan kedai kraftangan dan keperluan /hiasan pengantin. 

Makcik Faridah @ Cik Faridah  rakan rapat dan sebaya Cik Lijah bekas tenaga pengajar KEMAS dan masih aktif dlm mengushakan tangan melalui koperasi nelayan . Merupakan mak andam dan juga penyedia khidmat urus majlis. Orang nya berkulit cerah ,bertubuh agak gempal .  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selepas 'kejadian di luar jangka' bersama Cik Yah dan Makcik Biah ,aku makin teruja dan berkeyakinan untuk mencuba dan mendapatkan pula Cik Lijah dan Cik Faridah,yang sebelum ini nampak lebih menggoda dan mudah untuk di 'rasa', apatah lagi selepas mengetahui latar belakang mereka dari Jiman . Namun laluan agak sukar kerana mereka terlibat dengan progrem bersama pelajar pelajar wanita  dalam bengkel kraftangan dan juga pembuatan kueh tradisional sebagai acara balasan kepada kami.Aku mencqari idea untuk membolehkan aku merapati dan mengayat mereka.

Aku pun cuba melontarkan idea ketika kami mengadakan mesyuarat 'review program ' mingguan 'dengan mecadangkan agar kumpulan itu membuat dua jenis kueh tradisi pilihan yang di ajar oleh Cik Lijah untuk kami beli sebagai ole oleh projek disamping satu kraftangan yang di ajar oleh Cik Faridah . Penghasilan itu juga akan kami jadikan cenderahati kepada VIP dan para jemputan semasa majlis penutup nanti.Cadangan ku di sambut baik oleh mereka dan aku akan membuat permohonan bajet tambahan untuk tujuan tersebut.

Kini aku 'terpaksa 'beri perhatian dan tumpuan pada projek ini dan masa aku juga banyak aku habiskan bersama mereka terutama pada kedua dua sasaran itu.Mereka berdua selalu berada di kedai kraftangan milik bersama di pekan untuk urusniaga harian dari jam 9 pagi hingga 6 petang. Sebelah petang dari jam 4 hingga 6 di khaskan untuk pelajar yang terlibat membuat kraftangan .Pada waktu mlm pula barulah mereka membuat makanan tradisional secara berperingkat bersama kumpulan yang lain pula. Bagus nya untuk aku kerana waktu pagi selepas Jali ke sekolah,aku ada masa untuk melayan Mak Cik Biah , sebelah petang aku berjumpa Cik Faridah sementara malam hari aku mencuba Cik Lijah pula,sudah macam cerita madu tiga pulak.

Cik Faridah lebih terbuka dalam berinteraksi cuma agak laser sikit mulutnya sebab tu lah agak nya masih terus menjanda. Cara nya yang suka berterus terang bila berbicara mungkin tidak sesuai dengan masyarakat setempat,maklumlah dia biasa duduk di bandar besar ketika berkahwin dahulu.Menurutnya. dia buka perniagaan ini untuk mengisi masa lapang  dan berkongsi hobi membuat kraftangan . Pencen dan harta peninggalan arwah suami nya cukup untuk dia dan dua orang anak yang menuntut di kolej dan tinggal di ibukota.

Cara dia berpakaian yang tidak bertudung ,dengan blouse lengan pendek dan memakai gaun labuh atau seluar agaknya  kurang disenangi oleh orang orang kampung terutama makcik makcik yang terancam dengan  'janda 'yang agak glamour ni.Aku lebih selesa berurusan dan berinteraksi dengan nya terutama kedainya di pekan dan kurang tumpuan dari masyarakat kampung.Cuma kehadiran rakan kongsi nya Cik Lijah yang buat aku kurang senang kerana aku masih menghormati nya sebagai isteri Tok Ketua dan juga aku nak pastikan tiada feedback yang negative sampai pada Tok Ketua yang boleh menjejaskan nama baik pihak kami dan universiti.

" Awak tu asyik melekap dengan Acik Biah jer,ada apa apa ke " soalan awal Cik Faridah bila aku mula mengunjungi kedai nya.

" dah nama pun anak angkat ,duduk serumah memang lah selalu bersama"jawab ku.

PROJEK KELUARGA ANGKAT( Completed)Where stories live. Discover now