Hai so Ian kembali dengan soalan baru daripada syeqarl
Fuh. Actually soalan ni agak susah Ian nak brain. But, sokay Ian akan sedia membantu!
1. MULAKAN SCENE DENGAN BERKAITAN DENGAN CHAPTER SEBELUM TU.
Ian selalu guna kaedah ni dengan buat cliff hanger dekat penghujung chapter dan persoalan tu akan terjawab pada chapter seterusnya.
Macam chapter last hero siasat sebuah rumah kosong dan terdengar bunyi yang aneh lepastu tergantung.
Lepastu, chapter seterusnya mulakan dengan bunyi aneh tu dan hero dapat tahu tu hanya bunyi kucing yang masuk melalui tingkap je.
2. SELALU OBSERVE SEKELILING KITA DAN BERANGAN.
Macam contoh awak ternampak sesuatu scene yang boleh dijadikan permulaan chapter dekat mana-mana tempat.
Even dekat tiktok or social media pun boleh dapat ^^
3. BUAT PLOT KASAR
Plot kasar memang wajib kalau tak nanti cerita mula lari dari asal.
Untuk permulaan chapter, mulakan sesuatu scene yang ada kaitan dengan plot kasar.
Contoh plot kasar : Heroin dan kawan-kawan masuk hutan lepastu heroin sesat.
Katakan kita dah buat scene heroin masuk hutan, kita boleh habisi chapter dengan cliff hanger macam heroin terdengar suara yang aneh sebelum dia rasa kakinya ditarik jatuh ke dalam gaung.
Untuk chapter baru, bolehlah kita teruskan dengan heroin masih hidup dan tersesat dalam gaung.
.
.
.Sorry, kalau chapter kali ni pendek sebab Ian :( dan harap membantu
YOU ARE READING
[OG] Writing Tips
RandomNewbie? Masih baru dalam dunia oren ni? Nak story gempak macam penulis lain? ------------------------ Kick the read button^^ ------------------------