Makcik Sapiah @CikYah berusia awal 50an ketua tukang masak bagi projek tersebut merupakan tukang masak sepenuh masa yang menyediakan catering bersama keluarga.berkahwin dan suaminya nelayan laut dalam seperti suami Makcik Biah,berkulit cerah dan bertubuhs ederhana .Dia juga menjadi tukang urut terutama untuk kaum ibu yang bersalin.
Aku juga dimaklumkan oleh Mak Cik Biah bahwanMakcik Sapiah boleh juga mengurut orang lelaki walau pun jarang jarang dan di buat secara terpilih.Aku pun secara bergurau pernah meminta Cik Yah untuk mengurut ku atas alasan badan badan ku rasa terlalu letih. Dia hanya tersenyum dan menyuruh ku merujuk kepada Mak Cik Biah. Aku makin teruja untuk mencuba.
Mak Cik Biah hanya tersenyum bila aku memeberi tahu dia akan hajat ku dan juga reaksi Cik Yah tu. " Bagus lah kalau dia kata gitu,makna nya dia sanggup lah " kata mak Cik Biah.
" tapi dia ada syarat tu,sebab tu dia minta kamu khabor kat makcik ni" sambung Mak Cik Biah.Aku makin teruja ." Biasalah ,tukang urut mesti minta pengeras " jawab ku.
" Tapi ni bukan sebarang pengeras " ujar mak Cik Biah lagi.
"Pengeras macam mana pulak" tanya ku dengan lebih teruja.
" Kamu kena layan dia lah"jawab Makcik Biah dengan tersenyum.
Aku agak terkejut."Suami dia kan ada ?" tanya ku lagi.
" Suami dia serupa jugak macam suami kita",jawab Mak Cik Biah sambil ketawa kecil.
Kini barulah aku mengerti. Mungkinkah mereka berdua ada cerita dan skandal tersendiri? mengapa Jiman tidak menceritakan pada ku? Mungkin dia pun tidak tahu cerita golongan dewasa dengan masaalah seperti ini." Saya Ok jer,tapi camana nak buat?" tanya ku.
" kalau mu setuju,nanti Mak Cik Biah khabor kat dia ,suami dia sama bot dengan suami kita,jadi bila ke laut mereka pergi sama ,malam tu lah boleh gi mengurut" jawab mak Cik Biah.
Aku hanya mengangguk dan tersenyum." Mak Cik kena lah teman saya"ujar ku.
" Boleh ,tapi kena lah upah juga" jawab mak Cik Biah.
" mestilah boleh, berapa upah nya?" tanya ku tak sabar,
"Kalau boleh sama lah macam upah utk Cik Yah tu".Jawab MAkcik Biah.
Berderau darah ku mendengar jawapan di luar dugaan yang semanagnya mengujakan. Peluang yang di cari kini menjelma tanpa di undang.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dua hari kemudian,aku di beritahu oleh Makcik Biah bahawa suaminya dan kawan kawan satu bot akan keluar menangkap ikan selama dua malam termasuk lah suami Cik Yah .Dia mencadangkan untuk aku pergi berurut dan dia akan menemani ku untuk mengelakan sebarang ptrsangka. petang tu aku maklumkan pada penolong ku bahawa aku tidak dapat join progrem mlm tersebut kerana ada urusan mengenai jamuan/ kenduri kampung bersama kumpulan tukang masak.
Selesai makan malam bersama Mak Cik Biah dan anak bungsu nya si Jali,kami bergegas pergi ke rumah Cik Yah yang jaraknya hampir 1 km dari rumah Mak Cik Biah. Cik Yah sedia menunggu kami di ruang tamu dan ku lihat secangkir kopi O telah siap terhidang.
"kalau Cik Yah dah sedia ,boleh lah terus mengurut anak teruna kawan ni" Mak Cik Biah memulakan bicara.
" Awak dah khabor ke kat dia syarat syarat nya" tanya Cik Yah.
"Udah ,dan dia setuju" jawabMak Cik Biah sambil tersenyum ke arah ku sambil menghulurkan kain pelikat kepada ku.
" Kita urut di sini lah ya,boleh teman Mak Cik Biah kamu sekali"ujar Cik Yah sambil membentangkan tikar di tengah ruang tamu .
YOU ARE READING
PROJEK KELUARGA ANGKAT( Completed)
RomancePengalaman 'luar jangkaan' yang diperolehi oleh Sani mahaisiwa tahun akhir yang mengelola progrem keluarga angkat di sebuah perkampungan nelayan di selatan tanah air.....Dalam budya desa yang tersorok,rupanya sampai juga budaya melayan nafsu di sana.