الفصل الثامن
هاجر: إيه هو؟
ياسمين: هو نعمل خِطْوُبَة.
هاجر بصدمة: آيه؟ أنتِ بتتكلمي بجد؟
ياسمين: آيوة، بتكلم جد.
هاجر: أنا مبسوطة إنك وافقتِ.
ياسمين: دي خِطْوُبَة، بس مش هتجوز على فكرة.
هاجر: ياستي مش مشكلة، خِطْوُبَة خِطْوُبَة. أهم حاجة إنك وافقتِ وخلاص.
ياسمين: بس لسه بفكر في الموضوع ده.
هاجر: لا تفكري، آيه لا ده، أنا هاقول لبابا بسرعة. دي ما فيهاش رجوع سلام.
ياسمين: لا يا بت استني يا مجنونة، وطلعت تجري وراها.
************
عند إسلام ومريم:مريم قررت ترجع شغلها تاني عشان ترجع لحياتها الطبيعية وتركز في حياتها مين تاني.
في الصباح، جهّزت مريم الفطار وصحّت بنتها حنين من النوم علشان تجهزها للحضانة.
أمّا في غرفة إسلام، فكان صاحي ومتابع كل حاجة كانت بتعملها مريم، بس اللي كان شغل تفكيره هي فعلاً بتحاول ترجع لحياتها الطبيعية أو تشغل وقتها أو عايزة توري الناس إنها قوية، بس آخر موصل تفكيره هو إنها بتهرب من الواقع بتاعها، بس من وجبه إنه يساعدها إنها ترجع حياتها من أول وجديد.
مريم: صباح الخير، كنت بتفكر في إيه بقى لي ساعة بكلمك، أنتَ مش هنا خالص.
إسلام بغزل: صباح الورد من قلبي الذي يحبك، ومن عيني التي تحلم برؤياك.. أُهدي لكِ أجمل معاني الحب يا من سكنتِ قلبي، يا من أعشقك طوال حياتي.
صباح الخير على أرق نسمة في حياتي، صباح السرور والفرحة من قلبي لقلب الذي يعشقك، صباح الضحكة الجميلة، صباح الريحان والعطر الجميل.
صباح الخير على أرق إنسانة في حياتي، صباح ممزوج بالقرآن الكريم لكي يحفظكِ من الشيطان، صباح منور بنور الرحمن، صباح الصبر إلى أن نلتقي يا أغلى إنسانة في حياتي.
صباح النور الذي يشع ليضيء قلبي المظلم، صباح النقاء، صباح الفرحة النابعة من القلب، صباح الضحكة الجميلة من الوجه الصافي الرقيق، صباحٌ يخلو من الهم والحزن والألم والغم، صباحٌ مليء بالسرور والسعادة، صباح النور، حبيبتي.
مريم: أيه ده؟ كل ده صباح بس جميلة زيك يا حبيبي.
إسلام: أفهم أنك بتعاكسيني.
مريم: أيوه طبعا.
إسلام: وكمان بتقولها في وشي ماشي.
أنت تقرأ
أحببت مختلفاً
Mystery / Thrillerمنذ اللحظة الأولى التي رأيتك فيها، شعرت بشغف تجاهك، شعرت بالحب العميق الذي يحتويه الداخل. كانت هذه اللحظة حلمًا جميلًا، ومنذ ذلك الحين، لم أتوقف يومًا عن انتظار اللحظة التالية لأراك فيها. عيونك الجميلة جعلتني أشعر بأن الحياة لها جمال خاص بها، ولكن ك...