10

75 8 0
                                    

10

Aku mematikan telefon sebelum dicampak melantun ke atas tilam. Lama aku termangu di situ. Membiarkan kata-kata itu terus berlaga di fikiran.

Dan aku menangis.

Aku melepaskan rintihan kuat, meraung aku semahu-mahunya. Lututku terasa lemah. Aku terus longlai terduduk di atas lantai, lalu aku menyembamkan kepala ke atas sofa.

Tangan dibawa ke dada. Remuk hatiku. Bagai ditikam berkali-kali sensasi rasanya.

Macam tu ke?

Selama ni macam tu ke persepsi Jungwon ke aku?

Yang aku ni anak orang kaya,

Dan dimanjakan dengan harta.

Macam tu sekali Jungwon pandang aku?

Ya Tuhan... Padahal niat aku nak tolong je. Apa Jungwon tak nampak? Kenapa sampai macam tu sekali dia melabel aku?

Aku tersedu-sedan. Hebatnya rasa meringisku kali ini. Sehinggakan aku tidak pasti bila aku dapat pulih dari episod patah hati ini. Aku menangis, menangis dan menangis sepuasnya, dan aku terus bawa tidur apabila kepalaku mula memberat.

Mataku segar terbuka.

Lebih kepada dipaksa.

Aku dikejutkan dengan sakit yang mencucuk di bahagian perut.

Aku period.

Aku tahu aku period hari ni.

Dan seharian aku menanggung sakit senggugut tu. Fikirku akan menghilang. Tapi langsung tak. Malah lebih mencucuk kejangnya ada la.

Kejap. Kepalaku pula berpinar. Terus aku memegang perut, lalu terlentok kepala ke lantai.

Aku tak pernah rasa sakit melarat macam ni. Rasa seperti dua kali ganda ditumbuk, dan dipijak-pijak di bahagian sama.

Ke sebab dah dua bulan aku tak period?

Aku dah menangis meringkuk-ringkuk di situ. Bila jatuh je keringat sejuk di dahi, masa tu aku tahu itu batasku. Aku tak boleh nak tahan sensasi sakit itu.

Aku cuba gagahkan diri untuk bangun. Telefon dan kunci disambarku sebelum aku menerpa ke luar rumah. Mana stesen bas paling dekat? Mana? Mana? Mataku terdesak melilau. Tapi aku tak jumpa. Aku tak jumpa mana-mana yang dekat dengan rumah aku.

Dan aku makin rasa terpukul.

Melutut aku terduduk di tepi jalan. Bergema bunyi tangisanku, tapi tiada siapa di situ. Tiada seorang pun yang lalu di lorong sunyi itu.

Masa itu,

Masa cemas itu,

Hanya ada satu nama yang timbul di kepalaku.

Jungwon,

Jungwon,

Jungwon,

Tapi sebaik aku menghidupkan telefon, otak aku terus kejung. Lama aku pandang skrin telefon. Pandanganku mengabur. Dan satu demi satu titik air mata jatuh ke skrin kaca itu. Ketika itu aku teringat,

Aku tak ada nombor baru Jungwon...

Aku tak tahu nombor dia.

Aku tak tahu macam mana nak call dia.

Terasa berpusing dunia sekelilingku. Aku menyandarkan badan ke tembok seketika. Merehatkan lelah tak tertanggung dek badan.

Perlahan demi perlahan, mataku terkatup rapat. Gelap terus duniaku.

Waktu itu aku terdetik sesuatu. Berbisikku pada hati.

Kalau... Kalau aku betul-betul mati,

Boleh ke Jungwon hidup dengan waktu yang lain?

Dengan orang lain?

Sebab saat ini,

Detik ini,

Aku juga malah rasa aku tak dapat menunaikan janjiku untuk hidup sampai ke tua.

Aku rasa penat hari ni. Letih yang luar biasa. Terasa sejuk mulai menyelimuti tubuhku. Aku rasa nak berehat.

Jika ada peluang esok... Esok... Aku akan terus jumpa Jungwon.

Dan sampaikan perasaanku yang lama terbuku.

Tapi sekarang,

Biar aku berehat sekejap.











No matter how much you hide it,
You know you can't hide it forever,
So we can smile together,
Don't be sorry, don't worry,
Don't be scared, now don't cry.

Lain Waktu | JUNGWONWhere stories live. Discover now