Kadın ve Miras

9 2 5
                                    

"Allah size, çocuklarınız hakkında, erkeğe, kadının payının iki misli (miras vermenizi) emreder." - Nisâ Suresi 11. Ayet.

Bu ayete göre Erkeğin payı 2 mislidir. Kadına göre. Buna söyleyince şu sözleri karşımıza çıkarıyorlar: "Diğer birçok toplumda görüldüğü gibi İslâm'dan önceki Arap toplumunda da kadınların miras hakkı yoktu.

Erkeklerin yanında, kadınlara da miras payı belirleyen Nisa: 98/7, 11-12'nci ayetler indiği zaman bazı Müslümanların, geleneklerine aykırı buldukları bu durumdan etkilenerek, "Ya Resulallah, babasının bıraktığı maldan, ata binemeyen, düşmanla savaşamayan kıza malın yansını mı vereceğiz? Bir işe yaramayan çocuğa miras mı vereceğiz?" dedikleri rivayet edilir (Câmi'u'l-beyân: 4/275; İbn Kesîr, Tefeîr: 1/459)." (Süleyman Ateş, İslâm'dan önce kadının miras hakkı var mıydı?, Vatan, 7 Temmuz 2005.) 

Caner Taslaman'da "İslam ve Kadın" adlı kitabında "İslam gelmeden önce Araplar arasındaki gelenekte, genelde,kadınların miras hakkı bulunmazdı." diyor. 

Allah, herhalde "Kadınlar miras alamıyor. Bari az olarak veriyim dikkat çekmiyim fazla" mı demiştir? Çünkü bu yazarın anlatımına göre: Allah, arap tolumunda miras hakkı olmayan kadına, yarı miras vermiştir. Niye tam miras değil? Gerçi İslam Öncesi Arap tolumunda "kadına miras verilmiyordu" bir yalandır. Bakalım:

"Câhiliyede kadınların mirastan mahrum edilmesi hususu genele şamil olmayıp istisnai durumlar taşı­dığı bilinmektedir. Örneğin, kadına mirastan az veya çok bir şeyler verildiği ta­rihi kayıtlardan anlaşılmaktadır." (Doç. Dr. Ramazan Altıntaş - Câhiliye Arap Toplumunda Kadın; Cevad Ali, el-Mufassal, V.563.)

"Başta savaşlara iştirak edip oynadıkları rol olmak üzere,Cahiliye döneminde kadın, sosyal hayatta sanıldığı kadaraşağılık konumda değildi. Çöldeki kadınlara oranla şehirdeki kadınların konumunun daha iyi olduğu söylenebilir."  (İsrafil Balcı - Peygamberlik Öncesi Hz. Muhammed, s. 36.)

İslamı savunan yazarlar Cahiliye dönemini yani İslamdan önce ki Arap toplumunu örnek gösterse de yine de Allah ayetinde erkeği üstün görmüş ve daha çok hisse vermiştir. Gerçi bizde ki islam yazarları hep Eski Arap Toplumunu kötülese de bunun doğru olmadığı açıktır. Eski Arap Toplumunu (cahiliye dönemi) kötüyse neden Allah o adetlerden sakınmış ve gelecek tepkiye karşıya da olsa kadına daha çok miras vermemiştir? Ve zaten hala daha cahiliye devri adetleri islam'da var. Çünkü islam bunu redetmemiş sadece reformize etmiştir. Hala daha Müslümanlığın ana kitabı Kur'an'ı Kerim'de Cahiliye devri adetleri apaçık bulmak ve görmek kolaydır. 

Türk toplumunda kadının önem o kadar yüksektir ki o adetler hala daha vardır. Bunu İslamın getirdiğini zannedenler var. Fakat İslam kadına değil devlet yönetiminde olmak, sosyal hayatına bile karışıp; sokağa çıkması, çalışmasına, giyinmesine karışıyor. Erkekten üstün görüp, onun şahitliğini yarıya indiriyor. Bunu ileri ki sayfalarda değineceğim. 



Neden İnançsızım?Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin