بنت الراوى ..
الفصل الثالث عشر ..
فى منزل ادم بيومى ..
والدة ادم: الف مبروك ياادم .انا كنت متأكده انهم هيوافقوا ،هم هيلاقوا فى ادبك ورجولتك فين .
ادم بفرح: اللهم لك الحمد .انا فرحان اوى اوى يا امى .انا بجد فرحان اوى .
والدة ادم : هتلاقيها هى كمان طايره من الفرح دلوقتى .
ادم بتفكير: بجد يا امى .حاسس انهم ممكن يكونوا غصبوها .
والدته: غصبوا مين يا بنى .هو فى واحده دلوقتى بتتغصب على حاجه .دول وشهم بأى مكشوف عالاخر .
ادم بضحك: ايه يا جميل ،احنا هنبدأ فى نظام الحموات من دلوقتى .بس عندك حق هى اسماء اصلا شخصيتها مش من النوع اللى بتتغصب على حاجه .
.........
فى منزل الراوى..
يارا: دماغى بأى ،هو انتى بتصدعينى كل دا ومفيش حاجه رسمى ،امال اما تتخطبى ولا ينكتب كتابك وتتجوزى هتعملى ايه ؟
اسماء: قلقانه اووووى اكون اتسرعت ،بس حازم الجزمه مش بيرد ولسه مسافر .
يارا: حازم!! تانى هتقولى حازم يا اسماء؟ مش قلنا نسيبنا منه ونركز فى اللى شارينا .
اسماء: مهو انا وافقت عشان كده يا يارا .وافقت لان حازم سابنى فى اكتر وقت كان المفروض يثبت انه راجل ويستمر على موقفه .حسبى الله ونعم الوكيل .
يارا: خلاص يا اسماء اللى حصل حصل .نخلينا فى اللى جاى افضل ..
فى هذه اللحظه دخل يوسف حجرة اسماء..
يوسف دون ان ينظر ليارا موجها حديثه الى اسماء: اسماء ادم كلمنى وعاوز ييجى عشان يتكلم فى التفاصيل .
اسماء: تفاصيل ايه بأى ،مهو احنا وافقنا وخلاص ،فى ايه تانى .
يوسف : هو ايه اللى وافقنا وخلاص !! مش فى خطوبه وكتب كتاب ودخله .هو انتى وافقتى على جوازه ولا على رحله لدريم بارك ؟
ابتسمت يارا غصبا عنها وان حاولت ان تدارى ابتسامتها ولكن يوسف التقطها وكأنه التقط طرف خيط يقوده ليارا من جديد بعد ما حدث بينهما .
يوسف ليارا: وانت بتضحكى على ايه دلوقتى !
يارا ببرود: والاخ ماله اضحك ولا اعيط .
يوسف : اه هو من ناحية اخ فبقاله اسبوع اخ لحد ما نسى اللى كان قبل الاخوه السعيده دى .
يارا بتهكم: معرفش والله ،افتكر بأى وخلاص.
يوسف وهو يجلس بجانبها ويضع ذراعه على كتفيها: طيب متفكرينى انتى وينوبك ثواب .
احمر وجه اسماء خجلا ودفعت يارا ذراعه برفق هامسه: انت بتستهبل ،هو احنا فى اوضتنا ،؟
ضرب يوسف بيده على جبهته قائلا : ايوااا اوضتنااا،بالظبط هو البدايه كانت فى اوضتنا ،ثم غمز قائلا: ايه بأى اللى كان بيحصل ؟
همست اسماء: طيب انا ممكن اخرج واسيب لكم الاوضه ؟
ضحك يوسف: والله بتفهمى يا سمسمه.
يارا بارتباك: انا هروح اشوف فاطمه بتعمل ايه.
قامت يارا وفور ان خرجت من باب حجرة اسماء متجهه الى حجرة فاطمه فوجئت بيوسف يسحبها من ذراعها بيده القويه داخل حجرتهما ............
بعد فتره ..كانت تتوسد صدره هامسه بعتاب: بس عمرى ما تخيلت انك تضربنى كده حتى فى ابشع كوابيسى .
رد يوسف وهو يربت برفق على ظهرها: بصى يا حبيبة قلبى ،انت حبيبتى وروحى وقلبى وكل ما ليا بس انا معنديش وسايط فى الغلط .يعنى اللى تغلط لازم تتعاقب ،زى ما بديكى حقك فى الدلع كامل ،لازم تاخدى نصيبك فى العقاب كامل .
ضربت على صدره بيدها الضعيفه برقه قائله: بالحزام يا يوسف هنت عليك ؟
يوسف بألم: يعلم ربى كنت بتألم اكتر منك بس انا اتجننت يا يارا .ثم دفعها حتى اصبح يشرف عليها قائلا وهو ينظر لعينيها مباشرة : وبعدين مش انا صالحتك دلوقتى وراضيتك .
يارا باستكانه: اه
يوسف : يبأى يا قلب يوسف ننسى ،انا عارف انى شديت عليكى اوى ويمكن اكتر من اسماء بس عشان انا اتجننت انك تعصينى وتقابلى راجل من ورايا .
يارا بهمس: راجل مين ،انت اللى راجل وسيدى وسيد الرجاله كلهم .
يوسف بصدق: بعشق حبك ليا وبعشقك وبعشق كل حته فيكى .
يارا بدلال: هتدلع كده .ها يعنى تدلعنى وبعدين تشد .
يوسف : طول منتى مظبوطه اتدلعى على الاخر وانا ادها وهدلعك على كيفك وزى ما تحبى يا قلب وروح وعقل يوسف .....
أنت تقرأ
بنت الراوي
Romanceاقتباس.... انهمرت سالى فى البكاء راجيه عمر أن يصدقها ومؤكده انها لم تعطى الملف لاى أحد .. عمر: يوووه .ياماما امور الصياعه دى مش عليا .ميغركيش البدله والفلوس .انا محترم بس وقت اللزوم صايع اوى فلمى الدور وقولى اللى حصل . سالى ببكاء: والله ما أخدته وا...